וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסונים והייטק: תחזית טובה לכלכלת ישראל

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 14:23

דוח אפריל של קרן המטבע הבינלאומית מציג תחזית משופרת לכלכלת ישראל בשנתיים הקרובות: תחזית הצמיחה ל-2021 עודכנה ל-5%. התחזית מתבססת על הערכה אופטימית לגבי המאבק העולמי בקורונה, אך גם על מדדים ייחודיים למשק הישראלי: נתוני 2020, החיסונים וההייטק

הפתעה נעימה ומחמאה לביצועי המשק הישראלי בתקופת הקורונה, הגיעה היום (ג') מכיוון קרן המטבע הבינלאומית שעדכנה מעלה את תחזיותיה לשנתיים הקרובות. התחזית התפרסמה כמעט במקביל להגשת דוח בנק ישראל לנשיא המדינה, ממנו עולה תמונה עגומה לגבי מצב העסקים הקטנים בישראל.

הקרן שמפרסמת את תחזיותיה פעמיים בשנה, הציגה תחזית משופרת לא רק בנוגע למשק הישראלי, אלא גם ברמה הגלובאלית: ההערכה היא כי המלחמה העולמית בנגיף הקורונה ששיתק כלכלות רבות לאורך השנה האחרונה, נמצאת לקראת סיום, ובהתאמה השתפרו גם התחזיות. כן צופה הקרן שיפור ביחס בין חוב לתל"ג, נתון שעשויה להיות לו השפעה חיובית על דירוג האשראי של ישראל.

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
ענף ההייטק הישראלי ממשיך להיות הגורם העיקרי לצמיחה הצפויה/ShutterStock

אופטימיות גלובאלית

על פי התחזית, תצמח כלכלת ישראל השנה ב-5%, שיפור של 0.9% מהתחזית הקודמת שהתפרסמה רק לפני 8 חודשים. חלק גדול מהשינוי מיוחס גם לנתוני 2020 אודות מצב המשק, שהתכווץ ב-2.5% בלבד ולא ב-6% כפי שחזו הכלכלנים.

גם לגבי שנת 2022 נרשמה תחזית צמיחה חיובית של 4.3%, במילים אחרות: הקרן עברה במהירות מההערכה שצפוי מיתון, לתחזית של צמיחה. יש לציין כי התחזית שהציגה היום הקרן, שיפרה מאוד את הצפי העולמי, כלומר - לא רק כלכלת ישראל זוכה לתחזית אופטימית אלא גם הכלכלה העולמית, במיוחד במדינות שספגו פגיעה חמורה מהקורונה, כמו למשל ארה"ב.

מעבר לביצועים הטובים יחסית - או הגרועים פחות - שהציג המשק הישראלי בנתוני 2020, הרי שהתחזית מתבססת על פעילותו המאסיבית של ענף ההייטק הישראלי שמציג נתונים מעולים וממשיך לשאוב השקעות זרות לישראל. גם מבצע החיסונים המהיר שחילץ את מרבית ענפי המשק מקיפאון הוא בין המשתנים המשפיעים על התחזית המשופרת.

שר האוצר: "הזמן לקדם תחרות"

בתגובה לדברים, אמר שר האוצר ישראל כ"ץ: "אני מברך על עדכון תחזית קרן המטבע. זו בשורה חשובה והבעת אמון נוספת בכלכלה הישראלית וביציבותה, שנשמרה בין היתר בזכות סיוע מקיף שניתן בתקופת משבר הקורונה לצד שמירה על יציבות תקציבית. כעת הזמן לקדם רפורמות תחרותיות והשקעות בפיתוח ותשתיות שיזניקו את המשק הישראלי גם מעבר לתחזיות האופטימיות של קרן המטבע הבינלאומית ויציבו אותה כמדינה מובילה בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully