וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש בישראל שתי כלכלות - ההייטק והשנייה"

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 20:36

דוח שפרסם מבקר המדינה מותח ביקורת על משרד החינוך וגורמי ההכשרות המקצועיות שלא מצליחים להכין חלק גדול מהאוכלוסיה לשוק התעסוקה. ליאורה שמעוני, מנהלת החטיבה לביקורת חברה ורווחה במשרד מבקר המדינה פירטה על הדו"ח ברדיו 103FM

לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
לשכת התעסוקה, ירושלים/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

דו"ח מבקר המדינה מראה כי 15% מהמשרות במשק נמצאות בסכנה אך שירותי ההכשרות המקצועיות לא ערוכים לטפל בהם. ליאורה שמעוני, מנהלת החטיבה לביקורת חברה ורווחה במשרד מבקר המדינה, שוחחה עם ענת דוידוב ברדיו 103fm וטענה: "יש במדינת ישראל שתי כלכלות, זאת שמשרתת את מי שנמצא שם למעלה בהייטק, ואז יש כלכלה שנייה. אבל גם למטה יש פוטנציאל עצום שלא מנוצל".

איפה הבעיות המרכזיות?

"הקורונה הפתיעה איתנו. הבעיה נמצאת כאן לפתחנו, כבר עכשיו", אמרה שמעוני. "הבעיה מתחילה בלמידה - לאורך כל החיים, מבתי הספר ועד ההשכלה הגבוהה אך גם על מי שנמצא בתוך שוק התעסוקה. יש במדינת ישראל שתי כלכלות, זאת שמניבה את הבועה, את הקצפת, את אלה שנמצאים למעלה במשרות האיכותיות, והכלכלה השנייה. הראשונה היא מאוד מצומצמת - 9% מהמועסקים ויש לנו רבים מאוד שנמצאים במקצועות לא אקדמיים".

שמעוני הוספיה כי: "למטה יש פוטנציאל עצום שלא מנוצל. אם מנסים לנתח מה יש שם, יש שם אוכלוסיות שלמות שלא מגיעות למקומות האלה. רק 30% מהנשים נמצאות בתחום ההייטק, צריכה להיעשות פעולה נמרצת כדי לשלבן בעולם הזה. לידן החברה הערבית והחרדית, שתיהן נמצאות הרחק בהישגים ובמבחנים הבינלאומיים. אנו מדברים על כך שצריך לשפר את המיומנויות של אותם עובדים, אלו שנמצאים היום בשוק ועלולים להיפלט. לא כולם יחזרו לעולם העבודה, מה יהיה עם אותה קבוצה שלא תוכל להשתלב במקומות החדשים? צריך להקדיש תשומת לב לאותן אוכלוסיות שנמצאות הרחק מאחור מבחינת ההישגים שלהן, והאוריינות והכישורים שלהם, זה לא ידע". שמעוני אמרה כי הנתונים לא טובים, ולמשרד החינוך יש כוונות טובות אך התוצאות לא מספיק טובות".

לבריה, תחום ההכשרות המקצועיות נמצא בידיים של יותר מדי גורמים. זרוע העבודה במשרד העבודה, לשכת התעסוקה, משרד החינוך. צריך פרויקטור שירכז את המאמץ להביא את האנשים לשוק העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully