וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי שוב תהיה פה ראשת ממשלה? הנשים שעונות על השאלות הקשות

ביום האישה הבינלאומי נהוג להרים לנשים, אבל הלכנו לכמה מנהלות אמיצות ועימתנו אותן עם שאלות מאתגרות כמו פערי שכר מהגברים, הסתרת הגיל ומתי תהיה לנו גולדה נוספת

מאיה שלו שרוני, סמנכ"לית השיווק ברשת החשמל והאלקטרוניקה, א.ל.מ.

מאיה שלו שרוני. יחצ,
מאיה שלו שרוני/יחצ
  • אפליית שכר: אני לא רואה שום הבדל בין יכולות של נשים ליכולות של גברים, שכר הוא למעשה תגמול עבור העבודה ולכן אני לא מבינה את ההבדל ואת התפיסה שהשתרשה ובה מעסיקים הפלו בשכר בין גברים ונשים. לדעתי, בשנים האחרונות חל שינוי והפערים הללו מצטמצמים אני חושבת שהיום יש יותר נשים בתפקידי מפתח ופערי השכר כבר אינם כפי שהיו. ההסתכלות של המעסיק צריכה להיות על תוכן התפקיד, גודלו, תחומי האחריות, מוטת התפקיד ומכאן לגזור את השכר ללא קשר למגדר. עצם השיח צמצם את הפער וכולי תקווה שזה ילך וייעלם.
  • למה נשים מסתירות את גילן? אני חושבת שזה נובע ממקום היסטורי ותפיסה מיושנת שנשים מאבדות מהאטרקטיביות שלהן כשהן מתבגרות. אני חושבת ששוב כל העיסוק בגיל ובמין הוא עיסוק מיותר וחסר תכלית לא רואה שום סיבה לנשים להסתיר את גילם יותר מאשר לגברים. בהסתכלות שלי הגיל הוא יתרון, אנחנו לומדים ומתפתחים עם השנים בהיבטים שונים שיכולים רק לתרום ולהועיל למקום העבודה, ניסיון החיים שלנו לרוב רק חושף רבדים חדשים באישיות שלנו ובמקצועיות שאנחנו מביאים עימנו למקום העבודה.
  • מתי תהיה לנו ראשת ממשלה? לצערי לא בקרוב. כדי שתהיה לנו ראשת ממשלה צריכות להיות מועמדות מהזרמים הפוליטיים השונים. עדיין כמות הנשים שמשולבות במקומות גבוהים ברשימות נמוכה ובאופן כללי יש מעט מדי מנהיגות לטעמי. אני חושבת שייקח עוד לפחות עשור עד שתהיה לנו ראשת ממשלה. מקווה שלפחות נשיאה תהיה לנו בהקדם.

אתי שלום פרג'ון, סמנכ"ל מכירות וניהול סניפים ברשת מרפאות פרופורציה

אתי שלום פרג'ון. יחצ,
אתי שלום פרג'ון/יחצ
  • אפליית שכר בין נשים לגברים: "קשה לי לדבר על פערים, שכן רשת מרפאות פרופורציה, בה אני יושבת כחברת הנהלה, מעסיקה בעיקר נשים כך ש-95% מהמשרות בחברה, הן בתפקידים הזוטרים והן בתפקידים הבכירים, מאוישים על ידי נשים. משום כך, מטבע הדברים אין לנו אפילו בסיס להשוואה מגדרית. לדעתי הסיבה העיקרית להפרשי השכר בין גברים לנשים בשוק התעסוקה נובעת בעיקר מתפיסות פטריארכליות מיושנות שאבד עליהן הקלח ואין להם מקום בשוק העבודה של המאה 21".
  • למה נשים מסתירות את גילן? "נשים נוטות להסתיר את גילן על מנת להימנע מלחצי החברה, כיוון שהן אינן רוצות להישפט על פי פרמטר זה במגוון תחומים כמו עבודה או זוגיות. בנוסף, אני מאמינה שזה קשור באשליה של חלק מהנשים שמעדיפות להרגיש ולחשוב שהן נראות צעירות מגילן והחשש המתמיד מפני ניפוץ האשליה. לדעתי תופעה זו נובעת מהסיבה שנהוג לשפוט נשים על פי המראה שלהן ולא על פי הכישורים ומי שהן, לעומת גברים אותם לא ישפטו על פי נתונים חיצוניים".
  • מתי תהיה לנו ראשת ממשלה?"חכו 20 שנים, כשהבת שלי תגיע לגיל המתאים".
sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אלינוער לויטן שוורץ, סמנכ"לית עמותת גדולים מהחיים

אלינוער לויטן שוורץ. יחצ,
אלינוער לויטן שוורץ/יחצ
  • נושא אפליית שכר בהשוואה לגברים: אנו נמצאים בשנת 2021 ועדיין פערי השכר בין גברים לנשים משמעותיים מאוד. תופעה זו מקוממת אותי כאישה וכמנהלת ויש לנו האחריות לשנותה. אנו צריכות לחזק ולעודד את האומץ הנשי לדרוש את המגיע לנו וליצור הזדמנויות לקידום נשים למשרות ניהול בכירות. אני מאמינה שכדי לשנות את המציאות הזו עלינו לשנות כמה תפיסות באופן פונדמנטלי. נתחיל בשינוי בחלוקת הנטל בזירה הביתית לכדי שוויוניות מלאה, יצירת הזדמנויות בעולם העבודה הבכיר או במקומות תעסוקה בהם המשכורות גבוהות יותר (למשל היי טק) בנוסף, אנו צריכות לחזק ולעודד את האומץ הנשי לדרוש את המגיע לנו וליצור הזדמנויות לקידום נשים למשרות ניהול בכירות. הצוות הבכיר אצלי בארגון רובו ככולו נשי, כולן אימהות שמתמרנות בין הבית לעבודה ומצליחות ביותר אך כמובן שהנושא מורכב ביותר ואני תקווה כי המודעות העסקית והציבורית הגוברת והעבודה המשמעותית ליצירת רפורמות בתחום שנעשית בקרב גורמי ממשלה יעלו עוד יותר את המודעות בקרב מנהלים ומנהלות לשוויון הזדמנויות אמיתי לנשים.
  • למה נשים מסתירות את גילן? הקושי המרכזי הוא שבמקום לראות בגיל שלנו כיתרון (בכל שלב) המעסיקים לעיתים, יראו בו חסרון. כולנו יוצאים מופסדים כשאנו נותנים לנושא הגיל לשלוט בשיח ועלינו להזכיר לעצמנו ולמקבלי ההחלטות סביבנו כי היכולות והכישורים הרלוונטיים של העובדת (או העובד לצורך העניין) לתפקיד הם הרלוונטיים בשיח. בתפיסת העולם שלי הגיל שלנו מלמד על הדרך שעשינו אשר הרווחנו בכבוד.
  • מתי תהיה לנו ראשת ממשלה? ילדות ונשים צעירות לא רואות מספיק מודלים מנהיגותיים חזקים בזירה הציבורית והפוליטית ובנוסף קיימת הנחה כי המחיר שצריך לשלם כשליחת ציבור הינו גבוה מדי. ככל שנראה יותר ויותר מודלים נשיים חזקים שאינם יחידים לזמנם, כמו גולדה מאיר, מרגרט תאצ'ר ואנגלה מרקל, כך הפרדיגמה תשתנה. במובן מסוים, משבר הקורונה סייע לנו לראות מודלים חזקים של מנהיגות מדינה אשר הובילו את מדינתן בהצלחה יתרה בהתמודדות עם המשבר לעומת מקביליהן הגברים. כולי תקווה כי נראה יותר ויותר נשים בעמדות המפתח הפוליטיות אשר יאפשרו את החזון של ראשת ממשלה בישראל וייצוג שוויוני בפוליטיקה הישראלית ביחס למספרינו באוכלוסייה.

גלית ברששת, סמנכ"לית השיווק בחברת Sodexo on site

גלית ברששת. יחצ,
גלית ברששת/יחצ
  • אפליית השכר בהשוואה לגברים: מצד אחד, צר לי שבמדינה מתקדמת כמו שלנו עדיין יש פערי שכר משמעותיים בין נשים לגברים גם כשמדובר בתפקידים זהים, מצד שני יש לזכור שכל אחד מאתנו (גבר או אישה) רשאי לבחור את התנאים בו הוא רוצה לעבוד. באופן אישי אף פעם לא בחרתי להתעסק עם זה. מאמינה שכל אחד מאתנו, אישה וגבר כאחד צריכים לתת את הכי טוב שלנו בכל בחירה בכל עיסוק ובהתאם לזה לדרוש את מה שאנו חושבים שראוי לנו לקבל כתמורה. מבחינתי נשים יכולות לעסוק בכל מקצוע שחשקה נפשן.
  • גילנות שמפריעה יותר לנשים: למה נשים מסתירות את גילן? כאישה שחושפת את גילה בגאווה לא מצליחה להבין נשים שמנסות להסתיר את גילן. לכל גיל יש את היופי שלו וזוהי אינה קלישאה. הגיל הוא ניסיון חיים שצברנו ואפשר רק להתגאות בו
  • מתי תהיה לנו ראשת ממשלה? מתי זו בהחלט שאלה טובה. הפעם האחרונה והיחידה שכיהנה בישראל ראשת ממשלה היתה לפני 50 שנה ומאז לצערי זה לא קרה שוב. גם כשמסתכלים על העולם ניתן לראות שרוב מי שעומד בראשות הממשלה הם גברים מה שברור לי שכשתהיה לנו ראשת ממשלה ראויה, הרבה מאוד נושאים שמונעים מאגו יקבלו משמעות אחרת אולי בחירתה של מירב מיכאלי ליו"ר מפלגת העבודה היא תחילתו של עידן חדש

סיגלית הורן גלפרין, משנה למנכ"ל איגוד השיווק

סיגלית הורן גלפרין. אביב חופי,
סיגלית הורן הלפרין/אביב חופי
  • אפליית שכר: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לרגל יום האישה הבינלאומי בשנה שעברה שההכנסה החודשית הממוצעת של אישה שכירה נמוך ב-31.6% משכרו של גבר. זאת ועוד, זה קרה לפני הקורונה, לפני היציאה לחל"ת, לפני העובדה שנשים נאלצו להישאר בבית כי לילדים לא הייתה מסגרת לימודית סדירה ועוד. לדעתי יש לטפל בבעיה בשלוש רמות: ברמת מדינה, ברמת פרט ובחינוך דור העתיד. ברמת מדינה, יש לאכוף חוקים המדברים על שוויון הזדמנויות ועל איסור אפליית שכר, ליצור מערכת שכר הפועלת בשקיפות ובדיווח תמידי לממשלה על שכר העובדות והעובדים כדי למנוע אפליה. ברמת החברה והפרט חייבים לשנות חשיבה. אפשר שהגבר ייצא לחופשת לידה ואפשר לחלוק בימי המחלה והאיסוף מהגנים. גברים ונשים כאחד, צריכים לערער על נורמות ותרבויות, כך נגשים את התפיסה במציאות. חינוך מגדרי חדש בשביל דור העתיד, החל משינוי התפיסה החברתית ועד שינוי תודעתי לילדות צעירות בבחירת מקצועי הלימוד שלהן, כן למתמטיקה ולמחשבים, כן לכל מקצוע שנחשב "גברי" ולניפוץ סטיגמות ותקרות. הגדרה חברתית חדשה של המילה מגדר ומשמעותה.
  • למה נשים מסתירות את גילן? אני לא חושבת שהדבר שמור לנשים, גילנות היא דבר נורא והקורונה הדגישה אותה ביתר שאת, אני חושבת שכולם רוצים להישאר צעירים, יפים, עם עור מתוח וראש מלא בשיער, גם גברים וגם נשים. הפחד האמיתי הוא להישאר רלוונטיים. האם אישה מבוגרת רלוונטית פחות? תגידו את זה לאסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון, כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופאי, תיקי דיין, ציפי פינס, רותי ברודו והן תצחקנה לכם בקול רם.
  • מתי תהיה לנו ראשת ממשלה? השיח בישראל, הוא שיח גברי בטחוני. ההתאחדויות הפוליטיות כרגע הן, לצערי, סביב לאומיות, עדתיות ולא סביב מגדר. אולי הגיע העת למפלגת נשים ואנחנו כחברה נבחר בראשת הממשלה ונניח לכל התפיסות המקובעות או כשהחברה הסגורה של רמטכ"לים לשעבר והחבר'ה מהצבא יפסקו, כי נשים ישולבו בכל המערך הצבאי ויקודמו לכל התפקידים, כן, כולל למפקדות חילות ובטח לרמטכ"לות, אז תהיה ראשת ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully