וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמלי, היברידי או בנזין? התשובה לכאורה ברורה, אבל גם פה יש קץ'

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 1:02

הטרנד בישראל בשנים האחרונות הוא רכבים היברידיים, כששוק החשמליים עדיין לא פרץ. כל החישובים מראים שהם משתלמים יותר מרכבי בנזין, אבל לחשמלי יש כבר חיסרון אחד גדול, וייתכן שגם ההיברידי לא יהיה מציאה גדולה בעתיד הקרוב

עלויות אחזקת הרכב בישראל מהוות את ההוצאה הכבדה ביותר על התא המשפחתי מלבד החזר המשכנתא. ככזאת, היא הופכת את שיקול רכישת הרכב למהותי ביותר. כיום, עם העלייה במספר הרכבים החשמליים שנעים על כבישי ישראל, לצד הזינוק המטאורי שחל במכירת רכבים היברידיים, ההתלבטות לגבי סוג הרכב שכדאי לרכוש הפכה להיות מורכבת ומאתגרת יותר. שלל נתונים וחישובים שנדרש לבצע מקשים על המתלבטים, ובדיוק בשביל זה וואלה! עסקים החליטה להרים את הכפפה ולבחון לעומק את הסוגייה הקריטית: מה רמת החיסכון שנובעת מאחזקת רכב חשמלי טהור לעומת החלופה של רכב בנזין או היברידי?

לצורך כך, הנחנו בפני חברת חשב רכב את הנתונים הבאים: משפחה שמעוניינת לרכוש רכב משפחתי חדש בעלות מרבית של 150 אלף שקלים. טווח הנסועה המקסימאלי עומד על כ-15 אלף קילומטרים בשנה, כאשר מחצית מהם בתוך העיר. הנחת יסוד נוספת היא כי רוכשי הרכב יחזיקו בו למשך 5 שנים ונפח מנועו מגיע עד ל 1.6 ליטר.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן
רכב חשמלי נראה אידיאלי, ובכל זאת יש כמה דברים שצריך לשים אליהם לב/קינן כהן

השורה התחתונה של הבדיקה שנערכה עבורנו, לא תפתיע איש: אכן, הרכב החשמלי הוא הזול ביותר לאחזקה וגובהו השנתי מסתכם ב 26,729 שקלים או 2,227 שקלים לחודש. איך הגענו לנתון האמור? בטבלה שלפניכם מוצבים כל הערכים והחישובים, וממנה עולה מסקנה די מעניינת: הפער מול הרכב ההיברידי (שמונע בחלקו ע"י מנוע חשמלי), נמוך מזה שציפינו לו. הנתונים מצביעים על עלות חודשית שמגיעה ל 2,446 שקלים. הפער, מתברר, עומד על 217 שקלים בחודש או 2,628 שקלים בשנה. המספרים מקבלים נופך משמעותי כאשר מתבוננים על העמודה של הרכב שמונע באופן בלעדי ע"י בנזין, שכן פער עלות האחזקה בחודש צומח ל-648 שקלים בחודש, שנערמים ל-7,776 שקלים בשנה.

צלילה לתוך הנתונים מלמדת כי המשתנה הכי קריטי, זה שמרוקן בשיטתיות את הכיס של בעל הרכב, ואין זה משנה איך זה מונע, הוא החזר ההון, מושג מכובס לאמת הכואבת שקוראים לה ירידת ערך. בטרם תצלבו אותנו, אנו מזכירים כי מדובר בממוצע שאינו לוקח בחשבון את נתוני הסחירות הקונקרטיים של כל רכב ורכב, כך שייתכן בהחלט כי הנתונים בשטח שונים, אך לא באופן דרסטי. וכך, כאשר אנו מדברים על הרכב החשמלי הטהור, שערכו כחדש עומד על 128,888 שקלים ביום קנייתו, כעבור כחמש שנים הוא צפוי לאבד מערכו לא פחות מ 50%, או 70,519 שקלים. על פי הנתונים, המכונית שמונעת באמצעות מנוע בעירה פנימי בלבד לא שותה רק המון דלק, היא גם שותה לבעליה סכום פנטסטי: כעבור חמש שנים שוויה צפוי לרדת ב-55%, נתון שמשקף קיזוז כואב של 68,251 שקלים. ומה יעלה בגורל שוויו של רכב היברידי? מחירו כחדש עומד על 143,900 שקלים אבל כשיימכר בעוד כחמש שנים, הסכום שייגרע מערכו מגיע ל-65,699 שקלים.

לתוך כל קלחת המספרים הזו צריך לזרוק עוד כמה נתונים והיבטים שלא הופיעו בתחשיב של חשב רכב. ראשית, בכל הנוגע לעמדת טעינה לרכב החשמלי. ההוצאה משתנה ונעה בטווח של בין 2,000 שקלים ל-5,000 לעמדה, כתלות במדיניות סבסוד של המשווק. אולם הסיפור הגדול אינו העלות, אלא ההתכנות והנוחות. ככל שמדובר בבית פרטי, התקנת עמדה אינה מצריכה קבלת הסכמה של מחצית מדיירי הבניין אך לעיתים, לא די בעמדה בודדת, יש למקם כזו גם במקום העבודה. וכל זאת, בטרם התייחסנו לבלאי של הסוללה ולזמן הרב שנדרש על מנת למלאה, שיכול בחיבור לשקע ביתי סטנדרטי להגיע ל-13 שעות בקלילות עד לטעינה מלאה. כמו כן, צריך לקחת בחשבון היבט נוסף ומאוד משמעותי - טווח הנסיעה שמשתנה מיצרן ליצרן.

נכון להיום, עדיין לא ברור האם פלח הרכב החשמלי, שבשנה החולפת תפס סביב 0.8% משוק הרכב בישראל, עתיד ליישר קו עם המגמה האירופית ולנגוס בפלחים של הרכבים ההיברידיים או אלה שעל טהרת הבנזין. שני היבטים ישפיעו על עומק החדירה: מחירי הדלק ונכונות משרד האוצר לוותר על הר הכסף שטמון במיסוי הדלק והטבות שונות שניתנות לרוכשי רכב חשמלי.

ובינתיים, נדמה כי נכון להיום ההתלבטות נותרת בעיקר ברמה הרעיונית. רוב הציבור בישראל כלוא בתוך הקונפליקט של רכב היברידי או בנזין. בעוד כעשרה חודשים אנו צפויים להגיע לשלב השלישי במתווה המס הירוק, בו צפויות ההטבות על מכוניות היברידיות להתבטל כליל ולהקפיץ את מס הקנייה לרכבים אלו מרמה של 30% ל-65% בתחילת השנה הבאה. מה יקרה אז? הדעות חלוקות.

דגן רונן. חן גלילי,
התמחור של מסלול פרטי יותר משתלם היום מליסינג תפעולי. דגן רונן, מנכ"ל הייטקזון/חן גלילי

ואם בכדאיות רכישת רכב אנו עוסקים, אין מנוס מלסקור את אחת מהמגמות המשמעותיות ביותר שהתרחשו בשוק הרכב בישראל: הנטישה ההמונית של מסלול הליסינג התפעולי. במרוצת חמש השנים שחלפו, עמד שיעור עובדי ההייטק שהתקשרו באמצעות המעסיק שלהם בעסקת ליסינג תפעולי על שיעור שגובה מ-70%, אולם אז הגיעה הקורונה, שאילצה רבים לעבור לעבוד מהבית, תוך כרסום הולך וגובר בכדאיות של מסלול זה. כפועל יוצא, מסבירים בהייטקזון - מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק, רבים מהעובדים ויתרו על 'הטבת' המעסיק של הליסינג התפעולי ובחרו בחלופה אחרת, לאור התמחור המשתלם.

כך, למשל, מציינים במועדון, כי ניתן כיום להתחדש ביונדאי איוניק פרימיום היברידית 2021, בתשלום ראשוני של 6,900 שקלים (במקום 8,900) ותשלום חודשי בסך 2,349 שקלים. דגן רונן, מנכ"ל משותף של המועדון, מציין "כי המחיר כולל בתוכו חבילת ביטוחים וטיפולים מקיפה כמו גם החלפת צמיגים, מצבר ומגבים בתוספת כספית זניחה". עבור הזכות לנהוג ביונדאי סונטה היברידית פרימיום למשל, מודל 2021, יידרשו עובדי ההייטק לשלם תחילה 11,900 שקלים ובהמשך 3,299 שקלים לחודש.

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully