וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירוסים במקום וירוסים: איך מטיילים ללא חשש להידבק?

28.2.2021 / 18:01

עם ישראל נשאר בבית לתקופה ממושכת והדחף לחופשה חזקה מתמיד. למרות המגבלות הקיימות והשמיים הסגורים. רוב האנשים יוצאים מבתיהם ונוסעים לטייל ולהתאוורר לאחר תקופה ארוכה שנשארו בבית

ההקלה במגבלות הגיעה, כולנו כבר חולמים לצאת מהבית לטייל, לבלות ולפגוש חברים, אבל אסור לנו להיות שאננים ועדיין עלינו להשתמש בכל אמצעי ההגנה הניתנים: עטית מסכות, ריחוק חברתי ושמירה על היגיינת הידיים. על פני נתונים שעלו במחקר שנעשה בבוסטון ולונדון נמצא כי אפילו צוותים רפואיים שמשתמשים בציוד מגן מלא כולל ביגוד מגן, מסכות עם רספירטור, כפפות ושומרים מרחק, נדבקים בווירוסים בשכיחות הגבוהה פי 3-4 ועד פי 12 יותר מן האוכלוסייה הכללית. לכן עלינו לשמור על עצמנו ככל הניתן.

מסתבר כי מבין כל אמצעי ההדבקה התיאורטיים (עיניים, ידיים, פה, אף ואפילו כמה תיאוריות נטסטיות אחרות), תאי האף הם שער הכניסה הטוב ביותר עבור ווירוסים אל הגוף. מחקרים רחבים שהתפרסמו בעיתונים המדעיים היוקרתיים בעולם (Nature Medicine, Cell, Lancet) הדגימו באופן גורף כי הקולטן שדרכו ווירוסים נכנסים אל הגוף מצוי בשכיחות הגבוהה ביותר בתאי האף, ובשכיחות נמוכה משמעותית בתאי דרכי הנשימה האחרים.

אלפי מטיילים בנחל חדרה, 27 פברואר 2020. תמונה, עיבוד תמונה
תאי האף רגישים. מטיילים בנחל חדרה בסופ"ש האחרון/עיבוד תמונה, תמונה

כשאתם יוצאים לטייל בטבע או מסתובבים בעיר, בטח תבחינו כי במרבית המקרים אנשים מניחים את המסכה על הסנטר או רק על הפה ומותירה את קצה הנחיריים חשופים לאוויר. מחקרים מראים שמספר התאים ש"מחכים" לקלוט ווירוסים מכל סוג על תאי חלל האף גדול בין פי 1000 לפי 10,000 יחסית לפה או הגרון. לכן במידה ואינכם מכסים את חלל האף אתם למעשה מעלים את הסיכויים להידבקות בנגיף באלפי אחוזים. לכן במידה ואתם מעוניינים לצאת לטייל עם המשפחה, להיפגש עם חברים, או לצאת קצת מהבית ולספוג את העולם, עליכם עדיין לשמור על עצמכם ולהיצמד להנחיות.

מעבר לעידוד להתחסן מפני נגיפים שונים, חברות סטארט-אפ וחוקרים רבים מתמקדים במציאת פתרונות אחרים על מנת להגן עלינו. בהקשר זה התפרסמו לאחרונה ידיעות על מחקר אקדמי מאוניברסיטת סטנפורד בה החוקרים פיתחו מעין "רשת עכביש" ננו מיקרונית שמסבכת את הווירוסים הקיימים בין קוריה ולא מאפשרת להם להגיע אל התאים שדרכם יקלו ויכנס לגוף. מחקרים נוספים מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק וממכון המחקר הלאומי בפריז מנסים להשיג תוצאה דומה בעזרת חומרים ביולוגיים אחרים שיחסמו את הווירוסים על רירית האף. המכנה המשותף לכלל המחקרים הינו המסקנה כי תאי האף הם קו ההגנה הראשון שלנו נגד הווירוסים הקיימים וההגנה עליהם היא בעדיפות ראשונה.

טאפיקס. אפרת אשל,
פיתוח ישראלי. טאפיקס/אפרת אשל

בנוסף למחקרים אלו, חברות ישראליות פיתחו תרסיסי אף מיוחדים שמיועדים לשמור עלינו, אחד מהם הינו "טאפיקס", המיוצר על ידי חברת נאסוס פארמה,. טאפיקס הינו (אבקת ספריי לאף לחסימת וירוסים הנכנסים לחלל האף. האבקה נשאפת ומתפזרת בחלל האף, נצמדת לרירית האף, סופחת אליה נוזלים ויוצרת שכבת ג'ל פעיל וחומצי ברמה 3.5 מעל לרירית האף) והוא מהווה חיזוק של שכבת ההגנה הראשונית ויכול בשילוב עם החיסון ועטית מסיכה, להבטיח רמת ביטחון גבוהה יותר עבור האנשים. אך אינו בא להחליף את המסכה, אלא להעניק הגנה נוספת.

"אין ביכולתנו לתלות את כל התקוות שלנו בחיסונים מכיוון שייקח זמן רב עד שכל אוכלוסיית העולם תהיה מחוסנת, לפחות כמות כזו שתאפשר לנו לחזור לחיים הרגילים". טוענת ד"ר דליה מגידו, מנכל"ית נאסוס פארמה, "עד שרגע זה יגיע, בבואנו לצאת לטייל או להיפגש עם חברים, עלינו לנקוט בכל האמצעי הזהירות.

  • עוד באותו נושא:
  • טיולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully