וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט עלה, הגבלת הייצור תבטיח שיישאר גבוה

וואלה! עסקים

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 11:45

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, על ההחלטה של מדינות OPEC לשמור על מכסות הייצור המחמירות גם באפריל, על אף עליית מחיר הנפט: "ההחלטה תשמור על שוק מהודק במהלך התקופה הקרובה". האחראים העיקריים למצב: ערב הסעודית והממשל האמריקאי החדש

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית להחלטה המפתיעה של מדינות OPEC לשמור על מכסות הייצור המחמירות גם בחודש אפריל, על אף עליית מחיר הנפט: "ההחלטה מרמזת על כך שהיא מתכוונת לשמור על שוק מהודק במהלך התקופה הקרובה. המשמעות של החלטה זו היא שקבוצת OPEC+ משאירה את הפחתת יצור הנפט ברמה של כ-7 מיליון חביות ביום, כ-7% מצריכת הנפט הגלובלית טרום המשבר, על אף התאוששות הביקושים לנפט.

במצב זה מדובר בכניסה של OPEC למצב של עודף כושר ייצור ניכר. קבוצת OPEC+ צפויה להיפגש שוב ב-1 באפריל על מנת להחליט על צעדי הקבוצה ותגובתם להתפתחויות שיהיו בשוק בחודש מאי
לדבריו, "המשך השמירה על מכסות הייצור המחמירות של קבוצת OPEC+, לצד המשך הקיצוץ מרצון בייצור הנפט של ערב הסעודית במיליון חביות ביום, צפויים לתמוך במחירי הנפט הגבוהים בתקופה הקרובה וגם לתמוך בהפחתה נוספת במלאי הנפט העולמי.

גיל בפמן. אורן דאי,
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי/אורן דאי

ממשל ביידן צפוי להקשות

מחירי הנפט צפויים להיות רגישים בתקופה הקרובה למידת הציות של חברי OPEC+ למכסות הייצור, בהן יתכנו חריגות מאחר ומחירי הנפט הגבוהים מעלים את הכדאיות לסטיות של חלק מחברי הקבוצה בדגש על עיראק. כמו כן, ישנה חשיבות להיקף ההפקה של נפט בארה"ב, זאת מאחר ומחירי הנפט הנוכחיים מעלים את הכדאיות להגדלת יצור הנפט באמצעות פצלי השמן.

אולם, עלייה בייצור הנפט של ארה"ב לא צפויה במהלך השבועות הקרובים ובמידה ותהיה עלייה כזו היא תורגש רק בהמשך השנה. כמו כן, עלייה בייצור הנפט של ארה"ב צפויה להיתקל בקשיים מצד הממשל האמריקאי התומך בשמירה על איכות הסביבה. בנסיבות אלו השינויים בתפוקת הנפט צפויים להיות רלוונטיים יותר לטווח הבינוני ובמידה פחותה לטווח הקרוב.

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנסיך סלמאן בריאד, ערב הסעודית, 27 באוקטובר 2011. AP
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן עם נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן/AP

צפי לעלייה בביקוש לנפט

אז האם מחירי הנפט יוסיפו לעלות? לא בטוח. להערכת בפמן, "נראה שעליית המחירים הנוכחית מתומחרות במידה הכוללת באופן ניכר את הצפי לגירעון בשוק הנפט וגם צפי לעליית הביקושים במהלך הרביע השני של השנה. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי מגוון וגדל של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה "בקונצנזוס" מחירי הנפט. בהתאם לכך, החוזים העתידיים, אשר מתאפיינים כרגע באופטימיות לטווח הקצר, צופים ירידה מסוימת במחיר הנפט בטווח הבינוני והארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully