וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד ת"א 35 חוגג 4 שנים: לאן הולכים מכאן?

דניאל ג'ורג'י

עודכן לאחרונה: 9.3.2021 / 17:27

המדד היוקרתי ביותר בבורסה לניירות ערך החליף לפני ארבע שנים את המעו"ף. מה קרה, מה קורה ובעיקר מה עוד יקרה בו? דניאל ג'ורג'י, מנהל דסק ני"ע ישראלים במרכנתיל, מנתח

בימים האחרונים חגג מדד ת"א 35 ארבע שנים. מדד ת"א 35, שנקרא בעבר מעו"ף (ראשי תיבות של "מכשירים עתידים ופיננסים") או מדד 25, הוא מדד הדגל של הבורסה לניירות ערך בתל אביב, העוקב אחר 35 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין כל המניות הנסחרות בה.

לפני כ-4 שנים החלה רפורמת המדדים עליה הכריזה הבורסה לניירות ערך מספר שנים קודם לכן ובמרכזה מספר יעדים: הפחתת הריכוזיות, הגדלה משמעותית בשיעור החזקות הציבור, חיזוק הזיקה לישראל והפחתת החשיפה לסיכוני משקיעים.

לצורך כך, הוגדל המדד ל- 35 מניות, השיעור המינימלי של החזקת הציבור עלה ל- 30% בכל מניה במדד, שווי החזקות הציבור עלה למינימום 1 מיליארד שקל למניות הנכללות במדד, תקרת המשקל המקסימאלי למניה במדד ירדה ל -7% לעומת 10% ערב הרפורמה.

פעמיים בשנה, בתום המסחר, ביום חמישי הראשון בחודשים פברואר ואוגוסט, מתבצע עדכון המדדים בבורסה לניירות ערך וזאת במטרה לשמר את תנאי הסף אותם קבעה הבורסה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב. ראובן קסטרו
אחרי שנה מטלטלת, נראה שהמדדים מתחילים להתייצב/ראובן קסטרו

בעדכון האחרון שחל ב-7/2/2021, נצפה במדד ת"א 35 שמניית "מטריקס" מסקטור הטכנולוגיה מצאה את דרכה מחוץ למדד היוקרתי ובמקומה נכנסו מניית "או פי סי אנרגיה" מתחום האנרגיה ומניית "אשטרום קבוצה" מתחום הנדל"ן.

בניתוח השינויים שחלו במדד 35 לאורך השנים, לאחר העדכון האחרון ובתום חגיגות 4 שנים למדד ת"א 35, ניתן להבחין בשינוי בהרכבו הענפי כשמשקל מניות הטכנולוגיה במדד נטל את ההובלה עם משקל מצרפי של 27.5% כשמשקלו ב-2017 היווה 15% בלבד מהמדד.

סקטור הבנקים שמר על משקלו ומהווה כ25% מהמדד, סקטור הביומד שהיווה כ26% מהמדד ב2017 מהווה כיום כ 15% ממנו. כמו כן, ראוי לציין את סקטור הנדל"ן והבניה שצמח ממשקל של כ9% עד כדי 14% כעת.

מבין 35 המניות שהיוו את המדד בעת לידתו בפברואר 2017 נותרו בו נכון לשינוי האחרון 22 מניות בלבד. גם לישראל הידועה כמעצמה טכנולוגית, יש נוכחות מעוררת גאווה של לא פחות מ 9 חברות טכנולוגיה במדד ת"א 35.

מתחילים לסגור פערים

התמורות שחלו במדד ת"א 35 לאורך השנים בהסתמך על מנגנון העדכון הדו שנתי אותו הזכרנו, משקפות בצורה מובהקת יותר את סביבת ההשקעות הכוללת בישראל.

מדד ת"א ,35 שסבל מביצועי חסר בשנת 2020 לעומת מרבית המדדים בעולם, התחיל את שנת 2021 בעליות נאות ונראה שהוא מתחיל לסגור פערים מול מדדי היחס האחרים. קצב ההתחסנות המאסיבי כנגד הקורונה באוכלוסייה הישראלית והמבנה הסקטוריאלי של המדד כפי שהוזכר, עשויים להמשיך להוות רוח גבית למדד ת"א 35 בשנת 2021.

דניאל ג'ורג'י הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מרכנתיל

אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור בסקירה זו משקף את דעותיהם והערכותיהם של עורכי הסקירה למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, סקירה זו אינה מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully