וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן תומך בעובדי אמזון: "זכותם להתאגד"

רועי ברק

1.3.2021 / 14:24

למעלה מ־5,800 עובדי מחסני אמזון באלבמה מצביעים החודש האם להצטרף לאיגוד הקמעונאות, הסיטונאות והכלבו. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר בסרטון שפרסם בטוויטר כי הוא תומך בזכותם להתאגד: "המדיניות של הממשל שלי תהיה לתמוך בזכות להתאגד ובזכות להתמקח באופן קולקטיבי"

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך שיחה עם כלי התקשורת במדשאות הבית הלבן 27 בפברואר 2021. AP
רוח קצת שונה מזו של טראמפ. ביידן/AP

עובדי מחסני אמזון בעיד בסאר באלבמה שמצביעים בימים אלה על הקמת התאגדות עובדים זכו לגיבוי מהאזרח מספר 1 במדינה - הנשיא ג'ו ביידן. "לכל עובד יש את הזכות להחליט אם להצטרף לאיגוד עובדים. החוק מבטיח את הזכות הזו. וזו הזכות שלכם, ולא של המעסיקים שלכם - אף מעסיק לא יכול לקחת מכם את הזכות הזו", אמר הנשיא.

"היום ובמהלך הימים והשבועות הקרובים, עובדים באלבמה ובכל רחבי אמריקה, מצביעים האם לארגן איגוד עובדים במקום עבודתם", אמר ביידן בסרטון ששותף בציוץ בחשבון הטוויטר שלו מבלי להשתמש בשם המפורש של ענקית הסחר באינטרנט. "זה חשוב ביותר - זו בחירה חשובה ביותר, מכיוון שאמריקה מתמודדת כרגע עם מגפה קטלנית, משבר כלכלי ופערים גזעיים - שחושפים את הפערים העמוקים שעדיין קיימים בארצנו. אסור שיהיו איומים ופרופגנדה נגד איגודים במקומות העבודה. אסור שאף מנהל יפנה לעובדיו וינסה לשכנעו בנוגע לבחירותיהם לגבי איגוד עובדים.

"לכל עובד יש את הזכות להחליט אם להצטרף לאיגוד עובדים", הוסיף. "החוק מבטיח את הזכות הזו. וזו הזכות שלכם, ולא של המעסיקים שלכם - אף מעסיק לא יכול לקחת מכם את הזכות הזו. אז תשמיעו את הקול שלכם, שאלוהים יברך אתכם ושאלוהים יגן על העובדים ובני המשפחות שלהם שמנסים להתפרנס בצורה הוגנת", אמר.

5,800 עובדים בוחרים אם להצטרף או לא לאיגוד עובדים

למעלה מ־5,800 עובדי מחסן במתקן מצביעים החודש האם להצטרף לאיגוד הקמעונאות, הסיטונאות והכלבו. ההצבעה, שתימשך עד 29 במרץ, תקבע אם העובדים יצטרפו לאיגוד המחסנים הראשון של אמזון בארה"ב. אם זה יצליח, זה יהיה גם ניצחון גדול להתארגנות העבודה בדרום, אזור שנחשב קשה להתאגדות.

מארגני ההצבעה אומרים שהם נאבקים לקבלת תנאי העסקה טובים יותר. הם מצפים שאיגוד ייתן לעובדים יותר כוח השפעה בכל סכסוך מול ההנהלה ויאפשר להם לנהל משא ומתן באופן קיבוצי על תנאי בטיחות, הכשרה, הפסקות ביום העבודה, שכר והטבות נוספות.

מחסנים רבים של אמזון באירופה פועלים על פי חוזים של האיגודים, אך באמריקה המצב שונה. בחודש ינואר חברת אמזון ביקשה לדחות את הצבעה על הקמת ההתאגדות, וביקשה מרשויות תעסוקה פדרליות לשקול מחדש את החלטה לאפשר לעובדים לשלוח בדואר את הצבעותיהם עקב המגפה. נציגי העובדים התנגדו למהלך שהיה מקטין את כמו המצביעים ואולי אפילו היה מאיים על חלקם להצביע. לבסוף הניסיון לא צלח.

וול סטריט לא בנתה את אמריקה

עוד לפני שביידן התייחס באופן ספציפי להצבעה של העובדים באלבמה, הוא שטח את משנתו לגבי חשיבות העובדים, כשהוא לא חוסך ביקורת מהמעסיקים ומוול סטריט.

"אני אומר את זה כבר הרבה זמן", אמר ביידן, "אמריקה לא נבנתה על ידי וול סטריט. היא נבנתה על ידי מעמד הביניים, ואיגודים מקצועיים לא בנו את מעמד הביניים. האיגודים המקצועיים שמו את הכוח בידיים של העובדים. הם נותנים לכם קול חזק יותר לבריאות שלכם, לבטיחות שלכם, עם שכר גבוה יותר, נותנים הגנה מאפליה גזעית, מהטרדות מיניות".

עוד אמר הנשיא כי "האיגודים המקצועיים מרימים את העובדים למעלה - המאוגדים ואלה שלא-מאוגדים. ובמיוחד אלה בעלי עור חום או שחור".

במהלך הקמפיין לנשיאות נראה ביידן במפעלים וכן בהפגנות בעד העלאת שכר המינימום ושמירה על זכויות עובדים. רבים ביקרו אותו על כך, שכן במשך שנים ביידן נחשב כ"נציגם של חברות הבנקים והביטוח" בקפיטול. נראה שבסרטון זה מבקש ביידן להבהיר שהוא עומד באופן מלא מאחורי הדברים שאמר בשנה האחרונה בכל הנוגע לחשיבותם של איגודי העובדים.

"הבהרתי בעבר במסע הבחירות, שהמדיניות של הממשל שלי תהיה לתמוך בזכות להתאגד ובזכות להתמקח באופן קולקטיבי. אני עומד מאחורי ההבטחה שלי. כדאי לכולם לזכור שחוק העבודה הלאומי לא רק קבע שמותר לאיגודים להתקיים, אלא שאנחנו צריכים לעודד איגודים", אמר. עוד הוסיף כי "אז אני רוצה להיות ברור. זה לא תלוי בהחלטה שלי אם מישהו צריך להצטרף לאיגוד עובדים. אבל תרשו לי להיות אפילו יותר ברור: זה גם לא תלוי בהחלטה של אף מעסיק. הזכות להתאגד היא של העובדים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully