וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג הבירה: לחגוג עצמאות עם בירות ישראליות

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 17:56

יום העצמאות הוא חג המנגל, אבל לא פחות מזה של הבירה, עם גידול של כ-15% במכירות. לקראת החג יצאנו להכיר מקרוב את המותגים הישראלים הבולטים: מהבירה העברית הראשונה, דרך הנמכרת ביותר ועד לשתי מבשלות הבוטיק ששידרגו את עצמן וקנו אחיזה יפה בשוק

"אנחנו רואים גידול של 15% בביקוש לבירות, בהשוואה לאותה תקופה אשתקד, בדגש על בירות של מבשלות ישראליות", אומר לנו אלעד סלובטיק, סמנכ"ל שיווק רשת "יין בעיר": "מידי שנה לקראת יום העצמאות אנחנו רואים ברשת עלייה בביקוש לבירות בדגש על בירות ישראליות דבר שקורה גם כיום בסניפים ובאתר.

בשנה האחרונה בעקבות השהות הממושכת בבית והעלייה בצריכת האלכוהול, הקהל הישראלי התחיל לגלות יותר עניין במותגי פרימיום ומותגי בוטיק קטנים יחסית דבר שבא גם לידי ביטוי ברכישות ליום העצמאות".

צוללים להיסטוריה

ייצור בירה בארץ ישראל, התחיל עוד לפני קום המדינה, ליתר דיוק, בשנת 1934, עם ייצור בירה נשר המיתולוגית. מאז ועד היום שוק הבירות המקומי הצמיח מותגים ישראליים מובילים שחלקם זכו בעשרות פרסים בתחרויות בירה נחשבות ברחבי העולם.

חשוב לציין שנוסף על מותגי הבירה הישראליים, רובם מתוצרת "טמפו", נמצא על המדף גם בירות ששייכות למותגי יבוא, אך מיוצרות בישראל על ידי "מבשלות בירה בינלאומית" (החברה המרכזית, קוקה קולה) - ולעיתים אף בלעדיות לישראל.

בהקשר הזה ראויות לציון גרסאות של טובורג-רד או קרלסברג לומה הנהדרת, שאמנם נושאת את סמל המותג הדני, אבל פותחה ובושלה לראשונה בישראל. אל שני יצרנים-יבואנים אלה, ניתן להוסיף כמובן את בירות הבוטיק (או הקראפט, אם תרצו), סגמנט שרשם עלייה נאה - באיכות ובנתח השוק נוספות שנרשמו בעיקר בעשור האחרון.

1934 - הנשר המיתולוגי

בירה נשר, טוענת לכתר הבירה הראשונה שיוצרה בישראל כבר בשנת 1934. מדובר בבירת לאגר בהירה וקלה ששמרה על ביקוש יציב גם בעידן של מותגים ידועים ובשנה האחרונה, עם הקורונה והמעבר לשוק החם, אף הגדילה את נתח השוק שלה עד לכדי כ- 7.8% בשוק הבקבוק החוזר.

בשנת 2014, בירה נשר עברה תהליך של מיתוג מחדש וריענון. השינוי יושם במראה הלוגו ונראות התוויות. הנשר אויר מחדש על ידי המאיירים הטובים של חברת העיצוב claessensinternational המובילה בעולם לעיצוב תוויות בירה ונראה עוצמתי וחזק מתמיד.

נשר לבן, הבקבוק חדש. מוטי פישביין,
נשר לבן: בירה ותיקה, תווית חדשה/מוטי פישביין

1960 - גולדסטאר, הבירה עם הכוכב

גולדסטאר היא הבירה הנמכרת ביותר בישראל. ייתכן והסיבה לכך היא המתכון בן 60 השנים ותהליך המסורתי בהכנתה שמקנה לה את טעמה העמוק. אולי הרכיבים הטבעיים, הדימוי הגברי ואפשר שגם החיבור החזק למוסיקה (דרך מיתוג מועדוני זאפה למשל), הם אלו שמהווים עבור רבים סיבה למסיבה. תהיה הסיבה אשר תהיה, העובדות מדברות בעד עצמן: בשנה אחת נמכרים למעלה מ-40 מיליון בקבוקי גולדסטאר בארץ, עם נתח שוק של כ- 25%.

גולדסטאר פותחה בשנת 1950 והיא מוגדרת כבירת לאגר עם טעם וארומה ייחודיים. היא מכילה 4.9% אלכוהול, סוג הבירה אליו היא משתייכת הוא לאגר כהה, אם כי בחלק הקל יותר של הז'אנר.

גולדסטאר זכתה במדליית זהב בתחרות בירות בינלאומית, ה-2007 Monde Selection שבבריסל, בלגיה, בה התחרו למעלה מ-232 סוגי בירות שונות מכל העולם.

בשנת 2013 הושקה גולדסטאר Unfiltered, שבושלה על פי המתכון האהוב והאיכותי של גולדסטאר, אך אינה עוברת את התהליך האחרון של סינון לפני ביקבוק, מה שמאפשר לבירה לשמר את רכיבי הטעם והצבע ואף מעבה את כתר הקצף הסמיך שלה. בירה זו, פותחה במבשלות טמפו על ידי הבורומייסטר הראשי של טמפו, דוד הרלינג. הבירה מאופיינת בתחושה סמיכה ובטעם פירותי חזק יותר, בעלת גוף מלא ומראה מעט סמיך ו"מעונן". בשנת 2015 זכתה גולדסטאר UNFILTERED הישראלית במדליית ברונזה בתחרות הבירה השנתית הנחשבת International Beer Challenge 2015

בשנת 2017 הושקה גולדסטאר SLOWBREW שהפכה מאוד פופולרית בברים ופאבים ברחבי ישראל. ה- SLOWBREW הינה בירת לאגר כהה חזקה עם 10% אלכוהול המיוצרת בתהליך תסיסה איטי וממושך (פי 2 יותר זמן מתהליך ייצור גולדסטאר רגילה), המאפשר מיצוי מלא של הלתת והכשות ומוביל ליצירת בירה בעלת עומק, איזון ונוכחות עוצמתית.

לפני כחודש שידרג המותג את הנראות של הבקבוקים, הפחיות והמארזים והשיק עיצוב מחודש ומעודכן יותר לשנת 2021. בעיצוב החדש גולדסטאר חוזר לתת לכוכב האייקוני את מרכז הבמה, באופן שדומה לעיצובים קודמים מתחילת דרכו של המותג. בכך המותג בעצם "חוזר למקורות" רק עושה זאת בעיצוב מודרני ועדכני יותר, וכזה שלא ניתן לפספס.

בקבוקי גולדסטאר המחודשים. יחסי ציבור,
שישיית גולדסטאר במראה מחודש/יחסי ציבור

1968 - "מכבי בירה בינלאומית"

בירה מכבי נחשבת לבירה האלטרנטיבית מבין הישראליות. היא יוצרה לראשונה בשנת 1968 ויועדה לקהל צרכנים ישראלי שהחל להתוודע לחו"ל ולבלות במועדונים ומסעדות. מי שכונו בעגה של אותם ימים "חוג הסילון" בירת לאגר ישראלית בהירה, עשויה 100% לתת אירופאי, עם 5% אחוזי אלכוהול אשר יוצרה בסגנון פילזנר המאופיין בבהירות וצלילות.

לאורך השנים, בירה מכבי קטפה 4 מדליות זהב בתחרויות בינלאומיות נחשבות: 1977 בלוקסמבורג, 1979 בפריז, 1981 בבריסל וב-1995 ברומא.
רצף שלוש הזכיות הראשונות הוא שאחראי לסלוגן "מכבי בירה בינלאומית". העשורים הבאים היו פחות טובים למותג בשוק התדמית (ברים ומסעדות), אם כי בשוק החם (סופרמרקטים) הצליח המותג לשמור על כוחו בזכות לא מעט לקוחות נאמנים, כפי שאופיין בקמפיין המרכזי של השנים ההם: "יש מכבי - יש חברים".

בשנת 2009 עברה בירה מכבי מתיחת פנים. בעזרתה של חברת הייניקן העולמית, עודכנה נוסחת המשקה ואחוז האלכוהול עלה ל-5% ובשנת 2015 הושקה "מכבי 7.9%" בירה לאגר חזקה עם 7.9% אלכוהול, שהקהל הישראלי, בעיקר הצעיר שאמון על בירות חזקות יותר, אימץ בחום. המותג אומץ גם על ידי לא מעט היפסטרים וחובבי תרבות אלטרנטיבית שאהבו את תדמית הרטרו שדבקה במותג הוותיק והמצליח.

בירה מכבי, 7.9%. באדיבות "הכרם",
בירה מכבי 7.9% אלכוהול/באדיבות "הכרם"

2006 - בירה מלכה הגלילית

אחד ממותגי הבוטיק הראשונים של תשיית הקראפט הישראלית, שהצליח להתמסד ולצלוח את המעבר הקשה שבין שלב הבוטיק לשלב הייצור בכמויות גדולות יותר. החל משנת 2006 מתמחה המבשלה בייצור בירות מסוג אייל בשיטה המסורתית ובכמויות קטנות. תהליך הייצור עושה שימוש בחומרי גלם איכותיים. עם תחילת שנת 2018 עבר הייצור של בירה מלכה מהמבשלה ביחיעם אל היישוב תפן, בו נבנתה מבשלה חדשנית ומקצועית ברמה גבוהה. כיום, ניתן להמשיך ולבקר גם ב"חצר מלכה" ביחיעם וגם בסלון מלכה שנמצא בתוך המבשלה החדשה בתפן.

בשנים האחרונות, סביב יום העצמאות מוציאה המבשלה הגלילית מהדורת עצמאות חגיגית שעליה מתנוססים גדולי האומה ומנהיגי העבר כמו גולדה מאיר, בנימין זאב הרצל, חיים ויצמן, מנחם בגין ודוד בן גוריון.

השנה, בעקבות משבר הקורונה, שגרם לנו להביט פנימה והחוצה, אל הדברים הטובים והיפים של החיים: טבע, נוף, חי, פורח בחרו בבירה מלכה להציג על התוויות את ציפורי ארץ ישראל היפות והחופשיות. על כל תווית איור אחר של ציפור ארצישראלית בנוסף להגדרה של הציפור וכן דוגמת עקבת רגל של אותה הציפור.

סדרת הבירות המיוחדות יופצו במהדורה מוגבלת סביב יום העצמאות בחנויות, רשתות השיווק, בארים ומסעדות.

בירה מלכה. באדיבות "הכרם",
בירה מלכה הגלילית/באדיבות "הכרם"

2008 - מבשלת אלכנדר מעמק חפר

מבשלת אלכסנדר הוקמה ב - 2008 בעמק חפר בסמוך לנחל אלכסנדר. חזון המבשלה הוא לייצר בירה ישראלית מעולה שתעמוד בשורה אחת עם מיטב מבשלות הקראפט הבוטיקיות בעולם. באלכסנדר מייצרים בירה טרייה, לא מסוננת ולא מפוסטרת, מחומרי גלם איכותיים ובתהליך קפדני וארוך ובכמויות קטנות שמאפשרות הקפדה ושליטה מלאה באיכות. וכאשר הברומאסטר הוא אורי שגיא, מטובי מבשלי הבירה בישראל, התוצאה היא אכן איכותית.

הבירה של מבשלת אלכסנדר היא מהמעוטרות ביותר בקרב מבשלות הבירה בישראל והיחידה שזכתה במדליות זהב באולימפיאדת הבירה בגרמניה.

במיוחד לחג, משיקים מבשלת בירה אלכסנדר, מארז מעוצב וחגיגי במהדורה מיוחדת, הכולל את ארבעת סוגי הבירה המובילים של המבשלה:

BLONDE - אלכסנדר בלונד היא פרשנות מקומית לסגנון ה- Blonde הבלגי. מדובר בבירה קלילה עם אחוזי אלכוהול פחותים המתאימה למזג האויר ולאופי הישראלי. הבלונד, זהובה ובהירה עם ניחוח פירותי ובעלת איזון מדויק בין מרירות למתיקות. לבירה סיומת ארוכה, חלקה ויבשה, עם כשותיות מעודנת ונעימה, בעלת גוף בינוני וגיזוז טבעי עדין. 5.3% אלכוהול.

AMBREE - אלכסנדר אמברה היא בירה בסגנון כפרי צרפתי, בצבע ענברי הנובע משימוש בלתתים מיוחדים, קלויים יותר, המעניקים לבירה מלבד צבע אדמדם גם עושר של טעמים וארומות. האמברה הינה מאוזנת עם מאלט בחזית, קרמל, תבלינים, טעמים קלויים משולבים במרירות מענגת, סיומת ארוכה ומורכבת בעלת גוף מלא ובכל זאת יבשה, עם גיזוז טבעי עדין. 5.7% אלכוהול.

חיטה ישראלית - חיטה ישראלית היא בירה קלה ומרעננת, יש בה חיטה ישראלית וצבעה כשל שדה חיטה לפני קציר. לחיטה ישראלית ניחוח פירות ותבלינים וטעמה פירותי, מתובל בציפורן ותבלינים נוספים. היא בעלת מרירות מאוזנת וסיומת ארוכה ומורכבת. 5% אלכוהול.

GREEN - בירה בסגנון IPA עם הפרשנות הייחודית של מבשלת אלכסנדר. ל- GREEN צבע זהוב-כתום וארומה פירותית מורכבת. לבירה מתיקות חלקה המאוזנת באפטר טייסט ארוך ומריר. 6% אלכוהול.

מחיר מומלץ לצרכן למארז המיוחד 50 שקלים
להשיג בחנויות יין נבחרות ובקרוב גם ברשתות השיווק.

מארז אלכסנדר ליום העצמאות, 50 שקלים. הדמיה,
מארז אלכסנדר ליום העצמאות, 50 שקלים/הדמיה

"המלקט" - מארז מבשלות בירה מקומיות

לכבוד יום העצמאות, מיזם "המלקט" מציע מארז מבשלות בירה מקומיות הכולל חמישיית בירות קראפט של מבשלות מקומיות לדוגמת BEERצינות, בירה ברזל, בירה מוסקו, מבשלת הגיבור, בירה שפירא, Jem's Beer Factory ועוד.

המארז כולל פיצוחים, בקבוקון ויסקי 50 מ"ל (מיניאטורה) של מזקקת M&H וזיתים של משק תירוש.

מיזם המלקט, אשר הוקם על ידי מפיק האירועים לשעבר, אלעד בן שושן, הינו קהילה שיתופית באונליין המעניקה פלטפורמה מכירתית לעסקים קטנים בוטיקים ומאפשרת להם למכור את התוצרת שלהם לקהל הרחב תוך הקפדה של שמירת שם היצרן והמותג. יום העצמאות הוא בהחלט הזדמנות טובה לפרגן לעסקים הקטנים בישראל.

עלות המארז: 199שקלים

מארז מבשלות בירה המלקט מחיר 199 שקלים. יעל בונפיס,
מארז מבשלות בירה "המלקט" מחיר 199 שקלים, לרכישה אונליין/יעל בונפיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully