וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70% מהמוצרים לא יצלחו את שלב הפיתוח. איך תדעו אם אתם ב-30%?

אביב אנתבי

23.2.2021 / 13:38

ישראל מתגאה בטייטל "אומת הסטרטאפים" אך את סיפורם השקט של 70% מהיוזמות שאינן מגיעות לשוק לעולם לא נשמע. מדוע רעיונות טובים נכשלים להגיע לשוק ואיך תדעו שהמוצר שלכם בכל זאת נמצא ב-30% שיצלחו את המסע?

לא רק למעצבים, ליזמים ולמהנדסים, לרבים מאיתנו עולה מדי פעם רעיון נהדר למוצר שפותר בעיה קריטית ויכול לשנות את חוויית השימוש במוצר או בתחום מסוים, אז למה שלא נפתח אותו למוצר עובד? חברת 3M מציגה בשנים האחרונות נתונים לפיהם -40% מהרווחים השנתיים של החברה מגיעים ממוצרים שפותחו בטווח של חמש שנים אחורה, נתונים אשר מתיישרים עם מחקרים המציגים דרישה צרכנית לחדשנות והעדפה של צרכנים למוצרים, שירותים ורעיונות חדשים, כל אלו הופכים חדשנות למילת המפתח של תעשייה עכשווית. כולם - חברות וקהלים מחפשים רעיונות טובים ומוצרים חדשים. אז איפה בכל זאת נמצאת הבעיה שתחרוץ את גורלם של יותר מחצי מהסטרטאפים הנתונים בשלבי פיתוח וחדירה לשוק לכישלון - כזה שלעולם לא יחזיר את המשאבים שהושקעו בו?

תלמיד בקורס UI UX בסטודיו 6B. נמרוד ארונוב,
עמלים על מוצר - וההשקעה עלולה לרדת לטמיון/נמרוד ארונוב
  • טעות מספר 1: יותר מבעבר, אל תסתכלו בקנקן. בתרבות אינסטגרם בה עשרות אלפי מוצרים מעוצבים במיוחד על מנת להיות יפים ברמה ויזואלית, מעצבי מוצר נוטים להיות מוטי- נראות: כאלו שעסוקים בלייצר מוצר יפה, אבל לאו דווקא חדש, חכם, מתקדם או נוח יותר מהקיים בשוק. מוצרים מוטי נראות יכשלו בדרך כלל להחזיר את ההשקעה הכרוכה בפיתוחם (גם אם הפיתוח משמעותית קצר וזול יותר) מאחר קל לחקות אותם וקשה להגן עליהם בזכויות יוצרים. הם גם מוטי אופנה והעניין בהם יחלוף מהר כשהגיע - ועוד בטרם הרווחים יצליחו לכסות את עצמם ולהעניק ליזמים תקציב התחלתי לפיתוח המיזם הבא. לכן גם בעידן בו ניראות היא כביכול חזות הכל, המלצתי היא: וודאו שבקנקן היפה שלכם יש גם תוכן, שהוא מציע פתרון חדש לצורך כלשהו ואם יש בו חדשנות של ממש מהרו לרשום אותו כפטנט ויפה שעה אחת קודם.
  • טעות מספר 2: שלבי מחקר ופיתוח ארוכים. משתנה נוסף שחורץ את גורלם של רעיונות טובים לכישלון הוא עיכוב בשלבי המחקר והפיתוח. מאחר וחדשנות היא ליבת העניין - קצב עבודה יעיל הוא קריטי על מנת שלא לאבד רלוונטיות, והצליח להשיק מוצר לפני המתחרים. שלב פיתוח המוצר כולל את התכנון הראשוני, ומציאת פתרונות טכנולוגים יצירתיים למימוש הרעיון תוך דגש על קלות שימוש, עמידות, אינטואיטיביות וייצור לבניית אבטיפוס. תהליך פיתוח טוב הוא קריטי - אם לא מדייקים בו, שלב פיתוח אב-טיפוס יתארך ויתייקר משמעותית. בעוד ששלב הרעיון יכול לבוא מכל אחד או אחת עם ראש יצירתי, את שלבי המחקר והפיתוח והעמדת אבטיפוס כדאי לעשות עם שותפים אמינים, מקצועיים ובייחוד - מנוסים, שכבר עברו תהליך a-z של פיתוח עד אבטיפוס.
  • טעות מספר 3: תוכנית עסקית ומימון. יש לנו אבטיפוס איכותי וטוב: עכשווי, יעיל חכם, עכשיו הגיע שלב הגיוס. רוב חברות פיתוח המוצר יעזבו אתכם- היזמים בשלב הזה. אך כבעלים של חברת ייצור ופיתוח עם שני עשורי ניסיון למדתי שכאשר עוזבים יזמים מוכשרים עם אבטיפוס מדהים אך ללא מימון - המוצר פעמים רבות לא יגיע לשוק. לכן פיתחנו ברבות השנים מודל עבודה קצת אחר: אם אנחנו נתקלים ברעיון שאנחנו מאמינים בו אנחנו לא רק מציעים שירותי מחקר, פיתוח ויצור אלא גם משקיעים בפרויקט או מסייעים ליזמים בגיוס משקיעים כחלק מהעבודה. במהלך עשורים של עבודה בתחום, אספנו משקיעים שסומכים על טביעת העין ועל שיטת העבודה שלנו, דבר שמאפשר לנו לוודא שרעיון טוב לא יכשל רק בשל חוסר יכולת לגייס משקיעים.
  • טעות מספר 4: חברות שלא מצליחות לגדול. כעת נתקדם לשלב הייצור ההמוני וההשקה. אחת הבעיות עם השלב הזה היא שהיזמים מרגישים שהקשה ביותר מאחוריהם, מתבשמים לעיתים מתשומת הלב החיובית של העיתונאות והקהילה העסקית ונוטים לאבד פוקוס. אבל חבר'ה- זה השלב המסוכן ביותר. בין שלב ההשקה הראשונית לשלב הסופי של שורת רווח נאה נמצאת היכולת לגדול במהירות תוך הערכות לביצוע שלבי ייצור המוני. בנוסף, נדרש לנהל הזמנות, עניין עיתונאי, בעיות ייצור, שילוח, אחסון, חוזים עם משווקים שונים, השגת תקנים ואישורים, עמידה בבדיקות איכות קפדניות ועוד ועוד. שלב השקה מוצלח טמון בשאלה - כמה מהר ובאיזו ביעילות תצליחו לגדול? והתשובה לשאלה כמה מהר תצליחו לגדול טמונה בשאלה - האם אתם למעשה חברה של אדם אחד, שניים או שלושה יזמים או האם מדובר בצוות? האם יש לכם מעטפת של ליווי משפטי, צוות המטפל במערכות השיווק, המדיה ויחסי הציבור? האם יש לכם יכולת להפעיל מערך ייצור ושילוח ולספק את ההזמנות בזמן? זהו שלב שיזמים רבים נופלים בו מאחר והוא דורש לעיתים בדיוק את המיומנות ההפוכה משלבי הפיתוח: בעוד שבשלבי הפיתוח דרושה שליטה מלאה ובקרה קפדנית על כל פרט, בשלב ההפצה יזם שיכשל בהאצלת סמכויות, תוך התעקשות לשלוט בכל פרט - עשוי לגלות, בהסתכלות אחורנית, שזאת בדיוק התכונה שהכשילה אותו.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת הפיתוח Gaomatrix

  • עוד באותו נושא:
  • מוצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully