וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות חיה: פרוייקט מצולם ממקור ראשון

עודכן לאחרונה: 8.4.2021 / 9:47

פרויקט מצולם של עדויות ניצולי שואה שעדיין חיים בינינו, הופך את הזכרון למוחשי מתמיד. מיזם NeVeR AgainVR סיים לצלם עדויות מרגשות ראשונות ועתה מבקש מהציבור לסייע כדי להמשיך ולהטמיע את הזיכרון בקרב בני הדור הצעיר

כ- 185,000 ניצולי שואה חיים כיום בישראל, אבל המציאות המצערת היא שכל חצי שעה נפטר אחד מהם. כששעון החול הולך ואוזל, יש לנו דרך להבטיח שנמשיך לשמוע את שורדי השואה גם לאחר לכתם. מיזם NeVer Again VR נולד כתוצאה מצורך להנגיש את זיכרון השואה לדור הצעיר ולהביא את העדויות של הניצולים עצמם, בכלים הטכנולוגיים של המאה ה- 21.

הדרך העוצמתית והמוחשית ביותר להעביר את סיפור השואה לילדינו הוא באופן ישיר, בלי פילטרים, פשוט להביט לאנשי העדות בעיניים. אין לנו דרך לעצור את הזמן אבל יש לנו את היכולת לנצור את ההיסטוריה וללמד אותה לדורות הבאים באופן המוחשי ביותר שניתן.

"בכינו והתפרקנו בכל עדות"

רועי פרידמן, הוא סטארטאפיסט ויזם ועובד במחקר וליווי של משקיעי נדל"ן באנגליה. בארבע השנים האחרונות, הוא מנהל את פרוייקט NeVeR AgainVR בהתנדבות.

בשנה האחרונה עמלו רועי ושותפיו לדרך על בחינת ההיתכנות הטכנולוגית למיזם. הודות לחברת TETAVI הישראלית, שנרתמה לבצע את הפיילוט, הם סיימו להסריט 8 עדויות מצולמות של שורדי שואה. הסיפורים מאוד מרגשים ולא היה קל לצלם אותם. צוות ההפקה מספר כי התפרקו ובכו בכל תיעוד. הם שמעו ממקור ראשון ובקול מרוסק מצער, על פרידות כואבות מבני משפחה, שגרת העבדות במחנות וסיפורי גבורה שלא יאומנו והשאירו אותם ללא מילים.

רועי פרידמן, מנהל את מיזם NeVeR Again VR בהתנדבות. אתר רשמי,
רועי פרידמן, מנהל את מיזם NeVeR Again VR בהתנדבות/אתר רשמי

הפיילוט יוקרן לתלמידים ביום השואה

המטרה של המיזם היא לסיים את תשתית ראשונית של 35 עדויות וסיפורים, במציאות מדומה (VR - Virtual Reality) ובמציאות רבודה (Augmented Reality - AR). חלק מהפיילוט יוקרן בפעילויות לתלמידים ובקבוצות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" כבר ביום השואה הקרוב.

"יש לנו עוד דרך ארוכה והגענו לשלב בו אנחנו צריכים לשים דגש על גיוס הכסף בכדי שנוכל לממן את הפרוייקט, להנגיש אותו למספר רב של אנשים במדינות שונות ולצלם מספר רב ככל הניתן של סיפורים. עם העזרה והתמיכה שלכם, אנחנו נצליח", אומר פרידמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מתוך צילומי הפיילוט של NeVeR Again VR. אתר רשמי,
מתוך צילומי הפיילוט של NeVeR Again VR/אתר רשמי

היום רובם כבר אינם

פרידמן מספר לנו על החיבור שלו לפרוייקט: "המסע שלי בהנצחת השואה התחיל מהבית, למרות שהסיפורים מעולם לא עלו בו והנושא אינו דובר. גם אבא שלי, יצחק פרידמן, שמוציא משלחות לפולין מעל ל-30 שנה והוציא מעל ל 3500 תלמידים, מיעט לדבר איתי על השואה. אני דור שלישי לניצולים ששרדו את אושוויץ ברקנאו. סבתי בלומה וסבי שוכי פרידמן היו שם וראו את המוות בעיניים. סבי השני מצד אימי, אפריים אביגדורי, הוא דור 2 לשואה שמשפחתו מקרשניק הוכחדה בבלז'ץ.

על אדמת פולין דרכתי לראשונה בשנת 1997 כתלמיד כיתה י"א. אז, בכל אוטובוס, היה איש עדות. לאחר 20 שנה, כשהצטרפתי לאחד המסעות עם אבי ויצאתי בפעם השנייה כאבא לילדים , אנשי עדות כמעט ולאהיו נוכחים. זו היתה נקודת המפנה שבה נפלו האסימונים, בה הבנתי שחייבים לפעול כדי להשאיר את העדויות איתנו גם לאחר מותם של ניצולי השואה, בעוד שנים אחדות. מאז אני עובד יחד עם שותפים לדרך על הפרוייקט".

חובה מוסרית להצליח במיזם

הטכנולוגיה קיימת אך יקרה בכדי להוציאה לפועל, אבל כעת, בתמיכת ההמונים, פרוייקט NeVeR AgainVR יוכל להוציא לפועל את המיזם בהצלחה. "יש לנו את הטכנולוגיה הדרושה, יש לנו את הידע והדרייב בעצמות ויש לנו חובה מוסרית לעשות את זה עכשיו למען הדורות הבאים! כעת אנחנו צריכים אתכם להשלמת המשימה ולהתגבר על אתגר הזמן".

החזון, על פי המיזם: "אנחנו שואפים בראש ובראשונה להגיע אל בני הנוער תוך הנגשת העדויות לכל תלמידי מערכת החינוך בישראל, שרבים מהם אינם יכולים להרשות לעצמם כלכלית לטוס למסע בפולין, לקהילות יהודיות ברחבי העולם, ולכל מי שמעוניין ללמוד או ללמד אודות השואה. במקביל אנו מתכוונים להביא את המיזם לקהלים נוספים במוזיאונים, תערוכות, קהילות יהודיות מסביב לעולם, מיצגים, כנסים ועוד".

שלבים לצילום הפרוייקט:

  • צילום ניצולי השואה בסטודיו מיוחד שחברת TETAVI הקימה לטובת מידול הדמות.
  • צילום נכד או נין שדומה חזותית לאיש העדות ובן אותו גיל שבו הסיפור התרחש.
  • שימוש בדמות הממודלת לסיפור העדות.
  • הטמעת הסיפור בעולם ממודל שבו הסיפור התרחש ולראות אותו מכל מקום בעולם באמצעות VR, או לאפשר לתלמידים שמסיירים במקומות השונים בפולין לראות את איש העדות בAR במקום בו הסיפור התרחש.
  • ניתן גם להחיות סיפורים של אנשי עדות שנפטרו ורוצים לשמר את סיפורם באמצעות הנכדים והנינים.
  • את הפרזנטציה חותמים היזמים בפנייה נרגשת לציבור: "הצטרפו אלינו ובתמיכתכם יחד נצליח לזכור את אותם גיבורים שהולכים ונעלמים מן העולם".

המיזם זקוק לעזרתכם ומציע חבילות תרומה עם ערך מוסף החל מ-65 שקלים.
https://giveback.co.il/project/62147

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully