וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוביני מתפוצץ על רובין הוד: תמיט אסון על אנשים

רועי ברק

4.3.2021 / 6:27

הכלכלן שחזה את משבר הסאב-פריים של 2008 עולה למתקפה על וול סטריט, מבקר את אפליקציית רובין הוד, מסתער על המטבעות הקריפטוגרפיים ומשתלח בדור המילניאלס. על הדרך הוא גם מבקר את הדמוקרטים על תוכנית חלוקת הצ'קים לאזרחי ארה"ב וטוען כי אנחנו נמצאים ב"אם כל הבועות"

"דוקטור יום הדין" עושה זאת שוב. הכלכלן נוריאל רוביני ומספק תחזיות קודרות שמבוססות על אירועי השבועות האחרונות בוול סטריט ואלה שעתידים לבוא על ארה"ב בעקבות חבילת הסיוע לקורונה של ממשל ביידן: "הנרטיב של גיימסטופ שהציג חזית מאוחדת והירואית לפיה סוחרי יום קטנים נלחמים בקרנות גידור שורטיסטיות רעות, מסתיר מציאות מכוערת של ניצול נוסף של קבוצה של אנשים חסרי תקווה, חסרי עבודה, חסרי מיומנות ובעלי חובות".

רוביני, שמשמש פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק, זכה בעבר לכינוי "דוקטור יום הדין" או "דוקטור DOOM" בעקבות התחזיות הפסימיות שלו (שהתממשו) לעתיד הכלכלה העולמית לפני משבר הסאב־פריים של 2008. הפעם הוא מזהיר בטור דעה בעיתון הבריטי "הגארדיאן", כי אפליקציית "רובין הוד" והסחר בביטקוין ימיטו אסון בעיקר על הפלח באוכלוסייה שלא יכול להרשות לעצמו להפסיד את הכסף שהוא מהמר איתו.

לדבריו, אותם בני דור המילניאלס ששוכנעו ללוות כספים ולהשקיע אותם בנכסים בשם "דמוקרטיזיציה פיננסית" לפני המשבר של 2008, הם "אותם" האנשים שמרמים אותם כיום להשקיע דרך אפליקציות השקעה מבלי להבין דבר וחצי דבר ותוך שמוכרים להם נרטיבים שקריים באמצעות ממים על "הפלת" הכרישים של וול סטריט.

פרופסור נוריאל רוביני. Stephen Loveski, GettyImages
לא חוסך ביקורת. נוריאל רוביני/GettyImages, Stephen Loveski

לפני שהוא החל לתקוף את ההשלכות של אפליקציית רובין הוד ודומיה, תקף רוביני את הנתק שהולך וגובר בין "וול סטריט למיין סטריט" (דימוי לרחובות "הרגילים" בארה"ב בהם ממוקמים העסקים הקטנים והאנשים הקטנים - ר.ב.). לדבריו, השיאים שאליהם הגיעה הבורסה בניו יורק לא אומרים דבר ולא קשורים לחייהם של רוב האנשים. "חמשת העשירונים התחתונים של חלוקת העושר מחזיקים רק 0.7% מסך הנכסים בשוק", הוא כתב, "ואילו העשירון הראשון מחזיקים 87.2%, וה־1% העליון מחזיק ב־51.8%. 50 האנשים העשירים ביותר בארה"ב מחזיקים בעושר השווה לזה של 165 מיליון האמריקאים שממוקמים בתחתית".

רוביני התייחס גם לאי השוויון הגובר שנוצר דווקא בעקבות העלייה המטאורית של חברות "ביג טק" שיש הטוענים שהן "קטר שמוביל את המשק". "על כל משרה שאמזון יוצרת, נעלמות שלוש משרות בתחום הקמעונאות. דינמיקה דומה מתקיימת במגזרים אחרים הנשלטים על ידי ענקיות הטכנולוגיה", הוא כתב והבהיר שבכל הנוגע ל"לחצים החברתיים והכלכליים של ימינו", לא מדובר בתופעה חדשה. במשך עשרות שנים, הוא כתב, עובדים עם קשיי נזילות כספית, לא הצליחו לעמוד בקצב החיים בגלל הקיפאון בהכנסה החציונית לצד עלויות מחייה ועוד.

"'הפתרון' לבעיה הזו היה 'דמוקרטיזציה' של המימון, כך שמשקי בית עניים ומתקשים יוכלו ללוות יותר כסף מהבנקים לרכישת בתים שלמעשה הם לא יכולים להרשות לעצמם, ואז השתמשו בבתים האלה כמכונות מזומנים", חזר רוביני על תחזיותיו מהשנים הקודמות. "אלא שהתרחבות האשראי הצרכני הזה שכלל משכנתאות וחובות אחרים, הביאה לבועה שהסתיימה עם המשבר הפיננסי ב־2008, שהביא לכך שמיליונים איבדו את מקום עבודתם, בתיהם וחסכונותיהם".

רוביני מזהיר במאמר כי אותם מילניאלים שהולכו שולל לפני משבר הסאב־פריים, מקבלים עכשיו "חבל הצלה" חדש שישמש בסוף לתלייה של עצמם, בשם "הדמוקרטיזציה הפיננסית".

"מיליונים פתחו חשבונות ברובין הוד ובאפליקציות השקעה אחרות, שם הם יכולים לנסות למנף את החיסכון וההכנסות הדלות שלהם פי כמה כדי להמר על מניות חסרות ערך".

אפליקציית רובין הוד. ShutterStock
כלי לתלייה עצמית. רובין הוד/ShutterStock

"הנרטיב של GameStop", כתב רוביני, "הציג חזית מאוחדת הירואית לפיה סוחרי יום קטנים נלחמו בקרנות גידור רעות שעשות 'שורט', מסתיר מציאות מכוערת של ניצול נוסף של קבוצה של אנשים חסרי תקווה, חסרי עבודה, חסרי מיומנות ובעלי חובות.

"רבים מהם היו משוכנעים שההצלחה הכספית לא טמונה בעבודות טובות, בעבודה קשה או בחיסכון והשקעה לטווח ארוך, אלא בתוכניות־להתעשר־מהר, הימורים מהירים על נכסים חסרי־ערך באופן אינהרנטי כמו מטבעות קריפטוגרפיים (או כמו שאני מעדיף לקרוא להם SHITCOINS)".

"אל תטעו", מזהיר רוביני, "המם הפופוליסטי לפיו, צבא שלם של מילנילאס (דוד) שמפיל את וול סטריט (גוליית), רק משרת מזימה למשוך משקיעים חובבנים חסרי מושג".

"כמו ב־2008, התוצאה הבלתי נמנעת תהיה בועת נכסים נוספת. כשההבדל הוא שהפעם חברי קונגרס פופוליסטיים תוקפים בפזיזות את המתווכים פיננסיים על כך שהם אינם מאפשרים למשקיעים הפגיעים למנף את עצמם אפילו יותר".

"אם כל ההונאות והבועות"

בהמשך המאמר תקף רוביני את חבילת ההצלה לנפגעי הקורונה בגובה 1.9 מיליארד דולר שצפויה להיות מאושרת בשבוע הבא בסנאט. על פי הניתוח שלו, מאחר ומיליוני אמריקאים כבר נמצאים בפיגור בתשלומי שכירות, משכנתא, חובות לחברות כרטיסי אשראי והלוואות אחרות, חלק ניכר מהתשלומים הללו יועבר לפירעון חובות וחיסכון. להערכות רק כשליש מכספי התמריצים יופנה להוצאות אמיתיות.

אם כך אכן יהיה כפי שהד"ר צופה, זה יגרום להשפעה קטנה ממה שצפו על הצמיחה, האינפלציה ותשואות האג"ח, שכן "בסופו של דבר החיסכון הנוסף ינותב בחזרה לרכישת אג"ח ממשלתיות", וכך התוכנית שנועדה לחלץ משקי בית בקשיים תהפוך למעשה לתוכנית לחילוץ הבנקים והגופים המלווים האחרים.

לפני כחודש, לאחר שאלון מאסק רכש (באמצעות טסלה) ביטקוין בשווי של 1.5 מיליארד דולר, תקף רוביני במאמר ב"פיינשל טיימס" את המטבעות הקריפטוגרפיים ובמיוחד את הביטקוין באומרו כי אלה הם "אם כל ההונאות והבועות".

התנודתיות הבלתי ניתנת לצפייה בערך של "המטבע", שיכולה למחוק את הרווחים, לא יותר טובה מהשיטה הכלכלית שהייתה קיימת בתקופת האבן, כתב אז. "אפילו למשפחת קדמוני ('הפלינסטונס') הייתה מערכת מוניטרית מתוחכמת יותר המבוססת על בנצ'מארק מוסכם".

רוביני חזר על דבריו מהשנים האחרונות לפיהם הקריפטו מייצג בועה גרועה יותר אפילו מ"בועת הצבעונים" (טוליפמאניה) של המאה ה־17, שכאשר התפוצצה הביאה לפשיטת רגל של משקיעים רבים ולאדוות רבות אחרות בשוק.

זמן קצר אחר כך תקף רוביני בטוויטר את ג'ים קריימר, מגיש התוכנית הפיננסית הפופולרית "מד מאני" לאחר שזה אמר כי חברות שאינן משקיעות את כספן בביטקוין נוהגות בחוסר אחריות. "קריימר הוא פאקינג אידיוט", כתב רוביני בטוויטר, "הוא פישל בגדול לפני המשבר הכלכלי של 2008 כשהוא שימש כראש להקת המעודדים של הבועה שהתפוצצה עליו והראתה לכול העולם שהוא טיפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully