וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הצרכנות הבינלאומי: לפזר את חוסר הוודאות

הילה קניסטר בר דוד

15.3.2021 / 9:36

העולם הכלכלי החרד ליציבות אותגר בשנת 2020 עם מגיפה עולמית, במיוחד על ידי חוסר הוודאות ואי היציבות. מה שמשפיע על הכלכלה, משפיע גם על תחום הצרכנות ולכבוד יום הצרכנות הבינלאומי הגיע הזמן לעשות סדר

עולם הצרכנות בשנת 2020 היה נראה כמו רכבת הרים פרועה שאף אחד אינו מצליח לחזות את מסלולה, וגרוע מכך - היו רגעים בהם היה נראה שהרכבת מתנתקת מהמסלול כל רגע. מצד אחד, אי הוודאות גרמה לצרכנים לחזק את ייצר ההישרדות אשר הכפיל את הביקורים בסופרמרקט, לטובת מילוי המחסנים במזון. מצד שני טיולים, קניונים ובילויים נעמו כליל מסדר היום מה שהשאיר אצל הצרכנים יותר כסף בכיס. תהליך הדיגיטציה האיץ בשנת 2020, מהרשתות הגדולות ועד לרמת המכולת השכונתית שדאגה לאתר אינטרנט ומערך משלוחים, מצד שני מי שלא השכיל להעביר את מרכולתו לרשת, כנראה שכבר בגל השני הרים ידיים. אין ספק זו הייתה שונה קשה לעולם הצרכנות, ושנה מבלבלת עבור הצרכנים. הקורונה הביאה אתה סוגיות צרכניות רבות, יחד עם המעבר מהדיגיטל חזרה לקניונים הגיע עם כמות רבה של מוטיבציה, הרבה מוטיבציה לצרכן זו בדיוק בנקודה שבה הם מועדים לפורענות, כך שזה הזמן לרענן את זכויות הצרכנים.

קניות אונליין. ShutterStock
לפני שאתם מגהצים כדאי שתדעו מהן הזכויות שלכם ומתי הן לא חלות/ShutterStock

על פי נתוני המועצה לצרכנות, 66 אחוזים מהתלונות של צרכנים בשנת 2020 נבעו כתוצאה מעסקאות מכר מרחוק, 40 אחוזים מהתלונות נגעו בעסקאות שבוצעו דרך אתרי אינטרנט, זו עלייה של 198 אחוזים ביחס לאשתקד.

מה צריך לדעת על צרכנות במכר מרחוק, כל מה שאנו צורכים דרך האינטרנט, הטלפון או הטלוויזיה?

חוק הגנת הצרכן מאפשר לכם לבטל את העסקה בתנאים הבאים:

  • מיום עשיית העסקה ועד 14 יום מיום קבלת המוצר הנכם רשאים לבטל את העסקה.
  • במקרה של ביטול העסקה עקב פגם במוצר או אי התאמה(המוצר שסופק אינו תואם) המוכר אינו רשאי לגבות דמי ביטול, כמו כן דמי משלוח או כל הוצאה אחרת חלים על המוכר.
  • במקרה של ביטול העסקה שלא בעקבות פגם או אי התאמה על הצרכן לשלם דמי ביטול בשיעור 5 אחוזים מסכום העסקה או 100ש"ח- לפי הנמוך מבניהם. כמו כן המוכר לא יכול לדרוש את עלות הובלת אספקת המוצר, אך הצרכן צריך לשאת בהוצאות החזרת המוצר למוכר.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ומה אי אפשר לבטל מרחוק?

פרט חשוב - המוכר חייב למסור לצרכן "טופס גילוי", המועד האחרון למסירתו הוא מועד הספקת המוצר. טופס גילוי הוא מסמך בו מרוכז כל המידע הרלוונטי עבור הצרכן: משם העסק, תנאי תשלום ומידע בדבר הזכות לביטול העסקה. במקרה בו לא נמסר טופס גילוי, ניתן לבטל את העסקה גם אם עברו 16 יום מקבלת המוצר- ספירת 14 ימים לביטול העסקה חלים מיום קבלת המוצר או מיום בו נמסר טופס גילוי- המאוחר מבניהם כמו כן מומלץ תמיד לתעד את הודעת הביטול- אם באופן כתוב, דרך המייל או בטלפון.

אילו עסקאות אי-אפשר לבטל במכר מרחוק? מוצרי מזון, פרחים, תרופות, תוכנות מחשב, מוצרים מעוצבים באופן אישי, כל מוצר שניתן להקליט, להעתיק או לשכפל כל עוד הוא נפתח.

מידע חשוב לפני רכישה מאתרים בחו"ל: רצוי לבצע רכישה באתרים המאפשרים תשלום מאובטח, לדוגמא דרך PAYPAL, במסגרת התשלום מספר האשראי הפרטי שלכם אינו עובר לידי אתר הקניות, כמו כן אתרים המאפשרים תשלום מאובטח נחשבים אמנים יותר. אם אינכם מכירים את האתר, רצוי לעשות בדיקה דרך פורמים\ גוגל לקבל חוות דעת של צרכנים אחרים ולברר האם ישנן תלונות לגביו.

זכרו שמשלוח המכיל מוצרים שערכם הכולל הוא 75 דולר פטורים מתשלום מסים, כמו כן לעיתים למחיר המוצג באתר מתווספים תשלומים נוספים על מנת לשחרר את החבילה מהמכס, שימו לב לפני שמאשרים את ההזמנה. חשוב מאוד לעקוב אחרי פירוט כרטיסי האשראי- שימו לב שאכן חייבתם בסכום בו רכשתם.

לא משנה אם אתם בוחרים לרכוש באינטרנט או לקפוץ לקניון, זכרו שצרכנית נבונה עושה השוואת מחירים לא מתרגשים מהמילה "מבצע", רכישה באופן מידתי על פי הצורך, בדקו הטבות מוזלות דרך מועדוני צרכנות, והכי חשוב לפני היציאה לשופינג הגבילו את סכום הכסף שתבזבזו, בדרך זו תמנעו מעצמכם עוולות ובעיקר לא תלכו לישון עם מחשבות מיותרות על הבנקים.

הילה קניסטר בר דוד היא מנכ"לית מועדון צרכנות "שלך" ו"שלך לגמלאי".

  • עוד באותו נושא:
  • צרכנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully