וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינפלציה שלך חזרה. הערכה: עשויה להגיע השנה ל-1.8%

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 21.3.2021 / 10:51

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר שוב הפתיע כלפי מעלה. בבנק לאומי מעריכים כי סביבת האינפלציה בישראל צפויה לחזור לטריטוריה החיובית בחודשים הקרובים. גם הגירעון המסחרי במגמת התרחבות. קצב העלייה השנתי במחירי הדירות ימשיך לעלות

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון פרסמו היום את הערכתם בעקבות מדד פברואר 2021:

"מדד המחירים לצרכן הפתיע כלפי מעלה, כשעלה בחודש פברואר ב-0.3% לעומת תחזית הקונצנזוס לעלייה של 0.1%. מדובר בחודש שני רצוף, בו השינוי במדד המחירים לצרכן היה גבוה מההערכות המוקדמות. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים, הלבשה ותחבורה. נציין שסעיף מחירי הלבשה והנעלה, שמתאפיין לאורך השנים בירידה בחודשי פברואר, רשם עלייה חריגה, אשר ייתכן שבאה כתיקון לירידה החדה בסעיף זה בחודש ינואר". כך על פי הניתוח של לאומי.

"סעיף הדיור עלה בשיעור של 0.2%, כתוצאה מעלייה בשיעור דומה בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם (המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים חדשים ומתחדשים), כאשר קצב העלייה השנתי של תת-הסעיף עלה ל-1.5%. במקביל, מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס אשר איננו נכלל במדד המחירים לצרכן) רשמו זה חודש שני ברציפות עלייה חדה יחסית של 0.9%.

עקב כך, קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות עלה ל-4.3% - הקצב הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2017. קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות צפוי להמשיך ולעלות גם בחודשים הקרובים, על רקע המגמות בשוק הנדל"ן למגורים, לצד ההתאוששות הצפויה בביקושים בהמשך השנה, ככל שתהליך היציאה מהמשבר יתקדם כמתוכנן".

גיל בפמן. אורן דאי,
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי/אורן דאי

פתיחת המשק תגביר את הצריכה

אין ספק כי עליית מחירי הדירות ופתיחת המשק, שהובילה לעלייה בביקושים, הן שמושכות את המדד מעלה:

"בשנים עשר החודשים האחרונים (פברואר 2021 לעומת פברואר 2020) מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי (גרף 4), המדד ללא ירקות ופירות עלה ב-0.1%, מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-0.3%; לעומתם מדד המחירים לצרכן ללא דיור ירד ב-0.2%. כצפוי, עליית האינפלציה הואצה לאחרונה ותוך פרק זמן קצר יחסית שיעור השינוי השנתי של המדד עלה ממינוס 0.7% ל-0.0%.

עליית המדד צפויה להימשך בחודשים הקרובים, תוך הגעה לשיעור עלייה שנתי של כ-1.5-1.7% כבר בחודשים הקרובים, בין היתר, עקב יציאה של מדדים נמוכים במיוחד מחלון החישוב (אפריל-מאי 2020), שהושפעו מירידת מחירי האנרגיה. האינפלציה בשנת 2021 צפויה להסתכם ב כ-1.4%-1.8%
המשך התקדמות תהליך פתיחת המשק, צפוי לתמוך בעליית הביקושים המקומיים לצריכה של מוצרים ושירותים, בדגש על אלה שהיו כפופים להגבלות משמעותיות בשנה האחרונה.

ישנם ענפים מסוימים בהם ההיצע נפגע בצורה מתמשכת לאור קשיי השנה החולפת. הביקוש הגובר מחד, בשילוב עם היצע מוגבל, יכול להוביל להמשך עליות מחירים. גם התייקרות מחירי הסחורות בעולם ועליית מחירי השילוח הבינלאומי צפויים לתמוך בעליית מחירים. בחודשים האחרונים ניכרת עלייה משמעותית יחסית בציפיות הסקטור העסקי בענפים השונים לעליית מחירים, התפתחות אשר משקפת את המגמות הנוכחיות".

עלייה חדה בייבוא

אשר לגירעון המסחרי ה"בסיסי", הוא המשיך להתרחב גם בחודש פברואר 2021.
על פי סקירת לאומי: "בחודש פברואר, יצוא הסחורות של ישראל (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) הסתכם בכ-3.44 מיליארד דולר (נתונים מנוכי עונתיות). מדובר בירידה של כ-7.5% (במונחים דולריים נומינאליים) בהשוואה להיקף היצוא בחודש הקודם, וירידה של כ-15.9% לעומת פברואר 2020, לפני פרוץ משבר הקורונה.

היצוא התעשייתי ירד בעיקר כתוצאה מירידה חדה במיוחד ביצוא הכימיקלים, לאור משקלו הגבוה. בנטרול ענף זה, היצוא הסתכם בעלייה מתונה. עליות בולטות אך מתונות יותר נרשמו בענפי היצוא: תרופות, מוצרי מתכת גומי ופלסטיק ועוד. מנגד, עלייה נרשמה ביצוא כלי תחבורה.

יבוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) הסתכם בחודש פברואר בכ-5.7 מיליארד דולר. מדובר בהיקף יבוא דומה לזה של חודש ינואר, המשקף עלייה חדה של כ-19.8% בהשוואה לפברואר 2020. בכל קבוצות המוצרים (צריכה, השקעה וחומרי גלם) נרשמו עליות ביחס לפברואר 2020, כאשר העלייה הבולטת ביותר נרשמה ביבוא של מוצרי השקעה. עליית היבוא במקביל לירידת היצוא, הובילו להתרחבות הגירעון המסחרי "הבסיסי" (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) בחודש פברואר לרמה של כ-2.3 מיליארד דולר, זאת בהמשך למגמה מהחודשים האחרונים. במבט קדימה, המגמה צפויה להימשך גם בחודשים הקרובים, על רקע התקדמות תהליך היציאה של המשק מהמשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully