וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האטה מכוונת, אבל גם לא כל כך

כריסטיאן נולטינג

עודכן לאחרונה: 22.3.2021 / 22:11

הריבית תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2023, סימן ברור לכך שמדיניות המסגרת החדשה של הפד עבור האינפלציה נלקחת ברצינות על ידם. הסיטואציה הכלכלית באירופה עדיין שברירית

בווידאו: אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארצות הברית/צילום: רויטרס

שווקי המניות רשמו עליות בשבוע שעבר כאשר מדדים מסוימים הגיעו לשיאים חדשים. שווקי אגרות החוב מצד שני לקחו ברצינות את מדיניות יעד האינפלציה הממוצעת על ידי הפד ברצינות ואגרת החוב של ממשלת ארצות הברית ל10 שנים עלתה לרמה של 1.7 אחוז(1.67 אחוז הבוקר).נתונים כלכליים חשובים יחד עם נתוני סנטימנט רבים במדינות שונות בשבוע הקרוב. יש לציין כי נתונים אלה לא ייתפסו את באופן מלא את הקפיצה האחרונה במספר הנדבקים בקורונה ואת ההגבלות הקשוחות יותר שהחילו בחלק מן המדינות. חששות בנוגע לפגיעה בביקוש הובילו לירידה משמעותית במחירי הנפט( מחיר חבית מסוג WTI נסחר ברמה של 61.2 , ירידה של 6.4 אחוז משבוע שעבר). הדולר המשיך להתאושש מן הרמה הנמוכה בה נסחר בשבוע שעבר, הדולר מול היורו נסחר ברמה של 1.1892 הבוקר. באלסקה שיחות בין נושאי משרה בכירים בממשלות ארצות הברית וסין התנהלו בצורה צורמת בשבוע שעבר, עדות לכך שדרושה סבלנות על מנת להתגבר על הפערים העמוקים בין 2 המדינות.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית - מכירות בתים קיימים לחודש פברואר.
  • שלישי: בריטניה - שכר ממוצע שבועי לחודש ינואר, שיעור האבטלה חודש ינואר.
  • רביעי: ארצות הברית - הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש פברואר, מדד מנהלי הרכש של מרקיט לחודש מרץ. גוש היורו-מדד מנהלי הרכש של מרקיט לחודש מרץ. בריטניה- מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, מדד מנהלי הרכש של מרקיט לחודש מרץ. יפן - מדד מנהלי הרכש של Jibun bank .
  • חמישי: ארצות הברית- נתוני תמ"ג לרבעון ה-4. צרפת - מדד ביטחון העסקים לחודש מרץ.
  • שישי: ארצות הברית- סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש מרץ. גרמניה- מדד IFO לחודש מרץ.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן במנה הראשונה של חיסון אסטרהזניקה לקורונה, לונדון, 19 במרץ 2021. רויטרס
למרות התקדמות החיסונים בבריטניה, באירופה הקצב עדיין נמוך/רויטרס

הפד: ממשיכים באותה תוכנית למרות תחזית כלכלית טובה יותר

ועדת השוק הפתוח של הפד החליטה פה אחד להותיר את הריבית על כנה ואת קצב הרכישות גם כן ללא שינוי. חברי הוועדה ציינו גם תחזית משופרת לצמיחה הכלכלית בהצהרה הרשמית שלהם וגם בסיכום התחזיות הכלכליות שלהם - SEP. חברי הפד צופים כעת צמיחה של כלכלת ארצות הברית בשיעור של 6.5 אחוזים לשנה הזאת יחד עם קיצור לוח הזמנים של המשק להגיע לתעסוקה מלאה. התחזית המשופרת גם השפיעה על התחזית שלהם עבור האינפלציה. יחד עם זאת הוועדה עדיין צופה כי הריבית תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2023, סימן ברור לכך שמדיניות המסגרת החדשה של הפד עבור האינפלציה נלקחת ברצינות על ידם. השווקים סביר להניח עדיין ימשיכו לתמחר העלאות ריבית דמיוניות בלוח זמנים מאוחר הרבה יותר.

שורה תחתונה: הפד ממשיך להחזיק בעמדתו שאין סיבה לשינוי.

נתוני המאקרו בארצות הברית: חבילת התמריצים האחרונה תתחיל להשפיע

הנתונים הכלכליים השבוע יספקו עדכונים על מגוון סקטורים כמו: דיור, מדדי מנהלי רכש, הזמנות מוצרים ברי קיימא וסנטימנט הצרכנים. מזג אוויר סגרירי השפיע לרעה על נתוני המאקרו במהלך חודש פברואר. שוק הדיור צפוי להצביע על האטה לאור עליית ריבית המשכנתאות יחד עם העובדה שעליית מחירי הבתים פגעה ביכולת הצרכנים לקנות בתים וצפויה להשפיע לרעה על מכירות בתים קיימים וחדשים. המשקיעים מצפים שהנתונים הראשוניים של מדד מנהלי הרכש של מרקיט יצביעו על שיפור כאשר הטרנד הכללי של האצה יתמתן. לבסוף הנתון של ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עשוי להצביע על שיפור קל לאור העובדה כי הצ'קים של תוכנית התמריצים והתקדמות מבצע החיסונים ייתנו דחיפה קדימה לביטחון הצרכנים בהווה ובעתיד.

שורה תחתונה: המשך התאוששות כלכלית אך הטרנד של האצה צפוי להתמתן.

נתונים בגוש היורו: מדדי מנהלי הרכש ימשיכו לבטא את ההגבלות עקב הווירוס

לאור העובדה כי מספר הנדבקים בנגיף הקורונה רושם עלייה מחדש בהרבה מדינות ביבשת במהלך חודש מרץ יחד עם העובדה כי שיעור המתחסנים עדיין נמוך, מדדי מנהלי הרכש שיתפרסמו עשויים להצביע על כיווץ מתמשך במהלך חודש מרץ עם קריאה מתחת לרמה של 50 (48.8 בחודש פברואר). החודשים הקודמים מראים פיצול מתמשך בין סקטור השירותים וסקטור הייצור. עם העובדה כי ההגבלות משפיעות במיוחד על סקטור השירותים וסקטור הייצור מושפע לטובה במיוחד מההתאוששות הכלכלית בסין ניתן להניח כי הפיצול לא יפסיק בעתיד הקרוב. מדד ביטחון העסקים של IFO בגרמניה יציע תחזית מפורטת יותר על הביצועים של סקטורים שונים בכלכלה האירופאית הגדולה ביותר (יתפרסם ביום שישי). ההתאוששות הכלכלית המרשימה בסקטור הייצור הגרמני הייתה הסיבה העיקרית לכך שהכלכלה הגרמנית הצליחה להחזיק היטב יחסית במהלך החודשים האחרונים.

שורה תחתונה: עם ההגבלות האחרונות שנכנסו לתוקף, הסיטואציה הכלכלית באירופה נותרה שברירית. השווקים סביר להניח יסתכלו מעבר לחולשה בטווח הקצר ויצפו לריבאונד חזק יותר בחודשי הקיץ.

פגישה רשמית ראשונה בין ממשל ביידן לסין, אלסקה, ארצות הברית, 19 במרץ 2021. רויטרס
עדיין מתוח. הממשל האמריקאי נפגש עם סין/רויטרס

סין: ממשיכים קדימה לעבר צמיחה איכותית

ועידת ה-NPC בסין הסתיימה מוקדם יותר החודש. סין החליטה לאמץ יעד צמיחה של מעל 6 אחוזים עבור שנת 2021, מתחת לציפיות השוק. תשומת הלב של סין עוברת מצמיחה בטווח הקצר לעבר שינויים מבניים רצויים כמו חדשנות טכנולוגית, פיתוח ערים, צמיחה ירוקה ועוד. בתוכנית האחרונה ה-14 במספר עבור השנים 2021-205 סין לא קבעה יעדי צמיחה כמותיים. הם ציינו כי הכלכלה תמשיך לרוץ בקצב סביר וקבעו יעדים שנתיים בהתבסס על תנאים ספציפיים. מדובר בשינוי משמעותי לעומת תוכנית 13 במספר עבור השנים 2016-2020 כאשר סין אמרה שהיא תפעל להשיג צמיחה לטווח זמן בינוני גבוהה של מעל 6.5 אחוזים. אמנם התוכנית החדשה עשויה להקריב צמיחה בטווח הקצר היא ככל הנראה תגדיל את התחרותיות של סין בטווח הארוך.

שורה תחתונה: אנו נשארים חיוביים בנוגע לשוק המניות הסיני לאור התאוששות כלכלית טובה, המדיניות המוניטרית המרחיבה ויוזמות פיסקליות מעודדות צמיחה.

גוש היורו: חיסונים והתחזית הכלכלית

ישנו הבדל משמעותי בין התקדמות מבצע החיסונים בין מדינות שונות. ישראל כבר הגיעה למצב של חסינות עדר. בבריטניה יותר משליש מן האוכלוסייה קיבלה חיסונים ובארצות הברית יותר מ20 אחוז מן האוכלוסייה. גוש היורו עדיין נותר מאחור עם פחות מ10 אחוז מן האוכלוסייה מחוסנת במרבית המדינות נכון לאמצע מרץ. חלק מן העיכוב הוא עקב זהירות של אירופה בנוגע לחיסונים וחלק מן מחסור בהיקף החיסונים הקיים. בעוד שהגישה הזהירה בנוגע לחיסונים נועדה לבנות ביטחון בקרב הציבור, המחסור בחיסונים הוא כתוצאה מקשיים טכניים ושיבושים בקווי הייצור. לחץ פוליטי לזרז את קצב מבצע החיסונים בגוש היורו הוא גבוה. ההגבלות המתמשכות גובות מחיר כבד מתמשך וצפויות להכביד ולעכב את ההתאוששות הכלכלית בהמשך השנה.

שורה תחתונה: האצה במבצע החיסונים בגוש היורו נחוץ על מנת למנוע הידרדרות כלכלית. שער היורו דולר צפוי להיות ברומטר מפתח להשלכות הכלכליות של מבצע החיסונים.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ו ביידן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully