וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ובחרתם בטוב: עצות לשרים שבדרך

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 21.3.2021 / 9:35

לא משנה איזו ממשלה תקום, היא תצטרך לטפל בבריאות, בתרבות, במשפט ובכלכלה. רגע לפני הבחירות הלכנו אל ארבעה מנהלים כדי לקבל מהם כמה טיפים לנבחרים החדשים, יהיו מי שיהיו

בכירים מהמשק הישראלי מטכסים עצה לשר החדש:

מרוב "כן ביבי" או "לא ביבי" וויכוחים על האם הטיפול במשבר הקורונה הוא הצלחה פנומנלית או כישלון מהדהד, כמעט נשכחה העובדה שלמחרת הבחירות תקום כאן ממשלה חדשה שתצטרך לעסוק בחיים של כולנו: לשקם את הכלכלה, לשמר את התנופה שהכניסה הקורונה למערכת הבריאות, לטפל בתרבות שכמעט קרסה לחלוטין וכמובן - לעדכן את מערכת המשפט תוך כדי הגנה עליה.

מכיוון שרוב השאלות שנשאלו ראשי המפלגות נגעו לשאלה עם מי יישבו ביום שאחרי ולא מה יעשו ביום שאחרי, החלטנו להציף כמה סוגיות בעזרת כמה מנהלים מובילים ממגזרים עסקיים שונים. הנה כמה מהנושאים לסדר שהעלו.

פרופ' איתמר רז, מנהל המרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת ויו"ר המועצה הלאומית לסוכרת. דויד גארב,
פרופ' איתמר רז, מנהל המרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת/דויד גארב

בריאות: "לתקצב רפואה מרחוק"

פרופ' איתמר רז, מנהל המרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת ויו"ר המועצה הלאומית לסוכרת לשר הבריאות הנכנס:

ניהול הסוכרת בישראל ראוי לציון חיובי עקב הפעילות הענפה של המועצה הלאומית לסוכרת בשיתוף פעולה יוצא דופן עם קופות החולים ובחסות משרד הבריאות. יחד עם זאת, למרות שהמועצה יצאה בתכנית לאומית לסוכרת שקיבלה תמיכה מלאה של השר הריאות לחמש שנים עדיין ישנם אתגרים רבים שלא ניתנו למימוש מלא. עדיין, חיים בישראל כ-500,000 איש עם טרום סוכרת ואיננו עושים מספיק כדי למנוע את ההתפתחות שלה לסוכרת. עדיין, שיעור הקטיעות בישראל הוא מהמובילים מה-OECD, עדיין שיעור העיוורון ואי ספיקת הכליות אינם בירידה.

תוכנית המועצה היא להוריד זאת ב- 30% בחמש השנים הקרובות ואנו חייברים את סיוע המשרד בכך. בעיה קשה נוספת היא הנגשת טיפולים חדשניים לקבוצות חולים מדרגה סוציואקונומית נמוכה, דבר זה נפתר חלקית על ידי משרד הבריאות וסל התרופות הנוכחי. אך לצערנו, היכולת המדהימה שהתפתחה בשנים האחרונות לעקוב אחר רמות הסוכר בדם בכל עת ולאזן אותה נשללה לחלוטין עבור חולי סוכרת מסוג 2 עקב אי הכללת טכנולוגיה שתסייע להם בסל. מלבד זאת, הטיפול בחולי סוכרת סוג 1 בישראל רחוק מלהשביע רצון עקב חוסר קשה במרפאות מומחים שידעו לטפל היטב בחולים אלה. כמו כן, לחולי סוכרת סוג 1 שנמצאים בסכנת חיים קשה עקב נפילות סוכר הדם לא אושר הלבלב המלאכותי, דבר שהוא גזר דין מוות לחלקם.

בעקבות מגפת הקורונה נוכחנו לגלות כי רפואה מרחוק יכולה להביא לעלייה ואיזון אופטימלי של הסוכרתי מ-14% ל-50%. בישראל, אנחנו אמונים על ביצוע הרפואה מרחוק ויש צורך דחוף למצוא דרך לביצוע ולתקצוב של הרפואה מרחוק בחולי סוכרת בכלל ובחולי סוכרת סוג 1 וסוג הריון בפרט.
ולבסוף לדור הצעיר - מגפת השמנת הילדים מאיימת על עתידם כמבוגרים. נערים שהיו שמנים בגיוס לצה"ל שיעורי התמותה מסוכרת ומחלות לב היו פי 4 מאלו שלא היו שמנים ואחוז הנוער השמן המתגייס לצה"ל עלה מאוד בעשור האחרון. יחד עם שר החינוך בנינו תוכנית פעולה למניעת השמנה בילדים ונוער שנקטעה באיבה בתקופת הקורונה. משרד הבריאות ביחד עם קופת החולים צריכות לצאת בתוכנית חומש למניעת השמנת ילדים, מניעת סוכרת ומניעת סיבוכיה.

אלון ספן. עוז ריטנר,
אלון ספן, מנהל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב/עוז ריטנר

תרבות: "מתוך אהבה ורצון"

אלון ספן, מנהל מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, לשר התרבות הנכנס:

עולם התרבות עבר טלטלה קשה ביותר בשנה האחרונה ונמצא במצב מאד שברירי. חשוב שהשר החדש יהיה קשוב ורגיש ,ידאג לעולם התרבות על כל צדדיו וייצג אותו בממשלה בכל האתגרים שעומדים בדרכו. זאת על מנת לאפשר למוסדות התרבות ולכל המועסקים בתחום להתמודד כראוי עם תוצאות השנה האחרונה.

על השר לפעול להרחבת הבסיס הכלכלי של התחום ובאופן מיוחד לדאוג לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של היוצרים והמבצעים. צעד חשוב ומתבקש הוא הקמת מכון בלתי תלוי לחקר תרבות שתפקידו חקר התרבות הישראלית, הפקת מסמכי מדיניות תרבות עבור משרד התרבות, ניתוח מגמות כלל עולמיות והמלצות על שינוי מבני והרחבה של מספר התחומים ויזמות האמנות הנתמכים, זאת תוך כדי שינויי גבולות והגדרות קיימים ויצירת אופקים נוספים וחדשים לתרבות הישראלית. אולם, יותר מכל חשוב שהשר שייכנס לתפקיד יגיע אל התחום מתוך אהבה ורצון טוב, כפי שהגיע השר הנוכחי, על מנת לתרום לביסוס עולם התרבות בתודעה של הציבור הישראלי כנכס ללא תחליף.

נורית הראל, ד"ר פישר. דפנה גזית,
ד"ר נורית הראל, יו"ר תשלובת ד"ר פישר/דפנה גזית

כלכלה: "סביבה עסקית תומכת"

ד"ר נורית הראל יושבת ראש משותפת של תשלובת ד"ר פישר, לשר הכלכלה הנכנס:

"תעשיין הוא איש חזון, יזם שלוקח אחריות גדולה על הכתפיים, במקומות רבים במקום לשאוב עידוד מהמדינה הוא נתקל ברגולציה ועלויות שאינן מקובלות בעולם המערבי. עוד לפני הקורונה מדינות רבות מעודדות תעשייה מקומית ו-buy local מתוך הבנה שתעשיה מפותחת היא פתח לכלכלה בריאה וחברה בריאה. תעשייה מפתחת תשתיות, מקומות עבודה, תחומי הכשרות רבים, מכניסה כסף זר למדינה ומקדמת תעשיות בת רבות.

מעבר לכל אלו בתקופת הסגר הראשון הרגישה כל המדינה את הצורך בעצמאות וביטחון באספקת כל המוצרים לאזרחי המדינה. אני מצפה משר הכלכלה ליצור סביבה עסקית הוגנת לתעשייה הישראלית, הורדת רגולציות, השוואת הדרישות ממוצר המיוצר בישראל למוצר המיובא לישראל, הקמת אזורי תעשייה בהם יש תשתיות בהתאם לדרישות הרגולטוריות מהמפעלים והכרה מעמיקה בחשיבות התעשייה לחברה ולכלכלה".

עו"ד איל רוזובסקי, שותף, משרד מיתר עורכי דין. תומר יעקבסון,
עו"ד איל רוזובסקי, שותף, משרד מיתר עורכי דין/תומר יעקבסון

משפטים: "מגן נגד האג"

עו"ד איל רוזובסקי, שותף, משרד מיתר עורכי דין, לשר המשפטים הנכנס:
שר משפטים צריך להנהיג את מערכת המשפט ולעמוד איתן על עצמאותה. על השר להיות הבולט במגיניה של המערכת. עליו לומר בקול גדול וברור שבכוונתו להגן על מערכת המשפט (ובעיקר בתי המשפט והפרקליטות) מכל המאיימים לפגוע בה. על השר להעניק למערכת המשפט גיבוי פומבי, בקול גדול.

על השר לפעול למינוי קבוע של פרקליט מדינה ושל מנכ"ל משרד המשפטים.
על השר לכנס לאלתר את הוועדה לבחירת שופטים לצורך בחירה של שופטים בכל הערכאות בהן נתפנה תקן.
בתחום החקיקה, על השר ליזום את חקיקת חוק יסוד: השפיטה, שיבטיח יציבות חוקתית ואי-פגיעה מזדמנת, באמצעות הוראות שעה, בחוקי יסוד ובעקרונות יסוד חוקתיים.
על השר להתנגד נחרצות ליוזמות חקיקה שנועדו לפגוע במערכת המשפט ובעצמאותה, כגון פיסקת ההגבלה.

עצמאות מערכת המשפט היא המגן הטוב ביותר לישראל בהליכים משפטיים נגדה בבית הדין הבינלאומי בהאג. על השר למנות צוות משפטי מובחר של אנשי המשפט הטובים ביותר (שופטים בדימוס, אנשי אקדמיה ועורכי דין) למאבק משפטי בינלאומי זה.

הייתי מציע להעמיד בראש הצוות את הנשיא בדימוס ברק או שופט בדימוס אחר שכיהן בבית המשפט העליון. על השר להתנגד נחרצות ליוזמות חקיקה (חוק חסינות, חוק צרפתי, חוק נורווגי וכדומה) שפוגעות בשלטון החוק ובשיוויון בפני החוק ונועדו לחלץ את ראש הממשלה נתניהו מכתב האישום. על השר ליזום חקיקה שתמנע מצב לפיו מי שהוגש נגדו כתב אישום, יכול להיבחר ולכהן כראש ממשלת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully