וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבדל מישראל: ברומניה לא מחכים לממשלה כדי לפתוח את מערכת החינוך

עודכן לאחרונה: 11.3.2021 / 17:24

קבוצת הורים מודאגים ואיגוד בתי הספר הפרטיים ברומניה, הגיש באמצעות עורכי דין ישראלים בקשה יוצאת דופן לאישור תביעה ייצוגית נגד הממשלה, בטענה כי הגבלת הגישה לחינוך אינה עומדת בכללי החוקה הרומנית המדגישה כי לכל אזרח הזכות להשכלה

מפגינים מניפים את דגל רומניה בבוקרשט  במסגרת צעדת מחאה כנגד אונס בת - 15 
27 ביולי 2019. AP
ברומניה לא מוותרים בקלות על החינוך/AP

ישראל שברה שיאים שליליים בכל הקשור למספר הימים שבהם תלמידים נותרו בבתיהם ללא לימודים (בכיתות); לעומתם, ההורים מרומניה לא מחכים לממשלה שתפסיק לריב ותואיל לפתוח את מערכת החינוך. באחרונה, הגישו קבוצת הורים מודאגים ואיגוד בתי הספר הפרטיים ברומניה, בקשה יוצאת דופן לאישור תביעה ייצוגית נגד ממשלת רומניה (משרד הבריאות, משרד החינוך) בטענה כי הגבלת הגישה לחינוך אינה עומדת בכללי החוקה הרומנית המדגישה כי לכל אזרח הזכות להשכלה.

באמצעות עורכות הדין אלינה מולדובן וקטלין קוטורוגה ממשרד עוה"ד מ. פירון-בר ניר ושות', (השלוחה האירופאית של משרד מ. פירון בניהולו של עו"ד רוני בר ניר), טוענים ההורים כי כאשר ממשלת רומניה מחליטה להגביל זכות זו, עליה לעשות זאת בהדרגתיות - כלומר, בשיטה דיפרנציאלית לפי אזורי תחלואה ולוודא שקבוצות מסוימות אינן מופלות לרעה, וכמובן רק כאשר סגירת מערכת החינוך היא הכרחית. עוד נכתב בתביעה כי לילדים רבים ברומניה אין גישה ללימודים מקוונים עקב מחסור בציוד, מחשבים ניידים ובשל פערים בתשתיות האינטרנט שבמדינה. בנוסף טוענים ההורים טוענים כי הממשלה אינה דואגת שלכל ילד תהיה אפשרות ללמוד מרחוק.

לטענת ההורים, אחת מנקודות המפתח שהועלו בתביעה היא כי "ניתן לבקר את הממד הכללי של השעיית פעילות כיתות בבתי הספר והמשך השיעורים באופן מקוון, אך הממד החברתי של ההשלכות הקשות דורש תגובה, כולל קידום פעולות אזרחיות כדי להגן על הזכות הבסיסית לחינוך. יתר על כן, מטרת התקנות שהתקבלו בתחום החינוך בהקשר האפידמיולוגי הנוכחי היא למנוע אינטראקציה פנים אל פנים, אך אין בהן כדי להוות פגיעה בוטה בחובת הרשויות הציבוריות בזכות לחינוך".

יצוין כי בעוד שבישראל ובמדינות נוספות באירופה חזרה מערכת החינוך לפעול בחלקה באופן פיזי, ברומניה - המסחר, הקניונים ואפילו בתי הקולנוע חזרו לפעול כרגיל, אך מערכת החינוך כולל הגנים וכל בתי הספר נשארה סגורה לגמרי - ללא קשר למספר מאובחני הקורונה ולמרות העובדה שיש אזורים ללא תחלואה כלל.

התביעה יוצאת הדופן הצליחה ליצור הד ציבורי חזק במיוחד במדינה ובעקבות הלחץ הציבורי שנוצר, הורתה הממשלה לפתוח באופן מיידי את הגנים וכן את בתי הספר היסודיים. מספר ימים לאחר מכן, המהלך קיבל רוח גבית מבית המשפט כאשר באופן תקדימי הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד המדינה - אושרה. כעת העיניים נשואות לבית המשפט העליון שעתיד לדון בערעור שהגישה המדינה. אם אכן ידחה ביהמ"ש העליון את ערעורה של המדינה - אין ספק שההחלטה תהווה אבן דרך בשיקולי הממשלה העתידיים לבוא.

  • עוד באותו נושא:
  • רומניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully