וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת הרים: התוצאות הכספיות של 2020 ברכבת ישראל

עודכן לאחרונה: 23.3.2021 / 7:57

רכבת ישראל מפרסמת את תוצאותיה לשנת 2020, לצד חיתוך חד במספרי הנוסעים, צומצמו משמעותית ההוצאות התפעוליות של הרכבת. בד בבד, הואצו פרויקטים הנדסיים בתנופת פיתוח שניצלה את הסגרים

מגיפת הקורונה ותהליך מואץ של פיתוח והשקעה אדירה בתשתיות היו שני המאפיינים המרכזיים של פעילות רכבת ישראל בשנת 2020.
פריצת משבר הקורונה בחודש פברואר הביאה לירידה תלולה במספר הנוסעים עד כדי הפסקה מולטת של פעילות הרכבת בין ה-26.3 ל-22.6, גם חזרת הרכבת לפעילות התאפיינה במספרי נוסעים נמוכים משמעותית, הן בשל השינויים שעבר שוק העבודה במעבר לעבודה מהבית והחשש של נוסעים רבים מלעשות שימוש בתחבורה הציבורית.

לירידה במספר הנוסעים שעמד על 24 מיליון נוסעים לעומת כ-69 מיליון נסיעות בשנת 2019 הייתה משמעות גם בירידה בהוצאות התפעוליות של הרכבת. כך שאת שנת 2020 מסיימת החברה ברווח כולל של 30 מיליון שקלים לעומת 36 מיליון שקלים בשנת 2019. הרווח התפעולי בשנת 2020 עמד על 2.5 מיליון שקלים בהשוואה לחצי מיליון שקלים בשנת 2019.

נפח הפעילות של אגף המטענים ברכבת צומצם ל-8 מיליון טון לעומת 8.5 מיליון טון בשנת 2019, לעומת זאת הכנסות הרכבת מהובלת מטענים ירדו מ-182 מיליון שקלים לכ-168 מיליון שקלים. ההפסד במגזר המטענים עמד על 47 מיליון שקלים לעומת 34 מיליון שקלים בשנת 2019.

עבודות התשתיות והתחזוקה של רכבת ישראל, 10 בינואר 2021. רכבת ישראל, אתר רשמי
עבודות תשתית, רכבת ישראל/אתר רשמי, רכבת ישראל

מקווים להעדפה מצד המדינה

ההפסד שאינו תואם את ההפחתה היחסית בכמות המטען נבע מהקטנת של כמות הרכבות בשל הפסקות תנועה כתוצאה מעבודות תשתית יזומות.

ברכבת מקווים כי שני תהליכים נפרדים אך משלימים ישפרו בעתיד את הרווחיות של אגף המטענים. הראשון הוא השלמת המסילה המזרחית שתאפשר גמישות תפעולית טובה יותר מאשר מתאפשרת לרכבת על בסיס מסילת החוף בלבד, והשני הוא תעדוף הובלת מטענים ברכבת על ידי המדינה. חלק מאותו תעדוף כנראה גם מונח על השולחן במגעים שמקיימת הרכבת מול המדינה בניסוח הסכם הפעלה חדש שאמור להיכנס לתוקף עוד ב-2021.

נתיבי איילון 31 בינואר 2021. ראובן קסטרו
רכבת ישראל 2020 - פחות נוסעים ויותר עבודות תשתית/ראובן קסטרו

יותר חשמל, פחות רכבות

ככלל, עבודות התשתית אפיינו את שנת 2020 ברכבת. חלקן היו מתוכננות מראש, כמו המסילה המזרחית אבל חלק ניכר מהן, כמו פרויקט החשמול היו עבודות שכבר החלו - אך הביקוש הנמוך והפסקת התנועה של הרכבות לפרקי זמן של חודשים, השבתות התחנות הדרומיות לתל אביב, הפסקת תנועת הרכבות בשעות הלילה ובסופי השבוע חברו ואפשרו לרכבת להאיץ את קצב העבודות - האצה שבאה לידי ביטוי בהשלמת הקמת הקו המהיר לירושלים לתחנת הרצליה. הנחת תשתית החשמול לכיוון נתניה והמשך חשמול הקו מאשקלון לתל אביב, קליטת הקרונועים החדשים שצפויים להיכנס לשימוש בסוף 2021, שיפוץ ושדרוג תחנות ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully