וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שאנשים יעבדו? נחמד להם בקייטנת החל"ת

עו"ד מורן מתתיהו-אדרי

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 17:30

העובדים לא רוצים לעזוב את 'קייטנת החל"ת' במימון המדינה והמעסיקים בפלונטר. מה אפשר לעשות? כנראה שלא יותר מדי בשלב זה, וכך קורה שהמדינה שמה לעצמה מקלות בגלגלים

כבר שנה שלמה שהמשק מושבת לסירוגין ועסקים קטנים כגדולים דועכים וחלקם הגדול אף נפל בדרך באחד הסגרים. זאת, בשל מדיניות קשה מאוד של המדינה במענקים חלקיים ומותנים לעסקים ובגלל מחויבויות העסקים בשכירויות, ארנונה והוצאות שוטפות שלא פסקו בימי הסגרים, למרות שההכנסות הלכו ופחתו ואולי פסקו לחלוטין.

כל זה לעומת השכירים, ששנת הקורונה היתה לחלקם הגדול שנה נוחה ונעימה, שנה בה בחל"תים - בסגרים ואולי גם בין הסגרים, קיבלו שכר כמעט מלא על חופשה ללא עבודה. חלקם אף עבדו בתקופות החל"ת אצל המעסיקים המקוריים שלהם או אצל אחרים בשכר מזומן לא מוצהר, במשרה חלקית או מלאה, כך שאולי אף השתכרו יותר מבחיי טרום הקורונה, כי ההוצאות אולי פחתו ללא תשלום עבור צהרונים, חוגים לילדים, הצגות, מסעדות ובילויים ומבלי חשש שמישהו יפנה בעניין ל"מלשינון".

התוצאה של כל אלו הובילה את רוב השכירים של שנת 2020 להבין שהמצב ה"חדש" עדיף להם על המצב ה"רגיל", בו עובדים מבוקר עד ערב על מנת להשתכר שכר רגיל כשההוצאות גדלות בהתאמה.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
תחילה עמדו בתור ללשכת התעסוקה, היום הם מקבלים כסף מישיבה בבית. תור בלשכה במרץ 2020 (למצולמים אין קשר לכתבה)/ראובן קסטרו

בשעה טובה ומוצלחת הממשלה הודיעה כי המסעדות, חדרי כושר, בתי מלון, קניונים ועוד יכולים לחזור לעבוד במגבלות. בעלי העסקים חיכו להודעה הפתיחה של הממשלה ולפתיחת העסקים מחדש כמו לחמצן הכרחי לחיים ולא היו מאושרים מהם עם ההודעה המרגשת. אלא שמיד כשהתחילו להודיע לעובדיהם המצויים בחל"ת כי הם מוזמנים לחזור לעבודה, נתקלו להפתעתם הרבה לסירובים רבים מאוד, רבים מהסכמות העובדים לשוב לעבודה. תשובות העובדים העיקריות הן כי לא "שווה" להם לחזור לעבוד משרה מלאה בשביל עוד מעט כסף, כי הם מעדיפים להרוויח את רוב השכר מבלי לעבוד כלל ושוב ללא חשש כי מעסיקיהם יפנו בעניין ל"מלשינון".

כעורכת דין מומחית בדיני העבודה מזה 12 שנים המייצגת עובדים וגם מעסיקים ומשיחות עם לקוחותיי המעסיקים שקיבלו בשעה טובה את ההודעה שהם יכולים לשוב לפתוח את עסקיהם לעבוד, נראה שהשמחה הרבה וההתרגשות הגדולה מהולה בדאגות וחששות יותר מסבירים. זאת כיוון שלא יוכלו בפועל לפתוח את עסקיהם מאחר והעובדים לא מעוניינים לחזור לעבוד, ולא ניתן להפעיל מסעדות ואולמות אירועים ללא עובדי מטבח וללא מלצרים. לא ניתן לפתוח חנויות בקניונים ללא מוכרים, כמו שבלתי אפשרי להחזיר חדרי כושר וחדרי סטודיו לאימונים ללא מדריכים.

מדובר במגיפה של ממש, של עובדים בחל"ת שעושים יד אחת עם המדינה, נגד החזרת המשק לחיים ונגד הנעת גלגלי הכלכלה במדינה, והכל בחסות המדינה. לא ייאמן.

מה לעשות?

לקוחותיי שנתקלו בבעיה הקשה הזו פנו אליי רבות בשאלה מה הם כמעסיקים יכולים לעשות? האמת היא שלא יותר מדי.

המעסיקים אמנם יכולים לפנות ל"מלשינון" אך לעניות דעתם (הנכונה לרוב), הפעולה הזו תגרור תגובה אף פחות טובה מעובדיהם אותם הם צריכים מאוד, כך שאופציה זו יורדת מהפרק באופן מיידי ומוחלט.

המעסיקים יכולים לנסות "לשכנע" את עובדיהם הוותיקים לחזור לעבודה ע"י הבטחות של העלאות שכר או הטבות שונות, מה שלא בטוח יצליח, וגם אם כן, לא בטוח שהמעסיקים יצליחו לעמוד בכך בעצמם, הרי העתיד לא צפוי, או צפוי להפתיע, אולי עוד סגר ?! ימים יגידו, כך שלמרבה הצער, גם אופציה זו יורדת מהפרק.

הם יכולים לנסות לגייס עובדים חדשים, אבל אז יבזבזו זמן יקר מאוד בלפרסם מודעות "דרושים", בלראיין עובדים פוטנציאליים, להכשיר אותם ואולי על הדרך להפסיד לקוחות יקרים או חמור מכך, לאבד מהמוניטין והשם הטוב שצברו במשך שנים של עבודה קשה לילות כימים, כך שגם אופציה זו היא לא הנוחה והכלכלית ביותר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עו"ד מורן מתתיהו. דודי בורוכוב,
עו"ד מורן מתתיהו/דודי בורוכוב

ויש לכך גם השלכות עתידיות: במידה ויגייסו עובדים חדשים ולאחר זמן מה - אולי כשהמדינה תפסיק לשלם דמי אבטלה/חל"ת לעובדים, אלו לבטח יבקשו מהמעסיקים שבינתיים גייסו עובדים חדשים, לחזור לעבודה. במצב זה המעסיקים יכנסו ל"פלונטר" נוסף: מד אחד הם יהיו חייבים על פי חוק, להחזיר את העובדים הוותיקים לעבודה וגם לספק להם עבודה ושכר, ללא הרעה מוחשית בתנאים. מצד שני מאחר והם כבר גייסו והכשירו עובדים חדשים וכנראה שאצל הרוב הגדול של העסקים, כמות העבודה לא תוכפל, המעסיקים יצטרכו להחליט, האם לפטר את העובדים החדשים או לפטר את העובדים הוותיקים. כמובן הליך פיטורים כדין, לאחר שימוע 'כשר', אך פיטורי הוותיקים גם יכניסו את המעסיקים לגל נוסף של הוצאות - תשלום פיצויי פיטורין לכל העובדים הוותיקים שייפטרו וגם דמי הודעה מוקדמת או שכר כפול לעובדים ותיקים וחדשים. מדובר בהוצאות נוספות וכבדות ביותר לעסקים שעבדו בקושי במשך שנה שלמה, צברו חובות כבדים, חזרו לעבוד בקצב זהיר והכנסות שהרווח בצידן לא ידוע.

הדילמה קשה, התוצאה לא ידועה וגם העתיד לא בטוח ולא מובטח. מה שבטוח הוא שדמי אבטלה עבור חל"תניקים ימשיכו להיות משולמים להם וידרבנו אותם לעצור את המשק וגלגלי הכלכלה מלחזור לחיים.

התוצאה היא שהמדינה שמה לעצמה מקלות בגלגלים, בגלגלי הכלכלה.

הכותבת היא בעלת משרד עורכי דין שעוסק בדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully