וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחזור בתחושה שרוצים אתכם: המשרדים ביום שאחרי הקורונה

עודכן לאחרונה: 3.3.2021 / 15:15

ישראלים רבים שעובדים בשנה האחרונה מהבית ממתינים כבר לרגע בו יוכלו לחזור למתחמי העבודה, נטולי הסחות הדעת ורחשי הילדים, לסיעורי המוחות והמפגשים הבינאישיים. הבשורות הטובות הן שבמהלך השנה החולפת החברות והארגונים לא קפאו על השמרים

תכנון עיצוב והדמיה אורבך אדריכלים. יחצ,
מרווח ונעים (תכנון, עיצוב והדמיה: אורבך אדריכלים)/יחצ

במרוצת השנה החולפת פורסמו בכלי התקשורת השונים, אין סוף כתבות שניבאו את קריסת ענף מתחמי העבודה והמשרדים. אך עתה, כשפתיחה מלאה של המשק היא רק עניין של זמן ניכר שלא כך הם הדברים.

כך, למשל, לשיטתו של האדריכל אורי הלוי, שותף במשרד אורבך הלוי אדריכלים, מהמובילים בתחום תכנון מתחמי עבודה ומשרדים (בהם מתחם אמדוקס החדש משרדי הרצוג-פוקס-נאמן, בית הג'וינט בירושלים ורבים נוספים) בפועל לא נרשמה דרמה אמיתית בענף המשרדים: "פרויקטים המשיכו וממשיכים להתקיים ולא נראה שבתום המשבר עובדים ימשיכו לעבוד מהבתים. חלקם במתכונת היברידית אך לא במתכונת מלאה. בניינים מודרניים תמיד יהיו מאוישים ואלה שמוגדרים טריפל A ימשיכו למשוך ארגונים וחברות, זה תהליך טבעי. עם זאת, לא מן הנמנע שמבנים ישנים יותר, בני עשור ומעלה, יהיה קשה יותר להשכיר. ההתלבטות היחידה שכן קיימת בקרב המעסיקים היא כמה מ"ר ברוטו צריך להקצות לעובד, בפרט בחברות שימשיכו לעבוד במודל ההיברידי. במקרים כאלה בהחלט יתכן ונראה בניינים שיוצאים לשכירות משנה או קומות אותן ישכירו חברות לדיירי משנה לטווח הקצר. הן תעבורנה שינויים מינוריים והתאמה לצרכים ובמידה והחברה תחליט להתרחב ולגדול בעתיד היא תוכל לשוב ולהשתמש בשטחים".

עוד מציין אורבך כי החברות והארגונים הגדולים ניצלו את השנה החולפת לבצע במתחמים הקיימים שינויים אסטרטגיים ובנו פורמט עבודה שתואם את הצרכים העדכניים. "גמישות היא שם המשחק", הוא מסביר. "החברות הטמיעו פרוטוקולים ועדכנו מדיניות והמגמה היא ליצור מרחבי עבודה מוביליים וזמינים שיתאימו את עצמם בכל עת לצרכים ולסיטואציות משתנות מה שיאפשר מודל היברידי בו עובדים יעבדו רוב הזמן במתחמי העבודה ולעיתים מהבית אך באופן זורם ואיכותי שאינו מוריד מאיכות העבודה והנוחות. כך שגם ארגון שמונה מעל ל-500 עובדים זוכה לסביבת עבודה משוכללת שמותאמת לתפוסה ריאלית של כ-300 עובדים. הארכיטקטורה היא זאת שמאפשרת לנהל באופן אינטואיטיבי את משאבי האנוש, ללא אפליקציות מיוחדות שצריך לתכנן לשם כך".

נראה כי ברוב המתחמים תפיסת הבינוי של כל קומה היא זהה ובעלת עקרונות דומים ומה שמשתנה בכל אחת מהן הוא תכנון הפנים. לדברי הלוי, "הקומות פתוחות ומשולבים בהן אלמנטים ניידים שמגדירים אותן ומעניקים להן את אופיין. העמדות יעילות וגמישות מאי פעם ומתאימות למגוון רחב של קהלים. עוד דבר שנרה הוא שימוש ב'פודים'- קפסולות אדריכליות בהן עובדים בין 3 ל-4 עובדים וביניהם חציצה אדריכלית שכוללת מדפים או קירות המפרידים בין פוד לפוד. בתוך כך, עוד דבר שנראה במתחמים הוא קשר בלתי אמצעי בין פנים המשרד למרפסות, שתשמשנה כמתחמי עבודה פתוחים. השאלה הראשונה שנשאלת כיום היא האם יש מרפסות וכיצד נוכל לשלב בהן מרחבי עבודה. המרפסות משמשות כציר חשוב ומרכזי בבניית מתחמי העבודה החדשים וכבר עכשיו ניתנת עדיפות למבנים עם מרפסות שיכולות לשמש כשטח עבודה נטו. מותקנות בהן הצללות ומערכות יעילות לרווחת העובדים ובנוסף, אחת לכמה קומות תהיינה 'מגה-מרפסות' שישמשו כאגף בפני עצמו".

תכנון ועיצוב ReMa. עמית גושר,
משרדים שיתופיים יאפשרו לצמצם שטחים. משרד בעיצוב ReMa/עמית גושר

גם האדריכלית מרינה רכטר-רובינשטיין בעלת המשרד ReMa אדריכלים, סבורה כי גם העובדים עצמם ממתינים לחזור לעבוד מהמשרדים ופורמט העבודה מהבית לא מתקיים מתוך רצון. "כבר לפני 15 שנה ראינו ניסיונות להעביר את עיקר מסת העובדים לעבוד מהבית אבל העובדים כמהו לחברה. אנחנו 'חיה' חברתית, אנשים צריכים את הקרבה, הטפיחה על השכם ולראות אחד את השני. מה שכן אנחנו רואים היא התייעלות של חברות שחלקן מקטינות את השטחים המשותפים כמו חדרי ישיבות, המטבחים וחדרי האוכל. בתוך כך, יש נטייה לייצר היום עמדות עבודה גדולות יותר שיאפשרו מרחב ופרטיות. שיטת העמדה החמה, שפחות הצליחה בארץ, כן צפויה להשתרש כאן ולא מן הנמנע שנראה עבודה בקפסולות במשמרות - חלוקה לימים מהבית וימים מהמשרד. עוד נראה כאן בישראל הקמת משרדים שיתופיים שיאפשרו לצמצם שטחים והם פתרון מעולה לעסקים קטנים או חדשים שלא רוצים להתחייב לשכירות לטווח ארוך. הפורמט הזה ידרוש מהם לשלם קצת יותר אבל כך יוכלו לסיים את ההתקשרות ולעבור הלאה בעת הצורך".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
משרדי סינמדיה בהר חוצבים. עוזי פורת,
משרדי סינמדיה בהר חוצבים/עוזי פורת

דוגמה לחזרה לשגרה היא חברת סלברייט, שהחזירה את עובדיה בישראל למשרדים במודל עבודה היברידי חדש המשלב 3 ימים במשרד ויומיים ב"משרד הביתי", אותו סייעה להם לצייד ולעצב. בחשיבה משותפת עם העובדים, החברה ביצעה מספר צעדים ייחודיים, כדי לתמוך במודל החדש ולהקל על עובדיה במישור הפיזי והנפשי. בין היתר: ארגון סביבת העבודה החדשה במשרד בצורה של "שכונות" על מנת לשמר תחושת שייכות לעובדים וישיבה של כל קבוצת עובדים ליד אותם אנשים, הקמת עמדות צפות בכל שכונה, המסייעות לעובדים אחרים המצטרפים לקבוצת העבודה כאשר נדרש ממשק עבודה משותף, אפליקציה המאפשרת "להזמין" מראש עמדה צפה, התקנת תאי טלפון פרטיים בכל קומה, הגדלת מספר חדרי הישיבות, מערכות סינון אויר שהעובדים יכולים לסרוק ולבדוק, ועוד.

"אחרי חודשים ארוכים של עבודה מרחוק, הגענו למסקנה שחווית העובד האופטימלית תהיה במודל ההיברידי, ואנו גאים להיות מהחברות הראשונות בהייטק הישראלי שכבר מיישמות את המודל בשטח", אומר יוסי כרמיל, מנכ"ל סלברייט.

חברה אחרת שחנכה ממש השבוע את המשרדים החדשים שלה היא Synamedia, המפתחת טכנולוגיות מתקדמות לעולם הווידאו והטלוויזיה. מרכז הפיתוח החדש של החברה ישרת את 600 עובדי החברה בישראל, שבין לקוחותיה מעל 200 גופי שידור ומדיה מובילים, בהם: AT&T, Sky Verizon, Viasat, Foxtel, Disney, Comcast, Vodafone , Yes, ועוד.

לדברי דני גרינהאוז, הבעלים של משרד גרינהאוז אדריכלים, "תכנון המשרדים של סינמדיה התחיל עוד לפני הקורונה, אך מודל העבודה החדש שאימצה החברה בעקבותיה חלחל לתוך התכנון. כך למשל במקום Open Plan - חללי עבודה עם שולחנות ארוכים ללא מחיצות, תכננו פרוגרמה מתאימה בגישת Team Rooms - חדרי צוות המשמשים צוותי עבודה שונים, והוספנו מחיצות בין מקומות הישיבה. בנוסף, בגלל שבסינמדיה עובדים במודל היברידי - מהבית ומהמשרד במקביל, יצרנו מודל של Hot desk - שולחנות עבודה שיתופיים שאפשר לחלוק בהם".

  • עוד באותו נושא:
  • משרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully