וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלימה לדמויות הישראליות: הבית הישראלי מתקשט ליום העצמאות

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 14:38

יש בתים שאפשר לדעת איפה בעולם הם ממוקמים רק דרך הצצה לעיצוב הפנים. זוכרים את תמונת "הילד הבוכה" או השטיחונים סביב האסלה? אז הנה כמה בתים מודרניים שאפשר בקלות לזהות כישראלים

יש בתים שאפשר לדעת עליהם, ממראה ראשוני בלבד, היכן הם ממוקמים בעולם, בהתבסס על עיצוב הפנים. בתים שללא ספק נמצאים במדינות אירופה, לדוגמה, המעוצבים בכבדות, בגישה קלאסית, עם רצפת עץ, עיטורי קיר ותקרה ועוד שלל מאפיינים שמרניים אחרים. לעומתם הבתים הישראליים של היום מגלמים את המרקם האנושי העשיר שמרכיב את המדינה. הם לבנים ושמרניים לעיתים, נוסטלגיים ואקלקטיים למראה, עליזים וססגוניים לפרקים, או מעוצבים לעילא, באלגנטיות ובשיא הטכנולוגיה. אין תימה כי הבתים הישראליים עברו כברת דרך ב-73 שנות קיומה של המדינה. החל מעיצוב שמרני ודל, עקב תנאי התקופה, הכולל את תמונת הילד הבוכה, שפריץ על הקירות, גובלנים תלויים ושאר עבודות מקרמה בסלון ועד דרדר או פרחים מיובשים בתוך "אגרטל" בדמות תרמיל פגז.

הבית הישראלי עבר תהפוכות רבות, וכיום, כאמור, הוא מציג שלל גישות וסגנונות. בתום שנת קורונה מסוגרת המהלך שניכר במדינות העולם כולו הוא התכנסות מחדש, השקעה וטיפוח הבית בעבודות יד, כשגולת הכותרת היא חזרה לסגנונות מוכרים ונוסטלגיים. עיצוב הבית אינו עוד חסר, מתוך אילוץ תקופתי, או נחשב ללוקסוס, נחלתם של בעלי המאה, אלא בהחלט צורך חשוב ובסיסי, שעתיד להשפיע על מצב הרוח ועל ההתנהלות. על אף שקשה להצביע על גורם מקשר שעשוי להגדיר את הסגנון הישראלי, כמעט בכל בית אפשר למצוא פריטים וחפצים שמזוהים עם "הישראליות", כאלה שבעצמם עברו תהליך אבולוציוני והפכו לחלק בלתי נפרד מתפיסת העיצוב. הנה חלק מהם:

מחסני תאורה. יחצ,
מאוורר תקרה Pacific. קלאסי בישראל. באדיבות מחסני תאורה/יחצ

אוורור בחום הלוהט

למרות המזגנים המשוכללים, השקטים שאפשר לתכנת ולהפעיל עוד לפני שנכנסים הביתה, המאוורר הפשוט נשאר לצידנו ברגעים הקשים, והוא נשלף בעונה החמה בבתים רבים. "מדובר אמנם בהמצאה אמריקאית, ולא ישראלית, אך בישראל הם מאוד מבוקשים ומקלים על עומס החום, כשרוצים לאוורר מבלי לקרר", אומרת מעצבת הפנים אודליה ברזילי. המאוורר החשמליים האישיים אמנם פופולאריים במדינות חמות נוספות, בעיקר באירופה, וכיום יש מי שמשתמש בהם כאביזר דקורטיבי, נוסטלגי ומחמם לב. "נכון שהיקף השימוש בהם פחת, אך בשנים האחרונות הם שבים וזוכים לעדנה מחודשת, גם מהפן הסביבתי, ורצון להפחית בצריכת החשמל הביתית, וגם מתוך נגישותם וניידותם". ברזילי מציינת גם את מאווררי התקרה שחוזרים לפאר את חדרי הבית, במיוחד את חדרי השינה ואת המרפסות. "הם עברו הרבה פיתוחים ושינויים ויזואליים, ומלבד פיזור אוויר טוב וממוקד הם גם מצליחים להפוך לחלק מהעיצוב, במיוחד הסטייל הכפרי והקולוניאלי".

רוני סיידון, מנהלת השיווק של מחסני תאורה, מסכימה: "הקיץ הישראלי ממשיך להיות קשה, ועוצמות החום והלחות רק עולות. האלטרנטיבה הזולה והמעוצבת היא ללא ספק בדמות מאווררי התקרה שטובים גם בהרחקת חרקים ומעופפים ומשלבים גם גופי תאורה, מלבד פונקציית האוורור. הבחירה של הישראלים היא לרוב בדגמים שבהם משולבת תאורת LED חסכונית שמגיעים עם שלט שמאפשר לשלוט בקלות בדרגות האוורור והכיבוי. בדגמים החדשים משולבת גם טכנולוגיית CCT חדשנית שמאפשרת לכוון את גוון הנורה וכך לייצר תרחישי אווירה משתנים בחלל".

גולדשטיין גלרי טפט. יחצ,
קאמבק מפואר. גולדשטיין גלרי טפט/יחצ

קישוטי קיר

טפטים פרחוניים ועמוסים הם נחלת העבר, ואף עשו "יחסי ציבור" שליליים משך שנים ארוכות לחיפויי הקיר. החיפויים של היום הם מתקדמים, חכמים ואפילו שומרים על הסביבה הן בתהליכי הייצור והן מעצם היותם עשויים מחומרים טבעיים וממוחזרים. עליה גולדשטיין, בעלת גולדשטיין גלרי טפט, חיה ו"נושמת" את תחום הטפטים משנת 1965. לדבריה, "הטרנדים ששלטו אז בארץ היו בעיקר של טפטים עם איורים קטנים של קומקומים או פרחים. בשנות ה-80 הם נעלמו כמעט לגמרי מהבתים הישראליים, למרות שהמשיכו לככב כחלק מהעיצוב במדינות אירופה וארצות הברית, ובמקומם נכנסו צבעי קיר רחיצים וטכניקות שפריץ למיניהם".

גולדשטיין מציינת שהטפטים חזרו לפאר את קירות הבית לפני קצת יותר מעשור, בקמבק מפואר, מתוך היצע מגוון, עשיר ומזמין: "הלקוחות שלנו כבר לא חוששים להיעזר בחיפויי קיר בצבעוניות נועזת, בוחרים בדוגמאות יוצאות דופן וגם בטפטים טבעיים שעשויים מקליפות בננה, אם הפנינה ועוד חיפויים חדשניים ודקיקים, גם חלקים, ששומרים על קירות הבית ומעניקים להם חזות קלילה ומודרנית".

באדיבות רשת השטיח האדום - חדר בעיצוב לימור נג'מה. מירב פלנברג,
באדיבות רשת השטיח האדום - חדר בעיצוב לימור נג'מה/מירב פלנברג

שטיח לכל מטרה

לא, אנחנו לא מדברים כאן על סט שטיחוני הפרווה שהונחו סביב האסלה ועל מכסה המושב, או על שטיחי הגובלן שנתלו על קירות הבית לראווה, אלא על שטיחי העדות השונות, שנפרסו במרכז סלון הבית. כידוע, מדינתנו הקטנטונת נחשבת כור היתוך לעולים ממגוון ארצות ותרבויות, וסגנונות השטיחים היו מאוד בולטים בבתיהם של מי שעלה ממזרח וממערב.

אלון בבג'ני, מנכ"ל ומבעלי רשת השטיח האדום, מציין כי השטיחים שימשו בעבר בעיקר כפריט פונקציונלי לחימום ולבידוד. באזורים קרים במיוחד אף היה נהוג לתלות את השטיחים על הקירות, כאמצעי בידוד תרמי. "בארץ הם הפכו לפריט עיצוב בבחינת מאסט", הוא מסביר. "כמובן שתמיד כיף להניח את הרגליים על מצע נעים ומחמם, בעונה הקרה, אבל בשנים האחרונות הם נתפסים פחות כמוצר עונתי, אלא כזה שתוחם ומגבש את עיצוב החלל". בהתאמה, אפשר ליהנות כיום ממגוון רחב של סוגי שטיחים שיקלעו לכל סגנון עיצוב ולכל טעם. יש שטיחים דקיקים וקלי משקל, ושטיחים כבדים יותר עם סיבים רכים, יש שטיחים עגולים וקלועים שמתאימים לפינה הירוקה בבית או לפינת הקריאה, ובעצם בעזרתם תוכלו להגדיר פינות שונות בבית ולהתכרבל לצידם בכיף.

באדיבות כוכב אלומיניום. תכנון: אייל בר. דודו אזולאי,
באדיבות כוכב אלומיניום. תכנון: אייל בר/דודו אזולאי

חלון משקיף לים התיכון

בעוד שבעבר הוויטרינות היו תחומות במסגרת עבה ומסורבלת, ותריסי פלסטיק הצלו והאפילו על הבית לפי הצורך, כיום הפתיחות היא גדולה יותר, מכל הבחינות. "אפשר לראות כיום בתים ישנים רבים שנפתחו מחדש לכיוון החצר האחורית, במקום לחזית הרחוב, וכך נהנים מנוף רחב ועשיר, מבלי לוותר על האינטימיות והפרטיות", מציין האדריכל איל בר, בעל המשרד "איל בר אדריכלים". בר מוסיף כי מכיוון שטכנולוגיות הייצור שוכללו והביאו לפיתוחים חדשניים ומעניינים, אפשר להיעזר בחומרים קלי משקל ודקיקים, שגם מקלים על משימת הפתיחה והסגירה של הוויטרינות ובאופן כללי מיטיבים עם חווית המגורים בבית הישראלי העכשווי.

גל ניסימוב, מנהלת השיווק בחברת כוכב-אלומיניום, מוסיפה כי הפיתוחים החדשים מאפשרים לבעלי גינות או מרפסות להרגיש קרובים יותר לטבע. "כדי לייצר קשר בלתי אמצעי בין פנים הבית לחוץ פיתחנו בשנים האחרונות מערכות מינימל מסדרת SLIM, שהן דקיקות ומינימליסטיות ונותנות מקום של כבוד לנוף שנשקף מבחוץ. המערכות הללו מעניקות רמת בידוד גבוהה שעומדת איתנה מול האקלים הארץ-ישראלי ובגלל שהן עשויות מאלומיניום הן לא מחלידות ועמידות למשך שנים ארוכות. בזכותן אפשר ליצור מפתחים גדולים בהרבה, משקופים נסתרים עם זגוגית רחבה במיוחד, והרבה פחות חלוקה למקטעים, באופן שמאפשר לחוץ ולפנים להתמזג זה בזה כמעט ללא חצצים".

ניגא שף. איתי אבירן,
כמו תמיד, עמדת מנגל מאובזרת. איך לא? עמדת חוץ של ניגא שף For HOME/איתי אבירן

מתמנגלים

ואחרון חביב, אי אפשר בלי אחד מסמלי הישראליות המובהקים, ש"מוזיאון הישראליות" המושלם יהיה חייב לכלול, הוא המנגל. עמדת מנגל מאובזרת היא ללא ספק אחת המבוקשות באירוח הקיצי ובחגי ישראל השונים. אותה אסכלה לצליית מזון עשויה מתכת, עברה מטמפורפוזות בעצמה, וכיום היא משרתת גם בתים ודירות בישראל, ולא בשטחי החוץ. "ארוחות 'על האש' מאוד נפוצות אצל הלקוח הישראלי ונחשבות לאירוח שמח ונדיב, כיאה לרוח הישראלית", אומרת יעל מוסקוביץ, סמנכ"לית השיווק ומבעלי חברת ניגא שף FOR HOME. "אמנם קל להפיק מנות בשר משובחות גם בעזרת מנגל בסיסי על גחלים לוחשות, אבל הישראלים, כמו בעולם, בחרו להשקיע ולאמץ לעצמם אמצעי בישול מתקדמים, ולא מסתפקים רק בעמדת ברביקיו משוכללת, אלא מוסיפים גם טאבון, מעשנות ועוד, לחווית האירוח הביתי.

"מטבחי החוץ המאובזרים מצליחים לאגד את כל הפונקציות הללו ולייצר אזור עבודה חוויתי ואינטראקטיבי, שמאפשר, בין היתר, קשר בין המארחים לאורחים, מבלי שהצולים ייאלצו לעבור לזירת בישול נידחת, כדי לחסוך מהסועדים את הבלי העשן", היא מסכמת. "מעבר לפן הקולינרי, מטרת העל אצל הלקוח הישראלי היא ליהנות מבילוי עם המשפחה והחברים גם בחגיגה של טעמים עם האנשים שאנחנו אוהבים".

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully