וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש על חמש: הנשים שמהוות מקור השראה לבכירות במשק

8.3.2021 / 0:00

מג'סינדה ארדרן ועד אחותה של מיכל סלה: לכבוד יום האישה הבינלאומי, חמש בכירות במשק מספרות על מקור ההשראה שלהן ב-2020. התשובות מגוונות ובעיקר מעניינות

בווידאו: ארדרן מודיעה על 3 ימי סגר באוקלנד בעקבות גילוי של 3 מקרי קורונה/צילום: רויטרס

לכבוד יום האישה הבינלאומי, לקחנו חמש בכירות במשק הישראלי ושאלנו אותן שאלה פשוטה אחת: מיהי האישה שמעוררת בך השראה. הנה תשובותיהן.

אנה פלקין ראש חטיבת פיתוח עסקי ואופרציה eBay בישראל, רוסיה ושווקים מתפתחים: רות ביידר גינסבורג

האישה הראשונה בהיסטוריה: ארונה של ביידר גינסבורג הוצב בגבעת הקפיטול
25.09.20. רויטרס
טקס הקבורה של רות ביידר גינסבורג בספטמבר 2020/רויטרס

"שינוי אמיתי, שינוי מתמשך, קורה צעד אחר צעד" אמרה רות ביידר גינסבורג, אישה מעוררת השראה עבורי, אשר הדגימה בחייה, פועלה ובחירותיה איך אישה אחת, בהתמדה ולאורך שנים, יכולה לייצר שינוי שישפיע על עשרות מיליוני נשים. גינסבורג למדה משפטים בהרווארד, שם הייתה אחת מתוך 9 נשים במחזור של 500 גברים ונאלצה להילחם בטענותיו של הדיקן כי הנשים אינן שייכות לשם כייוון שהן "תופסות את מקומם של הגברים. לבסוף היא סיימה את לימודיה כאשר היא מדורגת ראשונה במחזור שלה, אך נאלצה להתמודד עם אפליה במקום העבודה ומעסיקים שכלל לא רצו להעסיק אותה כיון שהייתה אישה ואם.

"חוויות אלו עיצבו את תפיסתה ודעותיה בנוגע לזכויות נשים ושוויון בין המינים, ערכים עליהם נלחמה ללא לאות לאורך חייה. גינסבורג עשתה היסטוריה כשמונתה ב-1993 לכהן כשופטת בית המשפט העליון בארה"ב, ובכך למעשה הייתה האשה השנייה בתפקיד.בתפקידה קידמה בשיטתיות פסיקות מהפכניות שתרמו משמעותית לקידום מעמדן של נשים, בהן: ביטול מדיניות "גברים בלבד" בקבלה לאקדמיות צבאיות, זכות האישה על גופה, איסור אפליה בשכר על בסיס מגדר ועוד עיוותי צדק רבים, אשר עד לפעילותה לשנותם היו מעוגנים בחוק.

כשאני חושבת על העשייה של גינסבורג ועל המלחמה הבלתי מתפשרת שלה למען צדק ושייוון, אני מתמלאת בהשראה המסייעת לי להתגבר על מכשולים לאורך דרכי המקצועית והאישית. נשים כמוה פרצו את המחסומים עבור כולנו, אך נותרה עוד דרך לצעוד. נותר לנו כעת להמשיך ולהילחם יחד על ערכי השוויון שכן כפי שאמרה גינסבורג, 'שוויון מטיב עם שני המינים, גברים ונשים כאחד'".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

רוית קלוד, מנכ"לית מרס ישראל: קמלה האריס

קמלה האריס. GettyImages
הסגנית הראשונה. קמלה האריס/GettyImages

"האישה שמעוררת בי השראה היא קמלה האריס, האישה הראשונה בתולדות ארה"ב שנבחרה לכהן בתפקיד סגנית נשיא. אני יודעת שלא מדובר בבחירה מקורית במיוחד, אבל היא מתבקשת בכל רשימה ובכל כתבה כי ההישג של האריס גדול בכל קנה מידה ובמובנים רבים. מעבר לניפוץ של תקרת זכוכית בת מאות שנים של בת לשני מהגרים מג'מייקה והודו, ממוצא אפרו אמריקאי. יש בבחירתה בממשל הנכנס, דווקא לאחר כהונה של נשיא שהתבטא לא אחת בזלזול כלפי נשים, כמשב רוח מרענן ואף סופת שינוי סוחפת ומעוררת השראה עבור נשים, צעירות וילדות ברחבי כל העולם.

"בראיון עמה אמרה בעבר האריס כי היא מונעת מתוך מה שאמה אמרה לה כשהייתה קטנה: 'יכול להיות שתהיי הראשונה לעשות הרבה דברים, אבל תוודאי שלא תהיי האחרונה". כשאני רואה אותה, קוראת עליה ומקשיבה לה, אני מאמינה כי צו מצפונה מכוון לכיוון הנכון ומאמינה שהסגנית לנשיא הדמוקרטיה הגדולה בעולם תוביל שינויים תפיסתיים מרחיקי לכת. למען נשים, למען שיוויון, למען עתיד טוב יותר'".

יוליה איתן, סמנכ"לית בכירה במשרד העבודה והרווחה: לילי בן עמי

לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה, במשפטו של הנאשם ברציחתה אלירן מלול, בימ"ש מחוזי ירושלים, 26 באוקטובר 2020. רוני כנפו
אישה אמיצה. לילי בן עמי/רוני כנפו

"אשת השנה שלי היא לילי בן עמי (אחותה של מיכל סלה ז"ל), חברתי האהובה שחוותה אובדן טראגי בעקבות רצח אחותה ע"י בן זוג. היתי לצידה ברגעי החורבן האבל וההלם ואני צופה בהתפעלות על דרכה להפוך את זכרה של מיכל למהפכה בתחום הטיפול באלימות במשפחה.

"דווקא השנה, כאשר העולם כולו מתמודד עם מגפת קורונה עולמית ומגייס את מלוא המשאבים והיצירתיות למציאת חיסון ולמיגור המגפה, הדרישה של לילי כי גם לתופעה המחרידה של אלימות נגד נשים ימצא החיסון והיא תכחד מהעולם נראית ברורה מתמיד. לילי פועלת בנחישות בכל הזירות ומצליחה לחולל שינוי מדהים. המסר החד והברור שלה מגייס את כולנו, חכ"ים מכל סיעות הבית שקידמו השנה שינויי חקיקה היסטוריים, אנשי מדע והייטק שמתנדבים על מנת ליצור מענים טכנולוגיים, פילנתרופים ומגזר שלישי, האקדמיה וכמובן התקשורת שבוחרת להיות אקטיבית ולהביא את נושא האלימות לקידמת הבמה של השיח הציבורי. גם הממשלה בהובלת משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים מקדמת תוכניות מניעה והתערבות וכולנו תקווה כי בקרוב הנושא יקבל ביטוי ראוי בסדר עדיפות תקציבי, בדיוק כפי שמתחייב בעת התמודדות עם מגפה קטלנית.

"לילי אישה אמיצה, אמיצה מאוד - היא מתייצבת מול המציאות, רואה אותה נכוחה אך מסרבת להשלים עמה. הטרגדיה האישית של לילי ומשפחתה חשפה בפני כל, מנהיגה בכל רמ"ח איבריה שלא מפחדת מדרך ארוכה למען החברה כולה".

ד"ר מורית בארי, מנכ"לית בית החולים אלי"ן לשיקום ילדים ונוער: ג'סינדה ארדרן

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן ונשיאת סינגפור חלימה יעקוב. 26 באוקטובר 2020. GettyImages
מופת של מנהיגות. ג'סינדה ארדרן/GettyImages

"ג'סינדה ארדרן הפתיעה שוב ושוב את העולם כולו כמנהיגה שקולה, עקבית, ישרה והחלטית, כשהיא מוכיחה שמנהיגות יכולה להיות פופולרית בלי להיות פופוליסטית. ניו זילנד נחשבת למעין גן עדן מרוחק עתיר כבשים וירוק גבעות, מקום משעמם למדי שרובינו וחושבים עליו כמפלט מצרות האזור. בזכות ארדרן ניו זילנד נחשבת היום כדוגמה לא לריחוק פיסי מהצרות, אלא לשם דבר להנהגה שקולה, אחראית מוערכת ומתפקדת.

"עם מינויה לפני 4 שנים הפכה ארדרן לראש המדינה הצעירה בעולם, בת 37 בלבד. אחרי קריירה ארוכה של תפקידים פוליטיים בגישה חברתית עם דגש על שווין זכויות ודאגה סוציאלית רחבה, ניתנו לה הזדמנויות לא פשוטות להראות כי מעשיה תואמים את דעותיה. אחרות במקומה אולי היו משתדלות להתרחק מתדמית האשה הצעירה, אך ארדרן מנגנת בתזמורת אחרת. בשנה הראשונה לתפקידה היא ילדה בת, ממשיכה לשאת בתפקיד ללא מצמוץ או התנצלות, ופרצה גבולות של בושה מגדרית תוך שהיא מניקה את ביתה באספה הכללית של האו"ם. ארדרן, להבדיל ממנהיגים רבים אחרים, מממשת את הדעות שהביעה כל השנים במעשים בפועל. את ההערכה הבינלאומית שלה היא החלה לקבל במאי 2019, כשהגיבה בהחלטיות אך ללא התלהמות על מתקפת טרור הפנים על המסגד בקרייסטצ'רץ', השנה האחרונה, שנת המגפה העולמית, הזניקה אותה לפסגת ההערכה העולמית. הטיפול שלה במגפה הוגדר 'כיתת אמן לניהול משברים'.

"לכל אורך השנה היא קיבלה החלטות קשות בזריזות ובאופן ענייני, תוך שהיא מתווכת את המידע לתושבי המדינה באופן מכיל, ענייני ואמפטי. בניו זילנד החיים ממשיכים בזמן שבכל העולם הם עצרו מלכת, וזאת בזכות ההנהגה מונחית אנשי מקצוע, קשובה לצרכי האוכלוסיה, ובלתי לחיצה פוליטית. הנהגה קשובה, מכילה אך החלטית.

"במהלך השנה האחרונה נאלצתי לא פעם, כמנהלת בית חולים שיקומי לילדים בו מטופלת אוכלוסיה שהיתה מוגדרת בסיכון הגבוה ביותר מהמחלה, לקבל החלטות שלצידן מחירים לא פשוטים. לא פעם שאבתי כוחות מהאופן בו ארדרן מישירה מבט לציבור ואומרת "אני עושה כמיטב יכולתי. תסמכו עלי, וביחד נתמודד" הרגשתי שהיא מדברת הישר אלי. שכן מעל הכל, היכולת להכיר במוגבלות שלנו בלי שהדבר יפגע בכבודנו או בערך העצמי שלנו - זהו המסר האמיתי, בין אם אני ילדה המתמודדת עם נכות מורכבת או מנהיגת העולם החופשי".

נעמה גלעדי, סמנכ"לית קשרי-חוץ ואחריות תאגידית בפרוקטר אנד גמבל: ג'וליה זוהר

ג'וליה זהר, מנכ"לית חברת טחינת אל-ארז. 14 ביולי 2020. אייל יצהר, גלובס, אתר רשמי
הרבה אומץ. ג'וליה זהר/אתר רשמי, אייל יצהר, גלובס

"כמי שמקדמת בארגון בו אני עוסקת, את נושא הגיוון התעסוקתי ואת תחום המשימות החברתיות, אני שמחה לציין במיוחד את אחד המהלכים המבריקים והמשמעותיים, שנרשמו השנה בישראל, והוא המהלך שהובילה ג'וליה זהר מטחינה אל ארז.

"ג'וליה גייסה את העסק שבהובלתה לתרומה לצורך הקמת קו סיוע ועזרה ללהט"בים מהחברה הערבית. ג'וליה הינה אישה אמיצה בתפקיד לא שגרתי בחברה הערבית - מנהלת המפעל הראשונה במגזר זה. זהר יכלה לבחור במטרות יותר "קונפורמיסטיות" אבל נקטה עמדה וגייסה את הכח שבידי העסק שלה, לאמירה חד משמעית לטובת אחת הקהילות הסובלות ביותר במגזר הערבי, ובכלל.

"זהר התמודדה עם קיתונות של ביקורת וכעס בחברה הערבית, ולא חזרה בה. מהלך זה הוא אמירה ברורה: עסקים ( קטנים כגדולים), מוכנים ואף חייבים להסתכל מעבר לשורת הרווח ולקבל על עצמם גם עמדה חברתית ברורה להכללה של כל המגוון האנושי סביבנו. המאבק הזה, שהובילה אישה, מתוך המגזר הערבי, מעורר ניצנים של תקווה ומעורר השראה לבאים אחריו".

  • עוד באותו נושא:
  • יום האישה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully