וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס הבחירות 2021 מארח את עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר

סיגל בן דוד

עודכן לאחרונה: 21.3.2021 / 17:51

"משבר הקורונה יצר תהליך התייעלות רחב מימדים במשק שלא ניתן היה לבצע קודם. כעת יש לנו הזדמנות היסטורית לשדרג את כלכלת ישראל. נוכל לייצר הרבה יותר באותה רמת כוח אדם"

עו"ד לין אמר את הדברים בראיון ליהודה שרוני, הפרשן והעורך הכלכלי של מעריב, והוסיף כי הוא מרוצה באופן חלקי מתכניות הסיוע למגזר העסקי. "אני מבין את הבעיות שהממשלה הייתה צריכה להתמודד איתן. לא היינו מוכנים למשבר כל כך ארוך, ובסך הכל נעשו מאמצים רבים וניתן סיוע מכיוונים שונים. הממשלה סייעה למגזר העסקי בהתחשב בנסיבות ובמגבלות. במקביל, אני כן מצפה מהממשלה לטפל בנושאי הפטור הפסול ממע"מ בייבוא אישי והפחתת עודף הרגולציה. אין לי ספק שיש לנו כיום הזדמנות היסטורית לשדרג את כלכלת ישראל. משבר הקורונה יצר תהליך התייעלות רחב ממדים במשק, שאי אפשר היה לעשות קודם. העסקים נאלצו להתקיים עם פחות עובדים והגענו למצב של אותה רמת תפוקה עם פחות כוח אדם".

עו"ד לין העריך כי הצפי הוא שכ- 400 אלף עובדים לא יחזרו לעבודה לאחר תום תשלום החל"ת בחודש יוני, בין היתר כי לא יהיו די מקומות עבודה. "זה בהחלט מדאיג" אמר לין. "יש לנו היום כ-700 אלף מחוסרי עבודה, בהם כ-350 אלף שאין להם מעסיק ו-350 אלף בחל"ת שלא את כולם יקבלו בחזרה. אנחנו נמצאים בתקופה של אבטלה קשה מאוד וצריך לדעת איך לתקוף את הבעיה. הכלכלה לא נמצאת במלוא תנופת עבודתה. אנו באיגוד לשכות המסחר בנינו קווי פעולה, שאם יבוצעו, לא רק שנעבור את המשבר, אלא נשדרג את כלכלת ישראל. הראשון: עידוד עובדים לחזור למקומות העבודה עד סוף השנה, באמצעות מענק של מחצית מדמי החל"ת או דמי האבטלה בצירוף המשכורת הרגילה ברמות השכר הנמוכות. השני: הורדת עודף הרגולציה. אנשים לא מבינים את החשיבות וסבורים שזה נושא משעמם, אך הרגולציה הזו גוזלת מאיתנו 5% תוצר".

סוגיית הרגולציה עולה כבר זמן רב בדיונים בין המעסיקים לממשלה. עוד באוקטובר 2014 החליטה הממשלה להוריד את הרגולציה ב 25 אחוז עד לסוף שנת 2020. לין מקווה שהחלטה זו תבוצע עד סוף 2021 . "זו יכולה להיות תוספת אדירה למשק, וצריך לקיים את ההחלטה הזו עד סוף 2021. הטענה היא שאי אפשר לעשות את זה. למה? כי הרגולטורים שולטים בנו? אם יפסיקו לזלזל ויבינו שאנחנו מוסיפים מקומות עבודה, אני מאמין שזה יקרה. אני אופטימי. במקביל, נדרש גם לבצע את הזרמת כוח הקנייה שיש לנו בישראל, מוסדי ואישי, למגזר העסקי שלנו, וכן השקעות בתשתיות. אנחנו צריכים כ-300 מיליארד ₪ בעשור להשקעות בתשתיות. אם נעשה זאת, ניצור מקומות עבודה חדשים ונוכל להניע את גלגלי המשק".

לין ציין עוד כי "הנתונים של 2019 מראים כי הצריכה הפרטית בישראל היא 750 מיליארד ש"ח והמוסדית 250 מיליארד ש"ח. אנו רוצים להזרים את הסכומים האלו לשוק המקומי. אבל הממשלה אומרת לציבור הצרכנים שלה לא לקנות מישראל, 'תקנו מספקי חוץ ולא תשלמו מע"מ', זו אפליה איומה ופגיעה בלתי נסבלת במגזר העסקי כולו, החייבת להתבטל מיד לאחר הבחירות".

בתגובה להכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר הורדת מסים מתוכננת, אומר לין כי הוא מצדד במהלך. "רה"מ הפחית מסים גם כשהיה שר האוצר. בעבר פעלנו והשפענו בנושא. הוא באמת מאמין בזה, אבל יש לנו גם הוצאה תקציבית. על כן, אני סבור שצריך קודם לכל לבטל פטורים ממס, לא להעלות מסים, ולהפוך את מערכת המס לשוויונית יותר".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. מרק ישראל סלם,
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר/מרק ישראל סלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully