וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקאמבק הגדול של וול סטריט: פאואל הבהיר - המוזיקה נמשכת

גיא בן סימון

24.2.2021 / 5:36

אם בשוק עלה חשש כי העלאת הריבית וצמצום התמיכה של הפד תגיע מוקדם מהצפוי, דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאואל אתמול הבהירו כי המוזיקה נמשכת, ואפילו בטון יוני יותר

התחושה בקרב המשקיעים כי מאז התמיכה המאסיבית של הפד בשווקים הפיננסים בעת משבר הקורונה, שכללה בין היתר תגובה מהירה של הורדת ריבית, שום דבר לא יכול 'להפיל' את השוק, הורגשה אתמול ביתר שאת כאשר וול סטריט רשמה את הקאמבק הגדול שנראה על המסכים מזה 8 חודשים.

ירידות של 3.7% בפתיחת המסחר במדד הנאסד"ק נמחקו בסופו של יום, ונראה כי העצה הטובה ביותר בזמן ירידות בשווקים של 'לסגור את המסך וללכת לים', היתה נכונה יותר מתמיד נכון לאתמול, כאשר המדדים מחקו את הירידות הדרמטיות שנרשמו לעומת הפתיחה.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ארצות הברית, קורונה, 3 מרץ 2020. רויטרס
ממשיך להחזיק את השוק למעלה. פאוול/רויטרס

הציפייה להתאוששות מוקדמת ומהירה של הכלכלה שתורגמה בשבועות האחרונים לעלייה בציפיות האינפלציה, האירה את האג"ח האמריקאיות כאלטרנטיבה מעניינת להחנות בו את הכסף - מה שהכביד על שוקי המניות, והעלה את השאלה האם האוויר מתחיל לצאת מהבועה, אבל פאואל סיפק אתמול את הסחורה והבהיר כי המצב של הכלכלה האמריקאית רחוק מלהיות טוב בכדי לשנות את המדיניות.

ויליאם מקצ'סני מרטין, שכיהן כיו"ר הפד בשנים 1970-1951, אמר כי תפקידו של הבנק המרכזי הוא "לקחת את קערת הפונץ' בדיוק כשהמסיבה מתחילה להתחמם", כלומר לעשות את תפקידו ולמתן את הגורמים עשויים להביא להאנג-אובר, או במלים אחרות להעלות את הריבית בדיוק כאשר הכלכלה מגיעה לשיא הפעילות לאחר המיתון. כך, אם בשוק עלה חשש כי העלאת הריבית וצמצום התמיכה של הפד תגיע - אמנם לא בקרוב אך מוקדם מהצפוי - אזי דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאואל אתמול הבהירו כי המוזיקה נמשכת ואין בכוונתו להזיז את קערת הפונץ' מהשולחן בשלב הזה.

פאוול מחזיק במנטרה שהעלייה באינפלציה נובעת מגורמים בסיסיים, ומכיוון שבטווח הארוך יש לחצים דיס-אינפלציוניים אין מה להתרגש מהעלייה הזו בתשואות האג"ח, שלפי כלכלנים בשוק צפויה להתמתן. אם האינפלציה לא תתמתן לקראת 2022 והפד לא ישנה את הטון, זה עשוי להשפיע על השווקים.

"עדותו החצי שנתית של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הייתה יונית ביותר", אמר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי. "מסקנתו כי "הכלכלה רחוקה מיעדי התעסוקה והאינפלציה שלנו, וסביר להניח שייקח זמן עד שתושג התקדמות משמעותית", היא אינדיקציה ברורה כי אפילו עם חבילה תקציבית מסיבית, הפד לא יאט את קצב רכישות הנכסים עד לשנה הבאה.

"בשנה האחרונה, המדיניות המוניטרית של ארה"ב עברה מהפכה עם אימוץ יעד האינפלציה ממוצע-גמיש ויישום נרחב של כלי התערבות בשווקים ואמצעים למתן אשראי שלא היו בעבר. פאוול מבטא נחישות ברצונו להשיג התאוששות "רחבה וכוללת" בשוק העבודה. כפי שציין פאוול, "הרמה הגבוהה של חוסר העבודה הייתה קשה במיוחד עבור עובדים בשכר נמוך יותר ושל אפרו-אמריקאים, היספנים וקבוצות מיעוט אחרות", הוסיף בפמן.

פאוול הדגיש "שהפד לא יצמצם את המדיניות המוניטרית המרחיבה בתגובה לשוק עבודה חזק". על כך אמר בפמן כי "נראה שהמשמעות היא שהפד לא יבצע שום מהלך של צמצום כל עוד שיעור האבטלה לא חזור ל-4% ומטה, מה שעולה בקנה אחד עם האומדן הנוכחי לשיעור האבטלה לטווח הארוך. צפוי להיות דגש על שיעורי האבטלה למיעוטים ולעובדים בשכר נמוך, כלומר על השגת מידה רחבה של התאוששות בשוק העבודה לפני כל מהלך מצמצם. נראה שהפד יעדיף להגדיר כל עלייה באינפלציה כתוצאה של גורמים "ארעיים", לפחות עד שיוכח אחרת וזאת בכדי להימנע מתגובת מדיניות לעלייה הצפויה באינפלציה השנה. נראה שתצהיר יוני זה עשוי לפעול למיתון עליית תשואות האג"ח בארה"ב שנרשמה לאחרונה".

בתנאים הללו שוק המניות ימשיך להיות כלפי מעלה

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, "כשפאואל אמר שהדרך להתאוששות של שוק העבודה ועלייה של האינפלציה לרמות הרצויות "עוד ארוכה" - זה עמד לכאורה בניגוד לכל הדיווחים האחרונים על התקדמות מהירה של החיסונים, ירידה בתחלואה ופתיחה קרובה של הכלכלה. מעין דלי מים קרים שנשפך, למרות שהדברים עצמם לא הפתיעו והפד חוזר על כך בכל הזדמנות.

"ובכל זאת, על רקע האופטימיות בשווקים, אלו דברים שמבלבלים את השוק ומורידים לו את הביטחון. אבל, בה בעת אומר פאוול כי הריבית תישאר נמוכה עוד זמן ארוך וגם אם האינפלציה תעלה, נגיד, ל-3% (1% מעל רמת היעד) הוא לא ילחץ על הבלמים ויתחיל להעלות ריבית. אני גם מעריך שרכישות האג"ח שמבצע הפד יימשכו בקצב הנוכחי וגם יגדלו אם הוא יזהה עלייה "מהירה מדי" של תשואות הפדיון. זאת משום שעלייה כזו תיטול מידיו את "השליטה" על שוק האג"ח ותהפוך את הריבית ללא רלוונטית. בשוק המניות מבינים זאת", המשיך מנחם. "לא אופתע אם במקרה כזה יעשה הפד "מעשה יפאן" וידגיר רמת יעד לתשואת הפדיון על treasury ל-10 שנים.

"בכל מקרה, החששות בשוק מובנים, כי הפד ובנקים מרכזיים אחרים יצטרכו להלך על קרח דק: להמשיך עם ההזרמות ולהכיל את עליית האינפלציה שתתלווה לפתיחת המשק. בתנאים של ריבית אפסית מתמשכת ופד שחדור מטרה לשמור על ריביות נמוכות - הכיוון הכללי של שוק המניות ימשיך להיות כלפי מעלה", סיכם מנחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully