וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעזוב משרה בכל שנה? מסתבר שזה משתלם

28.2.2021 / 0:00

עובדי ההייטק מובילים את התפלגות העובדים שמממשים את זכאותם להחזרי מס בגובה עשרות אלפי שקלים. מדוע זה קורה ואיך זה קשור לכך ששנתיים באותה משרה ידליקו מעל מצחכם נורה אדומה?

הפעם תורו של מס הכנסה להיות בלחץ: ה-1 באפריל, המועד בו תיפתח האפשרות לבקש החזר מס בגין שנת 2020 מתקרב בצעדי ענק, ובעקבות משבר הקורונה הסכום שהצטבר בקופת המדינה בשל גביית היתר קפץ למיליארדי שקלים. מאות אלפי עובדים ששכרם נפגע לאחר שהוצאו לחל"ת ועשרות אלפי המפוטרים שלא השלימו שנת עבודה קלנדרית מלאה זכאים לבקש מרשות המסים החזרי מס, לצד עשרות אלפי עובדים נוספים שזכאים לקבל החזר מס בגין עילות נוספות. בשורה התחתונה, מבהירים בלשכת יועצי המס בישראל, הסכום שהצטבר בקופת המדינה גבוה באופן דרמטי מבכל השנים שעברו.

עם זאת, לא נרשמת אופטימיות: קיים פער משמעותי בין מספר הבקשות שמגישים השכירים לקבלת החזר לבין הסכום שהצטבר בקופה, מציאות שמגובה אף בדו"ח מיוחד שהוציא מבקר המדינה בנושא. לאור האמור ובשל הקשיים התזרימיים אליהם נקלעו עובדים רבים במשק, קוראים בלשכה לעובדים שלא להסס ולפעול לממש את זכאותם לקבלת החזר כספי.

יו"ר רשות המיסים, ערן יעקב במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה 4 במאי 2020. -, אתר רשמי
אין אופטימיות. יו"ר רשות המסים ערן יעקב/אתר רשמי, -

ניתן היה להניח כי עובדים שיכולים לקבל החזר כספי, לעיתים בסכומים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים, יפעלו לממש את זכאותם, אולם, כאמור, המציאות מלמדת כי רבים אינם טורחים לקבל את הכסף שמגיע להם. מסקר שנערך ע"י המועצה לצרכנות עולה כי כמעט מחצית מהעובדים השכירים "תורמים" למדינה כ-80 אלף שקלים בשנה בממוצע. כאשר בוחנים את התפלגות העובדים שכן מימשו את זכאותם, מגלים כי למעלה מ-20% מהם מועסקים בענף ההייטק. על פי סקר שערכה לאחרונה חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם עולה כי 21.6% מהעובדים שנקטו במרוצת השנתיים האחרונות במהלך כזה, משתייכים לענף הטק בישראל וכ 16.4% לענף הפיננסים.

מדוע דווקא העובדים שמשתכרים בממוצע את השכר הגבוה במשק פונים לממש את זכאותם בעוד מקבלי השכר הנמוך אינם טורחים לפעול בנושא? "מדובר בכסף גדול מבחינתם, הסכומים להם זכאים רבים מהם מגיעים לרמות של עשרים אלף שקלים בקלות, ובמקרים לא מעטים, גם לכפול מכך", מסביר רו"ח עפר קרבי, בעלים של משרד 'קרבי ניהול בע"מ' המתמחה בהחזרי מס להייטקיסטים. לדבריו, זו גם שאלה של מודעות שכן תעבורת האינפורמציה והשיתוף בתוך החברות יוצרת מצב בו העובדים נחשפים לחבריהם שביצעו מהלך כזה: "בניגוד לחברות בענפים אחרים במשק, לא מעט מחברות ההייטק פונות מיוזמתן אלינו על מנת שנפעל להחזיר לעובדים את הכסף שמגיע להם מקופת המדינה. זה חלק מההטבות שהן מקנות לעובדים".

אולם ההסבר לריבוי החזרי המס שמקבלים ההייטקיסטים נעוץ בהיבט נוסף שמאפיין את הענף - חוסר הרציפות במקום העבודה שמשחקת בהקשר הזה לטובתם. על פי מחקר שנערך בנושא, שיעור העזיבות מרצון בתעשיית ההיי-טק הישראלית עומד בממוצע על כ-15%, מה שמביא לכך שמדי שנה, עשרות אלפי עובדים הייטק נעים ממקום עבודה אחד למשנהו, כאשר לעיתים קרובות, חולפים מספר חודשים עד למציאה של המשרה החדשה ותחילת העבודה.

"לאנשי תוכנה טובים תמיד יש ביקוש גדול בתעשיית ההייטק. הד האנטרים מחזרים אחריהם ללא הרף בלינקדאין, חברים שלהם מנסים למשוך אותם לסטארטאפים בהם חתמו. גם אם הם הכי מסורים לתפקיד ולחברה שלהם, העין תמיד פוזלת החוצה והאוזן תמיד קשובה להצעות. למעשה, אם אתה מפתח תוכנה, מנהל מוצר וכו' - הישארות של למעלה משנתיים באותו תפקיד היא בגדר סימן אזהרה או נורה אדומה לגביך", אומר יואב מלמד, מומחה לגיוס עובדים, מרצה לבניית קריירה ומייסד המיזם החברתי "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", הנורמה היא לשדרג משרה, חברה ובעיקר שכר תוך שנה עד שנתיים מחתימת החוזה".

יואב מלמד. יחצ,
לשדרג משרה שנה עד שנתיים מחתימת החוזה. יואב מלמד/יחצ

מדוע חוסר הרציפות מהווה עילה מזכה להחזר? לדברי רו"ח עפר קרבי, "החוק קובע שמס ההכנסה שהעובד משלם צריך להיות מחושב על פי בסיס שנתי, אף על פי שזה משולם ממשכורת העובד כל חודש בחודשו. לפיכך, במקרה של אי רציפות בעבודה, חישוב המס לא לוקח בחשבון כי העובד הועסק רק בחלק משנת המס ועל כן מנוכה ממשכורתו סכום שמשקף עבודה במלוא השנה האמורה. במקרה כזה, זכאי העובד לקבל החזר שגובהו משתנה בהתאם לגובה המס שנגבה בפועל".

מאפיין נישתי נוסף שמאפשר לרבים מההייטקיסטים לקבל החזר מס שמן בזמן הלימודים הוא להתמחויות בחברות הייטק, עוד בעת הלימודים, במהלכן הם מרוויחים סכומים שמגיעים גם ל-25 אלף שקלים בחודש. "קיימות בישראל עשרות בודדות של חברות ענק או תאגידים בינלאומיים שמאפשרים התמחויות של 3 עד 6 חודשים לסטודנטים מצטיינים בשנה האחרונה לתואר. מדובר לרוב בתפקידי מעטפת ולא בליבה של המוצר - כלומר לתלמידי מנהל עסקים, כלכלה וכדומה שמקבלים טעימה במשרות שיווק או מכירות בדרך כלל", מסביר מלמד. לרוב מדובר על תקופה מוגבלת של העסקת בת מספר חודשים שבגינה נגבה מהם מס כאילו הם מועסקים במשך כל השנה "החזר המס בנסיבות כאלו מגיע גם ל-60 אלף שקלים", מציין רו"ח קרבי, "אין שום סיבה שהייטקיסט יוותר על זכאותו לקבל סכומים כאלו, כל שכן שלא נדרש ממנו כל מאמץ להשגתם".

בנוסף, חברות גדולות, עם ריבוי אנשי תוכנה ותיקים, לא מסתייגות מקליטת עובדים חסרי ניסיון ואם מדובר בסטודנטים שנחשבים עילוי, נניח מצטייני דיקאן מהטכניון, מוצעים להם להם מענקי חתימה שיכולים להגיע גם לסכומים של 50 אלף שקלים. " אותם סטודנטים הם קצת כמו שחקני בית שגדלו במחלקת הנוער של קבוצת כדורגל - משתכרים פחות בהתחלה ומחוברים מאוד לארגון", מוסיף מלמד. אלא שכאמור, בשל שיטת המס בישראל, הם זכאים לקבל החזר בגובה עשרות אלפי שקלים.

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
להייטקיסטים אין שום סיבה לוותר על כסף קל/ShutterStock

מבנה התגמול בענף יוצר סיטואציה נוספת שמזכה רבים מהם לקבל החזר כספי המדינה, ובכלל זה גם קבלת אופציות ומניות. עובדים הממשים אופציות ומוכרים מניות משלמים לרוב סכום עודף בשל גביה מקסימאלית של מס בעוד המכירה מתבצעת לרוב בעת עזיבת החברה. לכן קיים סיכוי גבוה להחזר מס. בנוסף, בשנים בהם נרשמו הפסדים בבורסה, ניתן לקזז את המס ששולם בין רווחי המניות שהתקבלו מהמעסיק לבין מכירת מניות בהפסד בתיק הפרטי", מסביר רו"ח קרבי.

כפועל יוצא של הסכומים אותם זכאים העובדים לקבל, לתוך ענף החזרי המס נכנסו בשנים האחרונות לא מעט שחקנים, חלקם חסרי הבנה בתחום שבהחלט מצריך בקיאות וניסיון. הקשה של צמד המילים החזר מס בגוגל מעלה עשרות רבות של תוצאות. היעדר הרגולציה והפיקוח ניכר היטב. במהלך התחקיר לכתבה אספנו שורה ארוכה של עדויות מעובדים שפנו לאפיק של החזר מס ונכוו, בין אם כפועל יוצא של יעוץ שגוי שקבלו, שבמקרים מסוימים אף הוביל להגדלת שומת המס, אך בעיקר כאלו שבדיעבד התברר להם כי היו זכאים לקבל סכום גדול יותר אך בשל טיפול רשלני, נאלצו להסתפק בסכום מופחת. כך לדוגמא , מסביר קרבי, העברת זיכויי מס בין בני זוג היא דוגמא לכך, כאשר הזכויות אינן ממוצות על ידי אחד מבני הזוג, ניתן לעיתים להעביר אותן לבן זוג השני וכך לחסוך במס בתוך המשפחה. דוגמא נוספת היא מס הנגבה באופן אוטומטי בגין פיצויים לעובד בעת עזיבת עבודה, אשר ניתן לחסוך על ידי פניה אקטיבית למס הכנסה".

המקרים השכיחים שמזכים בקבלת החזר מס לשכירים

  • החלפת מקום עבודה או מעביד במהלך השנה .
  • עבודה בחו"ל במקביל לעבודה בישראל במהלך השנה.
  • בעיות רפואיות שלך או של בני המשפחה.
  • שינוי בסטאטוס האישי נישואים, לידה, גירושים.
  • מעבר לאזור עדיפות לאומית (ערי פיתוח, גליל, רמת הגולן, נגב).
  • לעולים חדשים - שלוש השנים הראשונות לעלייה לארץ.
  • חיילים משוחררים - שלוש שנים מיום סיום שירות החובה שלהם.
  • הפקדות לקרן פנסיה, קופת גמל, בטוח חיים באופן עצמאי, בגין משכורת ללא סוציאליות.
  • ב.א - בוגר תואר ראשון או תעודת הוראה החל משנת 2005.
  • אם תרמתם בעבודה - תרומות מעל 180 שקלים למוסדות מוכרים לסעיף 46.
  • הורים לילדים עם מוגבלויות
  • פעילות בשוק ההון כאשר קיימים הפסדים בתיק ההשקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully