וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד: "לא יועלו מסים עד שהמשק יתאושש"

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 16:59

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון התייחס לדוח בנק ישראל, לצעדים שננקטו במהלך הקורונה וחלק עם "וואלה! כסף" את עמדתו לגבי העלאת מיסים. על דירוג האשראי אמר הנגיד: "ישראל נמצאת במקום טוב יחסית" אך הוסיף כי היעדר תקציב מסודר עלול להשפיע על הדירוג בעתיד

הנגיד אמיר ירון התייחס היום (ג') בהרחבה למצבה הכלכלי של ישראל. הדברים נאמרו בהצגת דו"ח בנק ישראל לשנת 2020: "מדינות ישראל יוצאת מקורונה הרבה לפני מדינות אחרות בעולם. המשבר הבריאותי היה מלווה במשבר הכלכלי מהקשים שידעה מדינת ישראל. אני שמח לבשר שהכלכלה הישראלית יכלה למשבר".

הנגיד הוסיף: "כמובן שלא ניתן להקל ראש בעשרות אלפי עסקים שנסגרו ומאות אלפי מובטלים. התוכניות הממשלתיות סייעו רבות לציבור ומיזערו את הפגיעה הבלתי הפיכה של משבר כזה.

"בנק ישראל נקט בצעדים חסרי תקדים כדי לאפשר את המשך זרימת האשראי במשק לחברות ולציבור ולמנוע את זרימת המשבר הכלכלי לפיננסי. היום לאחר שהכלכלה הישראלית הפגינה את חוסנה מול המשבר חשוב להקפיד על התנהלות פסיקלית אחראית"

נתניהו מקבל את הדוח מידי נגיד בנק ישראל אמיר ירון. עמוס בן גרשום, לע"מ,
הנגיד וראש הממשלה עם הדוח: נפגעו בעיקר בני 40+ שנפלטו ממעגל העבודה/עמוס בן גרשום, לע"מ

"אין צורך להאריך את החל"ת"

הנגיד התייחס לסוגיית האבטלה הצפויה עם תום תקופת החל"ת, נושא שמדאיג רבים מראשי המשק: "בצד של התעסוקה אנחנו צריכים להשאיר את מדיניות החל"ת עד סוף יוני ואין כרגע צורך להכריז על הארכה. המובטלים צריכים להתרגל ולנסות לחזור למעגל התעסוקה.

יחד עם זאת, לקראת סוף החודש יהיו לנו נתונים לגבי מצב התעסוקה בחודש מרץ ויהיו לנו יותר תובנות כי אנחנו נצטרך להסדיר את החל"ת ואת המשך הסיוע למובטלים. לדוגמא כמה ימי אבטלה מקבלים לאחר החל"ת, ונזדקק לנתונים האלה כי חשוב להבין האם הירידה באבטלה היא רוחבית אז המדיניות היא מדיניות אחת, לעומת המצב שבו האבטלה ממקודת בענפים כמו התיירות או שירותי הארחה, אז המדיניות צריכה להיות אחרת.

במקביל, בכל התקופה הזאת ראוי להגביר את הבקרה של ההתייצבות בשירות התעסוקה. התקופה האחרונה פגעה בתעסוקה של קבוצות הגילאים 40 פלוס, להם קשה יותר לחזור למעגל התעסוקה, אנחנו חייבים לטייב ולהרחיב את מערך ההכשרות המקצועיות".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון ונשיא המדינה רובי ריבלין. מארק ניימן, לע"מ,
הנגיד מגיש את הדוח לנשיא. "לא ניתן להקל ראש בעשרות אלפי עסקים שנסגרו"/מארק ניימן, לע"מ

מדיניות מסים ודירוג אשראי

בנוגע להצהרות הפוליטיקאים לגבי הורדת המסים ומע"מ, בפרט לאחר הקמת הממשלה (אם וכאשר תיכון ממשלה חדשה), אמר הנגיד: "אם מדברים על הורדת מע"מ באופן זמני יכולה להיות לכך חשיבות מסוימת: אם באמת נראה מצב שבו המשק עם ביקושים נמוכים, אז באופן זמני הורדת המע"מ עשויה לסייע. כרגע עם פתיחת המשק אנחנו רואים גם חזרה מהירה של הביקשוים ולכן הייתי מחכה ורואה לאם הדברים מתפתחים. כרגע לא נראה שיש צורך בכך".

בהתייחסו להשפעת היעדר התקציב על דירוג האשראי של ישראל, נושא ממנו מזהירים מומחים רבים, השיב: "דירוג האשראי הוא יחסי, וישראל נמצאת היום במקום טוב יחסית למדינות אחרות, אנחנו בין הראשונים עם היציאה מהמשבר ואנחנו רואים את הפעילות של המשק אנחנו רואים את הגידול בייצוא.

מצד שני, אותן חברות דירוג מסתכלות על הממשלה, על נושא התקציב, על ראייה עתידית של יחס חוב-תוצר ועל התוכניות העתידיות וכמובן שהאספקט הזה עלול להשפיע על איך מסתכלים על המדינה לאורך זמן".

" לא רואה העלאת מסים ב-2021"

לשאלת "וואלה! כסף" בנוגע לתזמון העלאת המסים במטרה להתמודד עם הגירעון, השיב ירון: "אנחנו הוצאנו לפני כמה חודשים מסמך על מדיניות פיסקאלית שעדיין תקף - אנחנו לא רואים העלאת מסים ב2021, וזה יקרה כשהמשק יגיע לרמת פעילות יותר גבוהה. מתי זה בדיוק יקרה אין לנו כרגע יכולת להגיד באופן מדויק, האם זה יהיה ב -2022 או יגלוש לתוך 2023 - זאת בדיוק אחת הסוגיות שאנחנו ממקדים את העבודות שלנו לגבין".

בתשובה לשאלת "וואלה! כסף" באשר למדיניות המוניטרית העתידית של הבנק המרכזי, מבחינת האיזון בין גובה הריבית לרמת האבטלה, ענה ירון שהוא אינו מודאג מהאינפלציה שחזרה לעלות, אלא שהאינפלציה ירדה ושהריבית הנמוכה נועדה להעלות אותה.

ירון אומר גם שהריבית תשאר נמוכה לאורך זמן: "בקונטקסט של המשבר ברור לנו שהיה חשוב מאוד לשמר את הפעילות הריאלית, האינפלציה ירדה אבל כרגע חוזרת. תוכניות ההרחבה המוניטריות שביצענו, כולל ה"low for longer", כרגע הולך באותו כיוון. הוא גם מדרבן את האינפלציה, שזה אחד היעדים שלנו וגם אמור לסייע לשוק התעסוקה. הפעילות שלנו תתמוך בשני היעדים האלה יחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully