וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' מנואל טרכטנברג יעמוד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי

1.3.2021 / 13:24

פרופ' טרכטנברג יחליף ב-INSS את האלוף (מיל') עמוס ידלין; המינוי מבשר על הרחבת תחומי המחקר של המכון גם לסוגיות כלכליות-חברתיות, שהפכו לנדבך מרכזי לביטחון ישראל

פרופ' מנואל טרכטנברג. איליאן מרשק,
פרופ' מנואל טרכטנברג/איליאן מרשק

פרנק לאוי, יו"ר הוועד המנהל של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), הודיע היום על מינויו של פרופ' מנואל טרכטנברג כראש המכון. פרופ' טרכטנברג ייכנס לתפקידו בחודש מאי 2021 ויחליף את אלוף (מיל') עמוס ידלין, שניהל את המכון בהצלחה גדולה בעשור האחרון, והביא אותו למעמד רם בתחומו בעולם.

הוועד המנהל הפקיד בידיו של טרכטנברג את המשימה להרחיב את תחומי הפעילות והמחקר של המכון על ידי הקמת תכנית חדשה למחקר חברתי וכלכלי, בנוסף להמשך קידום אחת מתוכניות הדגל של המכון בביטחון לאומי. השילוב בין שתי התוכניות יעצים את יכולתו של המכון להשפיע על עיצוב המדיניות בתחמי הביטחון, הכלכלה והחברה אשר הפכו זה מכבר למקשה אחת, לשם ביצור חוסנה של מדינת ישראל.

פרופ' טרכטנברג מביא אתו ניסיון עשיר הן באקדמיה והן בתפקידים ציבוריים בכירים, אשר מכשיר אותו היטב להוביל את המכון אל מול האתגר החדש. טרכטנברג הינו פרופסור אמריטוס בבית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס באוניברסיטת תל אביב, אליו הצטרף לאחר שסיים דוקטורט בכלכלה באוניברסיטת הרווארד. במהלך פעילותו האקדמית טרכטנברג רכש מוניטין עולמי במחקריו המקוריים על חדשנות, מו"פ, פטנטים וצמיחה. הוא דמות מפתח בעיצוב המדיניות הכלכלית-חברתית של ישראל: בשנת 2006 ייסד את המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, כיהן כיו"ר הראשון שלה, ושימש כחבר מרכזי בוועדת ברודט לתקציב הביטחון אשר הוא יזם את הקמתה בעקבות מלחמת לבנון השנייה. כעבור שלוש שנים התמנה ליו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, שם הוביל תכנית רב שנתית לשיקום מערכת ההשכלה הגבוהה, הקים מרכזי מצוינות להחזרת חוקרים מחו"ל, והרחיב את הגישה לאקדמיה לחרדים ולערבים.

בעקבות המחאה החברתית של 2011 מונה על ידי ראש הממשלה לעמוד בראש "הוועדה לשינוי חברתי כלכלי" שנודעה כ-"ועדת טרכטנברג" להתמודדות עם יוקר המחיה בישראל, אשר הביאה בין היתר ליישום חוק חינוך חינם לבני 3-4. בבחירות של מרץ 2015 נבחר לכנסת ה-20 מטעם המחנה הציוני, ושימש בה כחבר מרכזי בוועדת הכספים, הוועדה לתקציב הביטחון וועדת החינוך. בשלוש השנים האחרונות טרכטנברג מוביל את "פרויקט מאה הימים" במוסד שמואל נאמן בטכניון, לגיבוש אג'נדה כלכלית-חברתית בתחומים מרכזיים כגון בריאות, תחבורה, חינוך הגיל הרך ומדיניות פיסקלית.
פרנק לאוי, יו"ר הוועד המנהל של המכון ציין לרגל המינוי: "פרופ' מנואל טרכטנברג ראוי להוביל את המכון לקראת תפיסה רחבה של ביטחון לאומי הכוללות מחקר מעמיק בתחומי החברה והכלכלה, בנוסף לפעילות המחקרית המעולה של צוות החוקרים של המכון. אני סבור כי מגפת הקורונה הוכיחה ביתר שאת כי ביטחון לאומי תלוי לא רק בכוח צבאי כי אם גם בחוסנה ובלכידותה של החברה הישראלית. אני רוצה להביע בשם הוועד המנהל הכרת תודה עמוקה לעמוס ידלין על הצלחה יוצאת דופן בהובלת המכון בעשור האחרון, והפיכתו למוסד מחקרי ראשון במעלה בישראל ובאזור".

פרופ' מנואל טרכטנברג הביע את תודתו לוועד המנהל ובפרט לפרנק לאוי על האמון שנתן לו, ועל ההזדמנות להוביל את המכון מול אתגרי המדיניות הגדולים שניצבים כיום בפני מדינת ישראל בתחומי הביטחון, הכלכלה והחברה. טרכטנברג שיבח את קודמו בתפקיד באומרו: "עמוס ידלין משאיר אחריו מורשת מפוארת של מצוינות מחקרית בלתי מתפשרת, עליה נבנה בעמל רב המוניטין יוצא הדופן של המכון. אני בטוח כי על סמך מורשת זאת ובעזרת הצוות המעולה של ה-INSS נצליח לעמוד באתגרים ואף לטפס לגבהים חדשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully