וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית בשוק ההון: כולנו באותה סירה

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 29.3.2021 / 17:47

איך תשפיע החסימה בתעלת סואץ על השווקים והסחורות, מדוע האמריקאים אופטימיים והאם אנו צפויים לשוב לראות תנודתיות בשוק המניות? כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, עם הסקירה

בווידאו: אחרי חילוץ הספינה - חודשה התנועה בתעלת סואץ/צילום: רויטרס

נתונים כלכליים שמביטים לעתיד צפויים להתפרסם בשבוע המסחר המקוצר ולהצביע על תחזית כלכלית חיובית. לאור העלייה אחרונה באגרת החוב של ארצות הברית ל-10 שנים (1.65 אחוז הבוקר), נתוני האינפלציה (גוש היורו ביום רביעי) יהיו במרכז תשומת הלב של משקיעי האג"ח. ביום חמישי יתפרסמו מדדי מנהלי הרכש במדינות רבות מסביב לעולם ויספקו אינדיקציה נוספת ברורה יותר להתחזקות הכלכלה העולמית בראייה קדימה. ביום שישי הטוב, חג לאומי במדינות אירופאיות רבות יפורסם דוח התעסוקה האמריקאי. כרגע תנודתיות שוק המניות נמוכה אך לא נהיה מופתעים לראות קפיצה בתנודתיות בעתיד.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: בריטניה- אשראי צרכני, היצע הכסף (שניהם לחודש פברואר).
  • שלישי: ארצות הברית - מדד מחירי הבתים של FHFA לחודש ינואר, מדד ביטחון הצרכנים לחודש מרץ. גוש היורו - מדד ביטחון הצרכנים לחודש מרץ. יפן- מכירות קמעונאיות לחודש פברואר.
  • רביעי: ארצות הברית - דוח התעסוקה של ADP לחודש מרץ. גוש היורו - מדד המחירים לצרכן חודש מרץ. סין - מדד מנהלי הרכש לחודש מרץ. דרום קוריאה - ציפיות העסקים לחודש אפריל .
  • חמישי: ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של ISM (מרץ). גוש היורו - מדד מנהלי הרכש לחודש מרץ נתון סופי. סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של CAIXIN לחודש מרץ.
  • שישי: ארצות הברית - דוח התעסוקה לחודש מרץ.
הספינה Ever Given מפליגה בתעלת סואץ אחרי שחרורה, 29 במרץ 2021. רויטרס
בשעה טובה היא יצאה לדרך. הספינה ששוחררה מתעלת סואץ/רויטרס

ארצות הברית: הסיכונים לתחזית הם יותר כלפי מעלה

הנתונים הכלכליים שיפורסמו השבוע ייתנו עדכון לגבי מצב סקטור הייצור יחד עם שוק התעסוקה. מדד מנהלי הרכש של ISM לסקטור הייצור צפוי להמשיך את השיפור העקבי שלו ולרשום עלייה לעומת מדד של 60.8 בחודש הקודם. המומנטום המתמשך בפעילות המפעלים הוא הודות לביקוש חזק למוצרים, חידוש מלאי וסביבה עסקית טובה יותר. יחד עם זאת סביבה מאתגרת מבחינה לוגיסטית צפויה להכביד על סעיף מסירות על ידי ספקים ועלייה במחירי הסחורות. דוח התעסוקה ביום שישי צפוי להמשיך לבנות על קודמו בחודש הקודם שהצביע על קפיצה והתאוששות בסקטורים שקשורים לפתיחה מחדש של הכלכלה. אנו צופים שמזג אוויר חם יותר והתקדמות נוספת בפתיחת הכלכלה יובילו לסיכונים כלפי מעלה בתחזית.

שורה תחתונה: השפעות חיוביות כתוצאה מהפתיחה מחדש צפויים להשתקף בנתונים הכלכליים הקרובים.

תכנית פיסקלית נוספת תחת תכנון

הנשיא ג'ו ביידן צפוי להציע את התוכנית הגדולה הבאה שלו ביום רביעי. התוכנית -"Build Back Better" צפויה להסתכם בהיקף של 3 טריליון דולר ולהתמקד בהשקעה באנרגיה ירוקה, תשתיות כמו גם יוזמות פרוגרסיביות של חינוך, תמיכה בילדים ורפורמה בתחום הבריאות. התוכנית צפויה להיות מחלוקת לחלקים על מנת למצוא תמיכה משותפת של 2 הצדדים הפוליטיים בתחומים כמו תשתיות. בתחום ההכנסות ממיסים ההעלאה המתוכננת תתמקד בעיקר במיסי החברות עם עלייה לשיעור של 25-28 אחוזים, העלאת המס הבינלאומי על הכנסה שמקורה מחוץ למדינה והעלאת המס על יחידים המשתכרים גבוה כמו גם משקי בית(הכנסה של לפחות 200 אלף דולר ו 400 אלף דולר בהתאמה).

שורה תחתונה: דרך אחת לממן את ההוצאה הציבורית הגדולה היא העלאות מיסים.

חיסונים של חברת אסטרהזניקה בקלן, גרמניה 18 במרץ 2021. רויטרס
אירופה עדיין תקועה. חיסונים של אסטרהזניקה/רויטרס

ועידת גוש היורו: מבצע פריסת החיסון צפוי להתגבר ברבעון ה-2

הועידה שהתרחשה בשבוע שעבר התמקדה במצב המגפה ותגובת המדינות של חברי הגוש. גם העובדה שחלק מחברי הגוש צרפת, הולנד וגרמניה מתמודדות עם גל שלישי הביאה לביקורת חריפה על הפריסה האיטית של החיסונים בהשוואה למדינות אחרות כמו ארצות הברית ובריטניה. עם מלאי חיסונים גדול יותר שצפוי ברבעון השני, גוש היורו צופה עלייה מהירה בשיעור המתחסנים בחודשים הבאים. נושא נוסף על הפרק היה אפשרות פוטנציאלית להדק את הייצוא של חיסונים לקורונה שמיוצרים בגוש היורו. חסימה של ייצוא חיסונים שמיוצרות בגוש למדינות שאינן שולחות חיסונים למדינות הגוש בתמורה גם היה על הפרק במסגרת הדיונים. על מנת לבנות מחדש את היחסים הטרנסאטלנטיים, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן השתתף בוועידה.

שורה תחתונה: עם הכאתו של הגל השלישי ביבשת אירופה, האצה של מבצע החיסונים תמשיך להיות קריטית.

סין: שוק המניות ימשיך להיתמך על ידי גורמים פונדמנטליים מוצקים

שווקי המניות בסין רשמו תיקון לאחרונה. מדדים נבחרים רשמו ירידה של 10 אחוז מרמות השיא שנקבעו בחודש פברואר האחרון. סקטור הטכנולוגיה רשם תיקון גדול יותר כאשר הוא רושם ירידה של 25 אחוז באותו פרק זמן. התנודתיות בשוק עלתה בגלל חששות להידוק המדיניות המוניטרית מצד הבנק המרכזי, רוטציות בקרב הסקטורים והידרדרות נוספת ביחסי ארצות הברית סין. בעוד שהתנודתיות בטווח הקצר עשויה להישאר גבוהה, אנו עדיין חיוביים לגבי שוק המניות הסיני לאור השיפור המתמשך בסביבת המאקרו. מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור שיפורסם בשבוע הבא צפוי לספק עדות נוספת לתחזית לשלנו.

שורה תחתונה: נתונים כלכליים פונדמנטליים צפויים להמשיך ולספק תמיכה לשוק המניות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 25 במרץ 2021. AP
אפשר לחזור לחייך. ביידן/AP

תעלת סואץ: החסימה הוסיפה לשיבושים בשרשראות האספקה

ביום שלישי, 23 במרץ, ספינת המשא "Ever Given" שטה וחסמה את תעלת סואץ. יחד עם עלייה בגאות המים מומחים בספינות הרוסות הצליחו להציף מחדש את ספינת המשא הבוקר ופתיחתו של הפקק שנוצר יצאה לדרך. הנזקים שנגרמו כתוצאה מהתקרית הם ענקיים. תעלת סואץ היא נתיב ימי חשוב שעוברים דרכו 12 אחוז מהסחר העולמי ו30 אחוז ממחזור המטענים. על פי מנהלי התעלה בשנה שעברה בממוצע כמעט 52 ספינות משא ביום עוברות בתעלה. מסלולים חלופיים כמו כף התקווה הטובה בדרום אפריקה יאריכו את זמן המשלוחים בשבוע לפחות. כרגע 370 ספינות משא מחכות לעבור מ 2 צדדיה של התעלה. התאונה קרתה בזמן מצער כאשר שרשראות האספקה הבינלאומיות שבריריות לאור העיכובים שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. מטענים כבר עכשיו מפגרים בלוח הזמנים כאשר עלויות ההובלה עולות כמו גם מחסור במוצרי צריכה.

הספינה שוחררה בינתיים, אבל חזרה למצב של נורמליות לאחר החסימה תיקח זמן ולחצים על מחיריהם של מוצרים מסוימים עשויה להתרחש. עד כה השווקים הגיבו באופן מתון, העלייה הראשונית של 6 אחוזים במחיר הנפט תוקנה. מחיר נפט מסוג ברנט נסחר ברמתו מלפני התקרית (63.52 דולר לחבית) ומחירי ההובלה אפילו ירדו.

שורה תחתונה: ההשפעה הכלכלית של החסימה בתעלת סואץ צפויה להיות מתונה.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי בדויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • אינפלציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully