וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית התמריצים יוצאת לדרך והשוק חצוי

כריסטיאן נולטינג

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 17:28

תכנית התמריצים של ביידן תאושר מחר, אבל השווקים נקרעים בין היותה תורמת לצמיחה לבין חששות לציפיות אינפלציוניות. גם בבריטניה לא ממש סגורים על העתיד. סקירה שבועית בעולם

תוכנית התמריצים של הנשיא ביידן תאושר כנראה ביום שלישי הקרוב לאחר שהיא קיבלה את אישור הסנאט בסוף השבוע האחרון. השווקים נקרעים בין היותה של התוכנית כתורמת לצמיחה חזקה יותר לבין חששות בנוגע לציפיות האינפלציוניות. ועידת הקונגרס הלאומית השנתית של סין שנערכת בימים אלו עשויה לשפוך פרטים נוספים על תוכניות הצמיחה של המדינה. בגזרת נתוני המאקרו תשומת הלב תופנה למדד המחירים לצרכן ביום רביעי ומדד המחירים ליצרן סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ביום שישי. בגוש היורו אין הרבה נתוני מאקרו השבוע למעט מדד המחירים לצרכן בגרמניה לחודש פברואר שיפורסם ביום שישי. נתון מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם גם בסין ביום רביעי והודו ביום שישי. בחזית המדיניות המוניטרית האירוע המרכזי השבוע יהיה פגישת ה-ECB ביום חמישי אך פעולות והתערבויות בלתי צפויות באזורים אחרים בעולם עשויות להתרחש. מחיר הנפט צפוי להישאר במוקד לאחר 2 התקפות על מתקני נפט בסעודיה אתמול.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: גרמניה - ייצור תעשייתי לחודש ינואר.
  • שלישי: יפן - תמ"ג רבעון 4 . גוש היורו- תמ"ג רבעון 4. גרמניה- מאזן הסחר לחודש ינואר.
  • רביעי: סין-מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן, השקעות זרות ישירות (כל הנתונים לחודש פברואר). ארצות הברית-מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, תקציב האוצר חודשי. קנדה- פגישת הבנק המרכזי הקנדי.
  • חמישי: אוסטרליה - ציפיות אינפלציוניות צרכנים לחודש מרץ. גוש היורו-פגישת הבנק המרכזי האירופי - ECB. ארצות הברית- לוח משרות פתוחות לחודש ינואר, תביעות אבטלה שבועיות.
  • שישי: גרמניה- מדד מחירים לצרכן פברואר. ארצות הברית- מדד המחירים ליצרן לחודש פברואר, בטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן מרץ.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתדרוך כלכלי בבית הלבן, 5 מרץ 2021. רויטרס
כן, הסיפור הזה יוצר כאב ראש. ביידן/רויטרס

לפד אין פתרונות קלים

התשואות ממשיכות להיות הסיפור המרכזי, כאשר אג"ח ממשלתי ל-10 שנים של ארצות הברית נסחר מתחת לרמה של 1.6 אחוז. החדשות הטובות הן שאישור תוכנית התמריצים על ידי הסנאט לא הובילה לקפיצה חזקה בתשואות. התגובה השלילית לנאום יושב ראש הפד פאואל ביום חמישי האחרון ממחישה כיצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם מוצאים את עצמם בין הפטיש לסדן. המשך הצהרות על מדיניות מוניטרית מרחיבה (כפי שחוזר ומדגיש יושב ראש הפד פאואל) מוסיפה לחששות מפני אינפלציה אך גם נקיטה של צמצום המדיניות המרחיבה תוביל לירידות בשווקים. נתוני מדד המחירים לצרכן ביום רביעי ומדד המחירים ליצרן ביום שישי עלולים להוביל לעצבנות בשווקים.

שורה תחתונה: השווקים ימשיכו להיות עצבניים ותנודתיים כאשר הם מפחדים מפני אינפלציה ומדיניות מוניטרית מצמצמת בעתיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

התקציב בבריטניה ממחיש את הקושי הפיסקלי של המדינות המפותחות

הפוקוס נותר על התוכנית הפיסקלית בארצות הברית אך חשיפת התקציב בבריטניה בשבוע שעבר גם מצביע על שיעורים חשובים למדינות המפותחות בכל הנוגע למדיניות פיסקלית. לאור העובדה שהתקציב בבריטניה מתפרסם על פני חודשים מרץ ואפריל, זהו התקציב הראשון של מדינה מפותחת בעידן של התאוששות אחרי חיסון כנגד הקורונה. קנצלר האוצר סונאק החליט לדחות את הכאב הכלכלי כרגע על ידי השארת רוב תוכניות הסיוע בתוקף על חשבון פגיעה עתידית (העלאת מס החברות ב-2023 ששקולה להעלאת המיסים הגבוהה ביותר במונחי תוצר מאז 1960) ויש לה היגיון מבחינה פוליטית אך הוא הואשם בחוסר אחידות כלכלי. סונאק מעריך כי רוב המדינות המפותחות האחרות ייאלצו להעלות את מס החברות גם כן אחרת העלאת מס החברות בבריטניה רק עלול לפגוע במחירי הנכסים וההשקעות בבריטניה.

שורה תחתונה: הצעת התקציב בבריטניה מצביעה על הקושי שממשלות ייאלצו להתמודד על מנת לאזן בין שיקולים פוליטיים ויעדים כלכליים.

סין: ועידת NPC והתקציב

המדיניות הפיסקלית היא גם נושא עבור ועידת NPC שיצאה לדרך. בוועידת NPC חייבים להגיע להסכמה על התקציב. עקב העובדה שהכלכלה הסינית כבר עכשיו צומחת בקצב גבוה יושם דגש על הורדה של חלק מהתמריצים הפיסקליים הקיימים (כגון הנפקתם של אגרות חוב ממשלתיות מקומיות ואגרות חוב מיוחדות של הבנק המרכזי). צמיחה כלכלית חזקה אמורה להוביל לעלייה בהכנסות ממיסים ובכך לאפשר עלייה כללית בהוצאה למרות ירידה בגירעון התקציבי (עלייה של 6.8 אחוז בתקציב הביטחון כבר הוכרזה). ראש הממשלה הסיני Li Keqiang אמר בפתיחת הועידה כי הממשלה מצפה לצמיחה של לפחות 6% בצמיחה הכלכלית עבור שנת 2021. יעד צמיחה נמוך היה חלק מהצפי לועידה לאור עדיפות הממשלה לצמיחה איכותית ולא מהירה. נתוני המאקרו בסין לשבוע הקרוב יכללו את מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן ונתון ההשקעות הזרות הישירות במדינה, כולם לחודש פברואר, ויפורסמו ביום רביעי הקרוב. נתון מאזן סחר החוץ שפורסם הבוקר הצביע על עלייה של 50.1 אחוז בייצוא בחודשים ינואר/פברואר הודות להשפעות בסיס של נגיף הקורונה בשנה שעברה.

שורה תחתונה: התקציב הסיני צפוי להצביע על הסרה של חלק מהתמריצים הפיסקליים הקיימים כאשר הדגש נותר על צמיחה משמעותית בטווח הארוך.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון, 22 בינואר 2021. AP
ממלכת אי הוודאות. בוריס ג'ונסון/AP

ארצות הברית: התוכנית הפיסקלית ושוק העבודה

הסנאט הסכים בסוף השבוע האחרון להעביר את תוכנית התמריצים הפיסקלית לאחר פשרות קטנות בעיקר בנוגע לזכאות עבור סיוע לחסרי העבודה. התוכנית הפיסקלית נתפסת בעיני השוק כבעלת קשר לשוק העבודה האמריקאי ובגזרה הזו החדשות הולכות ונהיות טובות יותר כשברקע הפצה מהירה יותר של החיסון והסרת מגבלות בחלק מהמדינות. דוח התעסוקה החודשי ביום שישי האחרון הצביע על יצירה של 379 אלף משרות חדשות בחודש פברואר בהתאם לרוב התחזיות בשוק. נתון אחר של תביעות האבטלה השבועיות הראה דווקא על עלייה קלה לרמה של 745 אלף בקשות עבור השבוע שהסתיים ב-27 לפברואר. התביעות בשבוע הזה גם עבור סיוע קורונה פדרלי מיוחד רשמו עלייה של 436 אלף למרות שהן הושפעו ממזג האוויר הקיצוני בטקסס. עם העובדה ששוק העבודה מראה כעת סימני התאוששות חזקים יותר, השווקים ייתנו תשומת לב מיוחדת לנתון תביעות האבטלה השבועיות הבא שיפורסם ביום חמישי כמו גם בטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ביום שישי הקרוב בניסיון להעריך את האופטימיות בקרב הצרכנים.

שורה תחתונה: תוכנית סיוע פיסקלי נוספת אושרה ותקוות הולכות וגוברות ששוק העבודה קופץ בחזרה.

גוש היורו: לבנק המרכזי האירופי-ECB יש מעט לחדש

החדשות באירופה ממשיכות להיות במריבתם סביב נגיף הקורונה עם הגבלות וקצב איטי של חיסון האוכלוסייה. לכן כאשר הבנק המרכזי האירופי נפגש ביום חמישי הקרוב, פגישתו לא תהיה במרכז תשומת הלב לאור העבודה כי אין ציפיות בשווקים לשינוי מהותי במדיניות המוניטרית של הבנק. יחד עם זאת נשיאת הבנק תצטרך לנווט היטב במסיבת העיתונאים כאשר היא עשויה להיתקל בשאלות טריקיות מצד התקשורת. תשואות אגרות החוב באירופה נמצאות במגמת עלייה תחת ההשפעה של עלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות בארצות הברית וגורמות לתשומת הלב להיות מופנית לעבר היקף הרכישות שמבצע הבנק תחת תוכנית החירום להתמודדות עם הנגיף. בעלי תפקידים בבנק כבר הביעו באופן פומבי כי דרך התערבות מילולית לשליטה על התשואות היא המועדפת על ידם וצפויה להישאר כזו. הנתונים הכלכליים בגוש היורו מעורבים אך נתון הזמנות המפעלים בגרמניה בשבוע שעבר הצביע על עלייה לעומת השנה שעברה על אף ההגבלות והסגרים. מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר שיפורסם ביום שישי הקרוב עשוי להיות בעל משמעות לציפיות האינפלציוניות הכלליות.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי האירופי-ECB צפוי להשאיר את המדיניות שלו על כנה על אף החששות מפני עליית התשואות, נתון האינפלציה בגרמניה ימשוך תשומת לב.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק, תחום ניהול עושר

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully