וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקשה לרשת את זוגתה שהלכה לעולמה. מה פסק בית המשפט?

עודכן לאחרונה: 14.3.2021 / 14:03

חוק הירושה מכיר בזכות הירושה של בני זוג ידועים בציבור שלא נישאו מעולם, אולם הסעיף הרלוונטי מנוסח בלשון "איש ואישה" - מה שהקשה על קבלת תביעת הירושה של בת הזוג של אישה שהלכה לעולמה

התמורות החברתיות בשנים האחרונות הביאו לכך שבני זוג מאותו המין כבר אינם מחזה נדיר. דומה כי כבר אין מי שלא מכיר משפחות חד מיניות, ואפילו רשויות המדינה כבר מכירות בכך כיום. כעת הגיע התיקון גם לבית המשפט לענייני משפחה אשר נדרש לאחרונה לסוגיה והוציא תחת ידיו פסק דין שמסייע לקדם את ההכרה החברתית גם בכל הקשור לדיני הירושה ועל אף הניסוח הארכאי של חוק הירושה שנחקק בשנת 1965.

לבית המשפט לענייני משפחה הגיעה תביעתה של מי שהייתה במשך יותר מ-30 שנה בת הזוג של אישה שהלכה לעולמה ולא הותירה צוואה. חוק הירושה מכיר בזכויות הירושה ע"פ הדין וקובע זכויות לבן הזוג של המנוח. אלא שחוק הירושה מדבר על בן זוג "נשוי" או - בסעיף העוסק במה שמכונה כ"ידועים בציבור" - על "איש ואישה". הואיל והאלמנה התובעת לא הייתה נשואה למנוחה ומשום ששתיהן לא היו "איש ואישה" (אלא מאותו המין), עמדת בא כוח היועץ המשפטי לממשלה (שמלווה את הליכי הירושה כמפקח שמייצג את המדינה) הייתה מנוגדת לצו הירושה שהתבקש.

זוג לסביות. ShutterStock
היה צורך בהתגברות על לשון החוק, אבל לבסוף אושרה ההכרה בקיום הירושה/ShutterStock

האלמנה הגישה מסמכים שהוכיחו את עובדת היותה בת הזוג הקבועה של המנוחה וב"כ היועמ"ש הסיר את התנגדותו, אבל השופטת הילה גורביץ עובדיה מצאה לנכון להתייחס לסוגיה העקרונית וקבעה כי "המונח 'בן זוג' הקבוע בחוקים שונים, יחול גם על ידועים בציבור בני אותו המין". השופטת הזכירה את פסק דינו של בית המשפט העליון משנת 1965, שקבע כי פרשנות טובה של החוק צריכה לעלות בקנה אחד עם רצון המחוקק מכאן הזכירה פסקי דין אחרים שהבהירו כי תכליתו של חוק הירושה הייתה לקבוע מנגנוני הורשה גם למי שלא יכול להינשא לבן/בת זוגו כדין. מכאן נסללה הדרך להכיר בתובעת כיורשת של המנוחה מכוח היותה בת הזוג שלה.

עו"ד דניאל פרידנברג ממשרד "הופמן & פרידנברג" המתמחה בענייני משפחה וירושה מסביר כי "מדובר בפסיקה חשובה ותקדימית. אמנם לאחר שהתובעת הוכיחה לבית המשפט את עובדת היותה בת הזוג הקבועה של המנוחה למעלה מ-30 שנה, לא עמדה בפניו עוד ההתנגדות של ב"כ היועמ"ש, אבל בהחלט היה צורך להתגבר על לשון החוק שקבעה כי מוסד הזוגיות מושתת על הבסיס של "איש ואישה". פרשנות היוצקת תוכן מעשי בנוסח החוק איננה עניין של מה בכך, שהרי תיקוני חקיקה מבצעים בכנסת, אבל ברור שמדובר בתוצאה צודקת שלא זו בלבד שנומקה היטב מן הפן העובדתי, אלא גם נשענה על פסיקה ענפה שהעניקה את כח פרשנות החוק לבתי המשפט".

כעת, מסביר עורך הדין פרידנברג כי "התיקון המתבקש בלשון החוק הוא רק עניין של זמן עד שיבוצע בחקיקה מסודרת, אבל היישום בפועל הוא כבר עובדה מוגמרת - בני זוג מאותו המין בהחלט יכולים לרשת זו את זו וזה את זה, גם אם החוק מנוסח בלשון שמנותקת מן המציאות העכשווית".

  • עוד באותו נושא:
  • ירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully