וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכון היצוא: עלייה שנתית של כ-40% ביצוא המצות לקראת פסח

וואלה! עסקים

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 12:11

יצוא המצות בשנת 2020 הסתכם בכ-30 מיליון דולר, עלייה של כ-40% לעומת שנת 2019. זוהי השנה הרביעית ברציפות בה נרשמה עלייה ביצוא. שוק היעד העיקרי ליצוא מצות הוא ארה"ב, בה הופסק ייצור המצות על ידי מנישביץ, מהגדולים שביצרני המזון הכשר

יצוא המצות בשנת 2020 הסתכם בכ-30 מיליון דולר, עלייה בשיעור של כ-40% בהיקפו לעומת שנת 2019. זוהי השנה הרביעית ברציפות בה נרשמה עלייה ביצוא המצות לאחר ירידה חדה שנרשמה בשנים (2013-2016). כך עולה מנתוני מכון היצוא המתפרסמים לקראת חג הפסח תשפ"א. על פי נתוני מכון היצוא, שוק היעד העיקרי ליצוא מצות הוא צפון אמריקה (ארה"ב בעיקר), המהווה כ-72% מסך יצוא המצות והסתכם בשנת 2020 בכ-22 מיליון דולר, עלייה דו ספרתית של כ-50% לעומת אשתקד. שווקי יעד מרכזיים נוספים ליצוא מצות מישראל הם מדינות האיחוד האירופי - בעיקר לצרפת, איטליה ובריטניה - אזור סחר המהווה כחמישית מסך יצוא המצות.

אפית מצות ועוגיות לפסח בבני ברק 29 במרץ 2020. ראובן קסטרו
התעשייה הישראלית הרוויחה מהפסקת ייצור המצות בארה"ב/ראובן קסטרו

איפה בעולם אוהבים מצות?

מניתוח היצוא על פי אזורים עולה בנוסף כי יצוא המצות לצפון אמריקה הוא המשפיע העיקרי על התנודתיות ביצוא בענף. שוק זה מהווה כ-65% מסך היצוא על פי ממוצע העשור האחרון . יצוא המצות לאיחוד האירופי גדל בכ-25% והסתכם בכ-6.5 מיליון דולר בשנת 2020, מהווה כרבע מסך יצוא המצות בעשור האחרון. היצוא לאוקיאניה (אוסטרליה וניו זילנד) עלה בשיעור חד של כ-50% והסתכם בכ-700 אלף דולר (כ-2% מסך היצוא). היצוא לאמריקה הלטינית עלה בכ-6% לכ-700 אלף דולר (כ-2% מסך היצוא).

יצוא המצות ליתר מדינות אירופה עלה בכ-42% והסתכם בכחצי מיליון דולר (כ-1.5% מסך היצוא).
בין המצות המיוצאות מישראל: מצות קלות, שמורות, מצות מקמח מלא, מצות מקמח תפוחי אדמה (ללא גלוטן), מצות אורגניות, מצות מחיטה מלאה, מצות שיפון, סובין, מצות עם דבש, מצות מצופות שוקולד, מצות עבודת יד, מצות עגולות, מצות קרקר, מצות באריזות מתנה ומצות ביצים. בין יצואני המצות בארץ: מצות אביב, מצות יהודה, כרמל רקיקי, טוב טעם המצות, מאפיית מצות קוממיות ומצות חבורה.

הכל תודות למנישביץ

גדי אריאל, מנכ"ל מכון היצוא:"מידי חג פסח אנו רואים שישנו ביקוש עולמי בקרב יהודים למאכלים המזוהים עם החג. המצות הישראליות נהפכו לשם דבר בכל מקום בעולם שהצליחו להכניס למשק הישראלי עשרות מיליוני דולרים הנחוצים כל כך בתקופת הקורונה".

הסיבה לעליית היקף מכירת המצות בעולם, על פי רועי וולף, מנכ"ל ובעלי "מצות אביב" ויו"ר הנהלה ציבורית במכון היצוא, קשורה לחברה אמריקאית ותיקה שהודיעה לפני ארבע שנים על מהלך דרמטי במיוחד שהשפיע באופן ישיר על כמות הפצת המצות תוצרת ישראל לארה"ב: "בשנת 2017 הודיעה חברת מנישביץ, ענקית המזון הכשר בארה"ב, על סגירת מפעל גדול ומרכזי שסיפק את המצות ליהודי ארה"ב. כעת, עם סגירת המפעל, הביקוש למצות עולה ואנו בישראל ערוכים לספק את הכמות הנדרשת שעלתה בעשרות אחוזים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully