וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העין השלישית: מערכת הבטיחות הזאת מספקת משהו אחר. בדקנו אותה

13.4.2021 / 9:03

מה קורה בצדי הרכב בזמן נסיעה והאם זה מה שימנע את התאונה הבאה? בדקנו את Baware BSD, מערכת שפותחה בישראל להתראה לזיהוי שטחים מתים. חזרנו עם כמה ממצאים מאוד מעניינים

מערכת של אדי מערכות. יחצ,
לפני שיוצאים לעקיפה המערכת מתריעה, לא מחנכת. תמונת הדגמה ל-Baware/יחצ

לפני ארבע שנים התקנתי ברכב מובילאיי. לא שהרגשתי שאני כל כך צריך את זה, אבל היה תמריץ מספיק טוב לבחירה - "תכנית" החלוקה שהחזירה את כל הסכום כמעט דרך הנחות בחידוש רישיון הרכב במשך שלוש שנים. האם זה עזר או לא? תודה לאל, לא נעשה במערכת שימוש מיוחד, אבל עצם הנוכחות וההתראה שהיא מספקת נסכו בי תחושת ביטחון.

מערכות הבטיחות עברו שינוי גדול בעשורים האחרונים. מובילאיי ודומותיה הן עדיין בגדר מערכות פסיביות - מספקות את ההתראה אך לא מונעות תאונה - בעוד היום תמצאו לא מעט מערכות בלימה אוטונומיות. כמי שלא ניסה אחת כזאת, אני מודה שזה נשמע קצת קריפי.

ועדיין, ברוב הרכבים בישראל הנהג אחראי באופן בלעדי לגורלו, ובשל כך השיקה חברת SerVision (סרוויז'ן) מקבוצת "א.ד.י מערכות" מערכת בטיחות מתקדמת לזיהוי רכבים בשטחים מתים בקרבת הרכב (שטחים המוסתרים בזמן הנסיעה מעיני הנהג על ידי גוף הרכב עצמו). למערכת הזאת קוראים Baware BSD, והיא מבוססת טכנולוגית רדאר.

אדי מערכות. דוד רוזנטל
במצב רגיל הנורה לא נדלקת. Baware לצד מובילאיי/דוד רוזנטל
אדי מערכות. דוד רוזנטל
עם התנעת הרכב או כשיש עצם בצד הנורה כתומה/דוד רוזנטל

איך זה עובד? בעת הנהיגה המערכת מיידעת את הנהג בכל פעם שרכב או אובייקט מגיח מצידו האחורי של הרכב בו הוא נוהג. בעת כוונת הנהג לצאת לעקיפה (ולאחר שהפעיל את מחוון הפניה), אם השטח מצידי הרכב אינו פנוי, היא מתריעה באופן קולי ו-וויזואלי.

ברכב מותקנות מצלמה מאחור ועינית בכל צד של השמשה הקדמית. העיניות הללו קטנות, וכשהנתיב לא פנוי הן דולקות בצבע כתום. לא התרשמתי מהן תחילה, אבל העין והתודעה מתרגלות במהירות לתוסף החדש ומחפשות אותו. ראוי לציין כי המכשור שניסיתי הוא לרכב פרטי. למשאיות ולאוטובוסים הציוד מאסיבי ובולט יותר.

אז מדוע ה-Baware שונה ממערכות אחרות?

מעבר להיותן מוגדרות כמערכות בטיחות, מובילאיי, מובון ואיווקס הן מערכות "מחנכות" בכל הקשור למעבר בין נתיבים. כשאתם יוצאים לעקיפה הן יכריחו אתכם לאותת, וגם זה מעל מהירות מסוימת, בלי להתחשב בזמינות הנתיב שאליו אתם פונים. התפקיד של ה-Baware BSD הוא להתריע על כך שהנתיב לא פנוי, והמערכת עושה זאת בין אם אתם מאותתים ואם לאו. בעצם, היא עושה זאת כל הזמן, רק שאם אתם נשארים בנתיב שלכם החיווי הוא ויזואלי בלבד כשאורות העיניות נדלקים, בעוד אם אתם מאותתים או פשוט שוברים את ההגה הוא הופך לקולי.

כמה זה יעיל בשעות היום? לא הרגשתי שהמערכת הכרחית במיוחד בדרך כלל, אבל בתל אביב יש בה ערך גם בזמן הזה, בשל ריבוי הכלים הדו גלגליים שיכולים להפציע מכל כיוון אפשרי. ובכל זאת, מדובר במוצר שעולה 1,690 שקל, לא סכום שהייתם מוציאים על מוצר שהוא Nice to have.

אלא שהתמונה משתנה בנהיגת לילה. שם המערכת הזאת כבר תורמת הרבה יותר. בניגוד למערכות האחרות שעובדות פחות יעיל (למשל, מובילאיי לא מזהה בחשכה הולכי רגל), כאן טכנולוגיית הרדאר נמצאת בשימוש תמידי ופועלת ביום ובלילה בכל מזג אוויר. עד כה לא חשתי (חמסה, חמסה) שהמערכת הזאת הצילה את חיי, אבל היא בהחלט משרה שקט וביטחון.

תאונת דרכים. ShutterStock
יש דברים שבהחלט אפשר למנוע/ShutterStock

היתרון הגדול במערכת הזאת הוא שהיא לא דורשת פירוק והרכבה מחדש של חלקים ברכב. תהליך התקנת מערכות BSD המוכרות כיום, ואשר מבוססות על טכנולוגית הרדאר, הצריכו את פירוק הפגוש האחורי, תהליך התקנה מורכב וארוך שמנע מראש אופציה להתקין את המערכת בהתקנה מקומית.

יתרון נוסף מתבטא בכך שמשרד התחבורה מכיר במערכות לזיהוי שטחים מתים ככאלה שמורידות את תאונות הדרכים, ומעניק לכל מכונית שיש בה מערכת BSD נקודת בטיחות אחת. הענקת נקודת הבטיחות מעלה באופן אוטומטי את רמת הבטיחות בסרגל הבטיחות של הרכב. יש לזכור כי ב-80% מהמכוניות שמגיעות לישראל אינן מצוידות במערכת לזיהוי שטחים מתים.

ומה פסק הדין?

ההתרשמות שלי מה-Baware הוא שמדובר במערכת טובה מאוד, אבל אני עדיין מתקשה להחליט האם היא הכרחית. בכל הקשור לנסיעת יום אני יכול לומר שהסתדרתי מצוין בלעדיה, אבל בנסיעת הלילה היא העניקה לי ביטחון רב. העובדה שיש מערכת התראות משלימה למובילאיי מאוד מרגיעה, אם כי לטעמי אפשר להסתדר רק עם אחת מהמערכות, שלכל אחת מהן יתרונות משלה. ביחד הן משלימות היטב אחת את השנייה, בהנחה שאין לכם אלרגיה מובנית לצפצופים (או שאתם נהגים מושלמים).

למי מומלצת המערכת הזאת? לאנשים שדעתם מוסחת בגלל ילדים או ריבוי נוסעים ברכב, או למשפחות עם נהגים צעירים. על פי סטטיסטיקות שנערכו בארצות הברית, שליש מהתאונות בכבישים שם נגרמות במהלך שינוי נתיבים. אם זה המצב גם פה (לא מצאנו מידע שתומך בכך), הרי שמדובר במערכת חשובה בהרבה משנראה לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully