וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטבע אחד ישלוט? הקשר המפתיע בין שר הטבעות לביטקוין

2.4.2021 / 0:08

כלכלנים רבים ומכובדים הושפעו מספרי פנטזיה ומדע בדיוני - וגם אנשי עסקים מצליחים דוגמת אילון מאסק. מה אומר הטעם הספרותי של מאסק על תפיסתו את השוק ואיך זה גורם לכך שהמטבעות הקריפטוגרפיים יהפכו לבלתי ניתנים לעצירה?

שר הטבעות. ShutterStock
שר הטבעות/ShutterStock

לפני כמה שנים, פרופסור פול קרוגמן, חתן פרס נובל בכלכלה ואחד הכלכלנים המשפיעים ביותר בעולם ציין בראיון שיש שני ספרים שיכולים להשפיע מאוד על נער בן 14: מרד הנפילים מאת איין ראנד, ושר הטבעות של ג'.ר.ר טולקין. הראשון, אמר קרוגמן, עוסק בעולם מדומיין שחוסר המציאותיות שבו יכול לעקם לילד את הראש. הספר השני הוא על אורקים.

אפשר להתווכח על הטעם של פרופסור קרוגמן בספרים. אבל בהבחנה בין קוראי איין ראנד לקוראי טולקין, קרוגמן הבדיל בין שני סוגים של כלכלנים. כלכלנים שהושפעו מאיין ראנד מייצגים כלכלנים שמאמינים בכלכלה חופשית, ובכך שהממשלה לא צריכה להתערב בשוק, חוץ מכשהעסקים שלהם צריכים עזרה. כלכלנים כאלו כוללים את אלן גרינשפן, נשיא הבנק המרכזי האמריקאי משנות ה-1980 ועד ראשית שנות ה- 2000, וגם את בנימין נתניהו.

כלכלנים שהושפעו מטולקין (ומסופרי מדע-בדיוני אחרים) כוללים את חתני פרס נובל רוג'ר מיירסון ופול קרוגמן, ובזמן האחרון, גם חלק גדול מאנשי כלכלת ההיי-טק. הדובר המובהק ביותר שלהם הוא אילון מאסק, ששלח לחלל עותק של "המוסד השמיימי", כתב על החלליות שלו 42 כדי שנזכור את משמעות החיים, הייקום וכל השאר מ"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה", ולפני כמה שבועות גם השתמש בציוץ שכלל רמזים לשר הטבעות כדי להקפיץ את השווי של הביטקוין בכמה אחוזים טובים.

אילון מאסק. GettyImages
קנה ביטקוין והקפיץ את טסלה. אילון מאסק/GettyImages

אפשר לא לאהוב את מה שאילון מאסק עושה - הציוצים שלו מקפיצים את הערך של הביטקוין, ובאותה הזדמנות גם את הערך של טסלה. למעשה, העלייה בשווי של הביטקוין מאז שטסלה הודיעה שרכשה מטבעות בשווי של כמיליארד וחצי דולרים, סידרה לטסלה יותר רווח מאשר כל המכוניות שהיא מוכרת ברבעון. אבל אי אפשר להתווכח על דבר אחד. ככל שיותר חברות נכנסות לתחום של המטבעות הקריפטוגרפיים, לרגולטורים יותר קשה להגביל את השימוש במטבעות קריפטוגרפיים. הרגולטורים יכלו לנסות להגביל את המסחר במטבעות קריפטוגרפיים בעבר, אבל כשפגיעה במטבעות הקריפטוגרפיים תוביל לנזקים של מיליארדי דולרים למשקיעים בוול-סטריט, הרגולטורים חייבים ללמוד לחיות אתם.

אבל זה גם מבליט את היתרונות והחסרונות של המטבעות הקריפטוגרפיים. היתרון הגדול של מטבעות מהסוג של הביטקוין, שקצב ההדפסה שלהם ידוע מראש, הוא התנודתיות הגבוהה שלהם. זה הופך אותם לנכסים מעולים עבור מי שמעוניינים להרוויח מתנודתיות. אבל זה גם הופך אותם לנכסים בעייתיים עבור מי שמעוניין להשתמש בהם כמטבע. כשהתנודתיות כל-כך גבוהה, כמעט בלתי אפשרי לקבוע מחירים. לביטקוין יש גם בעיה נוספת, והיא צריכת החשמל הגבוהה שכרוכה בהפעלת המערכת. זה הופך את העלויות של מסחר בביטקוין לגבוהות מדי מכדי לאפשר מסחר יעיל ביחידות קטנות של המטבע.

מה שמחזיר אותי לציוץ של אילון מאסק עם האיזכור של שר הטבעות. מאסק כתב שם ש"פרודו היה האנדרדוג, כולם ציפו שהוא יכשל". זה שלח הרבה מאוד אנשים לקנות ביטקוין, מה שהקפיץ את המחיר שלו. אבל מי שקרא את שר הטבעות, יודע שפרודו אולי הצליח במשימה שלו, אבל אחרי זה הוא שט מערבה. כמו משה, פרודו ראה את הארץ המובטחת, אבל לא נכנס אליה. לדעתי, אילון מאסק בעצם רמז שהביטקוין הוא לא מטבע שיכול לשלוט בעולם. מאסק כנראה חושב שהדוגיקוין הוא המטבע שיכול להצליח. אני דווקא לא חושב ככה. אבל יהיה מעניין לראות האם ומתי יופיע המטבע שבאמת יוכל לכבוש את העולם.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully