וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפוש שורשים: כמה מרוויחים ספרים וקוסמטיקאיות?

22.2.2021 / 10:00

הם עובדים קשה והטיפולים אצלם יכולים להגיע לאלפי שקלים, אבל מה נשאר להם בסוף ביד? יצאנו למסע חטטנות בכיסים של מקצועות האחד-על-אחד המבוקשים ביותר בישראל וחזרנו עם תוצאות

בווידאו: פתיחת חנויות הרחוב, השווקים והקניונים/צילום: ראובן קסטרו, סוניה גרודסקי ורשת קניוני ביג

אם יש דבר שמאפיין את הטבע האנושי, זהו יצר המציצנות והאהבה לספרי הנהלת החשבונות של השכן. ומכיוון שמוטב להיות ישירים במקום להתייפייף, החלטנו להרים את הכפפה ולבחון כמה כסף באמת מרוויחים בתחומי עיסוק שנחשבים מכניסים במיוחד. הפעם, בחרנו להתמקד בעולם היופי ונכנסנו עמוק לעולמם של הספרים והקוסמטיקאיות בישראל. כמה כסף לוקחים העוסקים בענף מדי חודש? בסיועם של מספר רואי חשבון שמטפלים בלקוחות אלו, בחנו את שולי הרווח שנותרים לבעל המקצוע בכיס בסופו של טיפול בודד.

תחום הספרות: לא כל הנוצץ אינסטגרם

נתחיל מהשורה התחתונה: על תספורת לאישה (שאינה כוללת צבע או החלקה), עבורה היא משלמת 300 שקלים, נותרים לספר 104 שקלים, לאחר תשלום מס ובניכוי כל ההוצאות. במסגרת הבלאי, נכללחפ בין היתר נזקים לציוד ובכלל זה למספריים, שברים וקלקולים שונים למכונת התספורת וכו'. במקרה בו מדובר על תספורת לשיער ארוך שכוללת גם צבע וגוונים, עבורה משלמת הלקוחה 700 שקלים, נותרים לספר בכיס לכל הפחות 300 שקלים. הפער הגדול נובע בעיקר משולי הרווח הגבוהים שיש בעבודה עם צבעים. עלות הצבע נעה בטווח של בין 20-40 שקלים, כך שמאות האחוזים שמשלמת הלקוחה מעבר לעלות המוצר מתייחסים למקצועיות ולזמן אותו הוא נדרש לצורך ביצוע העבודה.

אחד מהתחומים היותר לוהטים בענף הספרות הוא החלקות השיער. מדובר בשוק שמגלגל בשנה עשרות מיליונים, אליו נכנסו בשנים האחרונות מאות ספרים. המחירים נעים בין 500 שקלים להחלקת שורש רגילה או להחלקה אורגנית ומזנקים למחוזות של 2,000 שקלים כאשר עוברים להחלקה יפנית. התחום עובר שינויים תכופים וכמעט בכל חודש צצה לה שיטת החלקה חדשה.

החלקת שיער. ShutterStock
החלקה עולה הרבה, אבל כמה מזה נשאר לספר ביד?/ShutterStock

השאלה, כאמור, היא מה שורת הנטו בעסקי הספרות וכמה כסף הספר לוקח לבית מדי חודש. לצורך כך, שוחחנו עם יאיר קמיר, יו"ר ארגון מעצבי השיער בישראל.

אלפיים שקל להחלקת שיער, איפה לומדים את התחום? גם אנחנו רוצים לעשות סכומים מטורפים כאלה בעבודה של 4 שעות.

"אני לא יודע מאיפה אתה מביא את המילה 'מטורפים'. החלקה הכי פשוטה אינה לוקחת פחות מ-4 שעות. אם ספר עושה החלקה בחמש מאות שקל ועובד עליה שלוש שעות, איפה הרווח המטורף? נכון שיש החלקות יפניות שעולות אלפיים שקל, אולם אל תשכח שהחומר שעושה בו שימוש הספר יקר מאוד. שולי הרווח לא מאוד גבוהים ולא כולם לוקחים סכומים כאלו. אל תיפול לשיגיונות, אף אחד לא עושה הר של כסף".

מה הכוונה אף אחד? הרי האינסטגרם מלא בדפים של ספרים שחיים את החלום.

"תשאל את אותו ספר איפה הוא החנה את המשאית של האגו. הם מתביישים לספר לך את האמת, אבל אני לא מתבייש. קודם כל, רובנו נמצאים בבית העסק כ-12 שעות ביום. עובדים משמונה בבוקר עד שמונה בערב. אני יכול להראות לך ספרים גדולים שמרוויחים במספרה 6,000 שקלים לחודש ומתביישים לספר. יכול להיות שיש כאלה שלוקחים לבית 20 אלף שקלים בחודש, אבל הרוב מרוויחים משכורת בגובה השכר הממוצע במשק".

מה קרה לענף? הרי לפני שנים הרוויחו בו הרבה מאוד כסף.

"המון מספרות נפתחו בשנים האחרונות, חלקן הגדול בתוך הבתים. העולם השתנה. אם פעם העיסוק בספרות היה בוננזה גדולה שהרוויחו בה סכומים נאים מאוד, היום, כמו שאמרתי לך, המצב אחר לחלוטין. כל עובד הולך עם עורך דין צמוד ותובע ממך דמי חופשה ומחלה, וגם יום הבחירות על חשבון המעסיק. נראה לך הגיוני שבעל מספרה צריך לשלם על 5 ימי עבודה בשנה שמוגדרים ימי בחירות למרות שהעובד לא בא לעבוד?"

פתיחת מספרה במילאנו לאחר הקלות הממשל ברקע האטת התפשטות נגיף הקורונה 18 במאי 2020. רויטרס
המציאות החדשה בוודאי לא הקלה על הספרים/רויטרס

ומה לגבי השכירים? לפחות הם מרוויחים טוב?

"עכשיו אתה שואל שאלה קשה. לצערי לא מרוויחים הרבה . אין היום להשיג שכירים, קשה. או שהם פותחים מספרה או שהולכים לספר אותך בבית".


ואכן, לא רק שקשה לאתר שכירים בתחום, אלא שחוסר הודאות הכלכלי והחברתי מערער את הבריאות של העצמאים בעלי העסקים שנאבקים לשרוד. כך למשל לאחרונה עזיבה פתאומית של ספר שכיר במספרתו התל אביבית של י' (55) גרמה לו להתקף לב. הסיפור האומלל מתואר בתביעה שהגיש י' באמצעות עורכי הדין דוד פייל ואושרה קידר בדרישה שהביטוח הלאומי יכיר בו כנכה. לטענתו לאחר שהעובד היחיד שעבד איתו במספרה במשך כמה שנים הודיע לו על עזיבה. לטענת עוה"ד פייל וקידר, התובע, שהבין את המשמעות שכרוכה בעזיבתו וחיפוש עובד חדש, נפגע מאד מההודעה הפתאומית ובלתי צפויה זו.

על פי כתב התביעה שהוגש בבית הדין לעבודה האזורי לעבודה בתל אביב, הספר קיבל את הודעתו של הספר השכיר שלו בצורה קשה ביותר, שכן מדובר בספר טוב שעבד אצלו במשך כמה שנים טובות וזה לא שיתף אותו קודם לכן בהתלבטויותיו ובכוונותיו , חרף יחסיהם הקרובים, והודעתו נפלה עליו כרעם ביום בהיר. לטענת עו"ד פייל, התובע, אשר סמך מאד על העובד רפי קלימי, נפגע מאד והיה הלום מהודעה פתאומית ובלתי צפוייה זו, מה גם שרק אותו ספר עזר לו במספרה והוא כעס מאד, והתרגז הכיצד הוא מודיע לו כזו הודעה במפתיע כשהוא יודע שאין לו עובדים אחרים במספרה ובוודאי לא כאלה שהוא יכול לסמוך עליהם.

אז בשורה התחתונה, כדאי ללכת ללמוד את המקצוע?

"כמובן, זה מקצוע שתופס בכל העולם, אם אתה רוצה לעבוד באנגליה או באוסטרליה על המקום תקבל ויזה. זה מקצוע טוב ומכובד, אבל זה לא גליק גדול בישראל.

תחום הקוסמטיקה:יותר טובה מרפואה

"בתיכון, המורה אמר לאימא שלי שלא יצא ממני כלום, אבל היום, אני מרוויחה בחודש מה שהוא ואשתו המכוערת לא ירוויחו בשנה. צוחק מי שצוחק אחרון, הא?"

המילים של בת אל, קומסטיקאית בת 40 מבת ים, משקפות במידה רבה את הפער המשמעותי בין המחזורים ושולי הרווח בענף הספרות לבין הנעשה בענף הקוסמטיקה. בעוד שיו"ר איגוד הספרים מבכה על הרס הענף, יו"ר איגוד הקוסמטיקאיות אורלי פלד אומרת ש"זה תחום טוב מאוד, שמי שיודעת לעבוד עושה בו הרבה כסף".

וכמה זה הרבה? אילו ספרות רואה הקוסמטיקאית בחשבון הבנק? בניגוד לספרים, שבודדים מהם מגרדים בקושי את שולי 20 אלף השקלים נטו בחודש, כאשר מדובר בקוסמטיקאיות - ישנן מאות רבות בישראל שמרוויחות סכומים כאלו, וחלקן יותר, הרבה יותר.

לצורך הכנת הכתבה, ביקשנו משורה של רואי חשבון שעובדים עם קוסמטיקאיות לתת לנו אינדיקציה לסכומים שהן מרוויחות. "אני עושה הנהלת חשבונות ל- 15 קוסמטיקאיות, וכל אחת מהן לוקחת בחודש לפחות 35 אלף שקלים. יש לי בודדות שמגלגלות מאות אלפי שקלים בחודש ומסיימות אותו עם 100 אלף שקלים רווח", אומר לנו אחד מרואי החשבון.

כיצד הן גורפות סכומים כאלו?

קוסמטיקאית בטיפול קוסמטי. ShutterStock
גלם זול, מתח רווחים גבוה/ShutterStock

מחיר של בניית ציפורניים ראשוניות נע בטווח של 200-300 שקלים ומילוי ציפורניים נע בין 100-250 שקלים. הדבקת ציפורניים לאירועים 150-250. שולי הרווח בתחום הצפורניים אינם רעים, בלשון המעטה. כך, למשל, המחיר לצרכן של אריזת ג'ל בניית ציפורניים שמשמש לעשרות מריחות הוא 58 שקלים. חבילת ציפורניים מתבנית סיליקון שכוללת 110 יחידות עולה רק 56 שקלים. גם העלות של הדבק שנדרש לתהליך נמוכה מאוד. סליל תבניות, שכולל לא פחות מ-300 יחידות, עולה 48 שקלים בלבד. סביר להניח כי קוסמטיקאית בעל כושר מיקוח יכולה להשיג רכיבים אלו בעלות מופחתת.

ההכנסות גדלות משמעותית כשמדובר בטיפולי הפנים, שרבים מהם כוללים פילינג שטחי ומסכות לחות, שעלותם נעה בטווח של בין 250-500 שקלים. עלות ג'ל פילינג טיפולי בסיסי לקוסמטיקאית נעה בטווח של בין 150-300 שקלים ליחידה (מחיר קימעונאי), שמספיקה לעשרות טיפולים שכל אחד מהם נמשך כשעה בממוצע. גם המסכות למיניהן, שמהוות לרוב חלק מהתהליך, נמכרות לקוסמטיקאיות במחירים שנעים בין 100-300 שקלים וגם הן מספיקות לעשרות טיפולים.

"שולי הרווח שלהן בטיפולי הפילינג גדולים מאוד, שכן רכיב החומרים בטיפולים מגיע לשיעור של 20% בקירוב מעלות השירות שהן מספקות. אין כאן לרוב צורך במיכון מיוחד או בשימוש באמצעים טכנולוגיים יקרים", מסביר לנו רואה חשבון. "בניכוי עלויות כגון חשמל, שכירות, ארנונה וכו', יוצא כי על טיפול שנמשך כשעה הן יכולות להרוויח 150-200 שקלים, לפני מס, וזאת בטרם דיברתי איתך על המוצרים שהן מוכרות ללקוחות".

שיעור הרווח שלהן על מוצרים אלו נע בין 30-50%. כך, למשל, מסכת הרגעה נגד אדמומיות (רילקסיישן מאסק) שנמכרת ע"י הקוסמטיקאיות במחיר שנע בטווח של בין 140-200 שקלים, נרכשת על ידן ב-70-100 שקלים. גם המוצרים לטיפול באקנה מייצרים רווחים נאים מאוד. מייבש פצעים, אותו הן רוכשות ב 60-80 שקלים, נמכר לציבור הלקוחות בסכום שנע בין 149-190 שקלים. וגם סרום (תכשיר משלים לטיפוח היומיומי הבסיסי) לימוני עם ויטמינים, שעולה לצרכן 199 שקלים, נמכר להן בטווח האמור.

הסרת שיער. יח"צ,
חייבים להכניס גם את עלויות המכשירים לחישוב. טיפול הסרת שיער/יח"צ

אי אפשר לדבר על תחום הקוסמטיקה בלי להתייחס לשני מנועים שמכניסים הרבה מאוד כסף: טיפולי הלייזר והסרת השיער. טיפול לייזר לפנים כולל סדרה של 6 מפגשים שבגין כל אחד מהם משלמת הלקוחה 1,500-2,000 שקלים. במקרה הזה, עלות רכישת מכשיר לייזר נעה בין 80-240 אלף שקלים, כך שיש לקחת היבט זה בחשבון בעת התחשיב.

בלימודים בישראל (universities-colleges) תוכלו למצוא היכן ניתן ללמוד קוסמטיקה, מה כוללים הלימודים, אילו תת תחומים קיימים ומידע נוסף על לימודי קוסמטיקה בישראל.

לסיכום, מציינת פלד, "בתור אישה, העיסוק בתחום הקוסמטיקה מאפשר לך פתח לעולם העסקים תוך כדי נוחות מירבית. את בעל הבית של עצמך. הכסף בתחום נהדר, ומאפשר לך להיות זמינה לבית ולמשפחה. את מנהלת את הזמן שלך ואם את יסודית, חרוצה ושאפתנית, השמיים הם הגבול עבורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully