וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידת הבורסה: מדוע שוק המניות נוסק בארה"ב ומדשדש בישראל?

פרופ' נסים בן דוד

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 17:07

בעוד ששוק המניות האמריקאי נמצא במצב רתיחה, שוק המניות הישראלי מתקשה להרים את הראש. מספר סיבות תורמות לכך, מהשקעות של גופים מוסדיים בישראל בחברות זרות ועד לחברות ישראליות שמעדיפות לגייס בחו"ל

שווי המניות (הערך הכלכלי) של חברה ציבורית אמור להיות מוערך על פי הונה העצמי בתוספת הערך העתידי המהוון של רווחיה. עם זאת, ישנם מצבים שבהם שוק המניות מתנפח באופן אנומלי כך ששווין של חברות הנסחרות בו גבוה באופן ניכר מהערך הכלכלי האמיתי. בתנאים כאלו מתקיים סיכון גבוה יותר לכך שהערך הבורסאי של חברות יתכנס לערך האמיתי, תהליך שיתבטא בירידה בשווי שוק המניות. חלק מהמשקיעים וחברות ההשקעה מנסים לזהות את מצב שוק ההון ולמתן את היקף השקעתם במקרים שבהם הם מזהים סיכונים גדולים לירידה או אף להתרסקות. סיכונים אלו עשויים להתגבר בעת שבה מחירי המניות עולים באופן חד בפרק זמן קצר, עלייה שאינה נובעת בהכרח מעליית השווי הכלכלי של המניות.

בשנתיים האחרונות חלה עלייה ניכרת ביותר בשווי המניות הנסחרות בארה"ב, עליה המוזנת גם מהשינויים שחלו בשער הריבית של הבנק המרכזי שירדה בארה"ב מכ5% בשנת 2007 לרמה אפסית בשנים האחרונות (גם בישראל ירדה ריבית הבנק המרכזי מ-4% לרמה אפסית כיום). ירידת הריבית הפחיתה את התמריץ להשקיע בנכסים נושאי ריבית ובמקום זאת גברה ההעדפה להשקיע במניות, גורם שתרם לעליית הביקוש ולעליית מחיר המניות.

אבל כשמשווים את שוק המניות הישראלי לאמריקאי מגלים על פי נתוני הבורסה לניירות ערך בישראל ששווי שוק המניות הישראלי ב- 2020 נמוך ממה שהיה בשנת 2007 במונחים נומינליים, בעוד ששווי שוק המניות האמריקאי, על פי נתונים המתפרסמים באתר Siblis Research, עלה מאז שנת 2007 בכ- 150 אחוז.

יתרה מכך, כאשר בודקים את שווי שוק ההון הישראלי ביחס לתוצר המקומי הגולמי, המבטא את ערך הייצור הכולל השנתי של סחורות ושירותים, מתברר שיחס זה היה פי כ- 1.2 מהתוצר בשנת 2007 בישראל ואילו בשנת 2020 הגיע רק לכמחצית מערך זה, זאת בעוד שבארה"ב היה יחס זה בשנת 2007 שווה כ - 1.36 ואילו בשנת 2020 הגיע לכ - 2.42. נתונים אלו משקפים עלייה עצומה וגדולה בהרבה בשווי שוק המניות האמריקאי ביחס להיקף הפעילות הכלכלית הכוללת בארה"ב לעומת הנתון המקביל בישראל. ראוי עוד להזכיר שחלק ניכר מן העלייה בארה"ב במדד זה התרחשה בשנים 2019-2020.

עוד חשוב להדגיש כי בשנת 2020 כשני שלישים לערך משווי שוק המניות האמריקאי נובע משווין של 500 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בו.

פרופ' נסים בן דוד האקדמית גליל מערבי. צילום קצת אחר – דוד מויאל,
פרופ' נסים בן דוד, נשיא האקדמית גליל מערבי/צילום קצת אחר – דוד מויאל

שוטי הנבואה

שתי שאלות עולות בהקשרים שהוזכרו: הראשונה היא, האם שווי המניות בארה"ב מוצדק ומבטא מהפכה טכנולוגית שתוביל לעלייה עתידית ניכרת ביותר ברווחי החברות, עלייה המצדיקה את עליית השווי הניכרת שחלה בשנתיים האחרונות, או שמדובר בבועה שעלולה להתפוצץ?

השנייה היא, מדוע מתקיים פער כה ניכר לרעה בעליית השווי של שוק המניות הישראלי בהשוואה לאמריקאי. לגבי השאלה הראשונה, כפי שאומר הפתגם: "הנבואה ניתנה לשוטים".

לגבי השנייה, מן הראוי לבדוק מה גרם ל"ייבוש" הבורסה הישראלית. בהקשר זה אזכיר שלושה גורמים בעלי השפעה רבה: הראשון הינו הגדלת הנתח המושקע על ידי קרנות השקעה, פנסיה וגמל ישראליים בנכסים פיננסיים זרים והקטנת החלק המושקע בישראל. השני הוא גיוסי הון של חברות ישראליות בבורסות זרות במקום בישראל, והשלישי היא העובדה שבארה"ב נסחרות באופן יחסי לישראל הרבה יותר חברות העוסקות בטכנולוגיה מתקדמת (כולל חברות ישראליות הנסחרות בארה"ב ולא בישראל), חברות שהשווי הבורסאי של חלק לא מבוטל מהן עלה באופן ניכר.

הכותב הוא פרופ' לכלכלה ונשיא האקדמית גליל מערבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully