וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שבגללה כדאי ששר האוצר לא יהיה כלכלן

9.4.2021 / 0:00

נדמה שלא משנה מה למדו הכלכלנים במהלך הקריירה שלהם - ברגע שהם מתקרבים לפוליטיקה, הכל נשכח. אביחי שניר ורונן בר-אל תוהים איך זה קורה

כלכלנית בעבודה משרדית. ShutterStock
כלכלנית/ShutterStock

קיבלתי טלפון השבוע מחברי רונן. כרגיל, הוא היה צריך לקטר על משהו. הפעם, הוא קיטר בגלל שבשיעור על כלכלת ישראל הוא ביקש מהסטודנטים לדמיין שהם בתפקיד שר האוצר וצריכים לעודד את הצמיחה במשק. "תשמע", הוא אמר. "לא ברור לי בשביל מה אנחנו מלמדים אותם. אתה יכול לצטט מחקרים אמפיריים ולהזכיר מודלים ובסוף מה שיש להם להגיד זה 'צריך לעודד השקעות', ו'צריך לחלק כסף'. כשאתה שואל אותם איך ממשלה יכולה לעודד השקעות, הם מתחילים לגרד בפדחת. כשאתה שואל אותם מי ישלם עבור הכסף שהם רוצים לחלק, הם עונים הממשלה. אחרי שנתיים וחצי של לימודי כלכלה, הם עדיין לא למדו שלממשלה אין כסף משלה, רק את הכסף שהיא לוקחת מאיתנו".

שאלתי אותו מה הוא רוצה מהסטודנטים. כולה שנה שלישית בתואר ראשון. "למה אתה מתכוון?" הוא שאל בחזרה. עניתי לו שייקח לדוגמה את פרופסור אבי שמחון. הזכרתי לו שאבי שמחון עשה שלושה תארים בכלכלה, ואפילו כתב ספר על כלכלת ישראל. "נכון", ענה רונן. "אז מה אתה רוצה להגיד?" במקום לענות, שלחתי לו קישור לכתבה שעוסקת בניסיון של פרופסור שמחון להוריד את המע"מ בשלושה אחוזים לשלושה חודשים. לפי הכתבה, הטיעון של שמחון היה שהורדת מע"מ לפני הבחירות תעזור לכלכלה כי ירידת המע"מ תביא לירידת מחירים, ירידת המחירים תביא לגידול בצריכה, והגידול בצריכה יביא לעליה בגביית המסים.

"יכול להיות שהוא עשה איזה עבודה על רמת המסים בישראל והוא יודע על מה הוא מדבר", אמר רונן. "תרשה לי להזכיר לך", עניתי לו, "שמחירים יורדים הרבה יותר לאט ממה שהם עולים. מעבודה שעשה חברנו דורון סייג מהלמ"ס עם סיגל ריבון מבנק ישראל, אפשר לראות שהתגובה לירידות מע"מ היא די איטית ולא מלאה. לכן אם תוריד את המע"מ רק לשלושה חודשים, מי שירוויח זה בעיקר החנויות, כי המחירים לא ממש ירדו. חוץ מזה, אם פרופסור שמחון חושב שירידת מע"מ תביא לעלייה בגבייה, למה הוא רוצה להוריד את המע"מ רק לשלושה חודשים? אם ירידת מע"מ טובה גם לעסקים וגם לגביית המיסים, שפשוט יורידו את המע"מ. חוץ מזה, למה רק בשלושה אחוזים? אי אפשר להוריד ב-17 אחוזים וזהו?"

עומר מואב. Zoharwz, ויקיפדיה, אתר רשמי
נאלץ לעזוב מאוד מהר. עומר מואב/אתר רשמי, Zoharwz, ויקיפדיה

"אז מה", שאל רונן. "אנחנו במקצוע הלא נכון? אם פרופסורים לכלכלה נראים כמו שמחון וזליכה, אולי אין שום דבר מועיל במקצוע הזה." "לא", עניתי לו. "אולי אין שום דבר מועיל בללמוד כלכלה, אבל זה לא בגלל ששמחון וזליכה נשמעים כמו פוליטיקאים. מילטון פרידמן, חתן פרס נובל, כבר הבין מזמן שכאשר כלכלן עוסק בפוליטיקה, הוא שוכח שהוא כלכלן ומתנהג כמו פוליטיקאי".

"אולי אתה צודק", ענה רונן. "אבל אתה חושב שאם היו שמים כלכלן עם אידיאולוגיה אחרת, נניח פרופסור עומר מואב, דברים היו נראים יותר טוב?" "אני מאוד אוהב את עומר מואב", עניתי לו. "אבל אני זוכר מה קרה כששמו אותו בתור יועץ לשר האוצר. הוא נאלץ לעזוב מאוד מהר".

"דבר אחד בטוח", ענה רונן. "אני לא רוצה כלכלן בתור שר אוצר. כי כשפוליטיקאי כמו כחלון או לפיד אומרים ועושים שטויות, אפשר להתנחם בזה שהם לא מבינים. אבל אם פרופסור לכלכלה ידבר ויעשה שטויות, מה נגיד אז?"

ד"ר רונן בר-אל, האוניברסיטה הפתוחה

ד"ר אביחי שניר, האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully