וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאתם לחל"ת? אולי מגיע לכם החזר מס

רו"ח תמיר בן שמעון, שותף ב"ליאון אורליצקי ושות"'

עודכן לאחרונה: 11.4.2021 / 10:34

אם אתם שכירים שהוצאו לחל"ת, יכול מאוד להיות שמגיע לכם החזר מס. רק שאף אחד לא יגלה לכם את זה: השכיר עצמו הוא שצריך לפנות לרשות המסים ולדרוש את ההחזר. שינוי בסטטוס המשפחתי, יולדות שהוצאו לחל"ת ואפילו הפסד בשוק ההון, הם רק חלק מהסיבות להחזרי מס

שנה לא פשוטה עברה על לא מעט עובדים שכירים השנה, לא מעטים מהם מצאו את עצמם השנה, בעקבות משבר הקורונה, במצב כלכלי לא פשוט. חלקם הוצאו לחל"ת ללא הגבלת זמן, אחרים פוטרו או נאלצו לעבור למשרה חלקית בשכר נמוך יותר. למעשה כל שוק העבודה חווה טלטלה קשה שהשפיע לא רק על העסקים העצמאיים שזכו עקב כך למענקים מהמדינה, אלא על כל אחד ואחד מאתנו.

שינוי לרעה במצב התעסוקתי משפיע לא רק על גובה השכר אותו הם מרוויחים, אלא משפיע ישירות גם על גובה תשלום המסים. פעמים רבות, מנוכה משכר העובדים מס הכנסה בשיעורים גבוהים יותר, שיכולים להגיע לאלפי שקלים, מאלו שהם נדרשים לפי החוק. תשלום היתר במס מוביל גם לעיוות - רשות המסים עצמה לא מחויבת להחזיר את הפרשי המס באופן וולונטרי, אלא השכיר בעצמו הוא זה שצריך לפנות לרשות המסים ולדרוש את החזר המס.

רו"ח תמיר בן שמעון. קובי קנטור,
יתכן שמגיע לכם החזר מס ולא ידעתם? רו"ח תמיר בן שמעון/קובי קנטור

מדוע אם כן שכירים רבים משלמים מס הכנסה גבוה מהנדרש? סכום מס ההכנסה שמשולם על ידי העובדים מחושב לפי בסיס שנתי, זאת אומרת מדי חודש מנוכה ממשכורתם של העובדים חלק פרופורציונאלי של סכום המס אותו הם נדרשים לשלם במהלך כל השנה. הסכומים שמנוכים בתלוש השכר יוצאים מתוך נקודת הנחה שבחודשים הבאים העובד ימשיך להרוויח את אותו סכום, ולפי זה מחושב סכום המס לתשלום.

לכן, לעיתים ייתכנו פערים, לחובה או לזכות, בין המס ששולם בפועל לבין המס שהיה צריך להיות משולם. כך שבמידה ובסוף השנה יתברר כי סכום המס ששולם גבוה מסכום המס שהיה צריך לשלם, ניתן יהיה לקבל החזר מס.

באילו מקרים קיימת זכאות להחזר מס?

שכיר שהוצא לחל"ת או פוטר בעקבות משבר הקורונה
כתוצאה ממשבר הקורונה, חלק מהמעסיקים הוציאו לחל"ת או פיטרו עובדים רבים. כך שעובדים שבתחילת שנת 2020 קיבלו משכורות גבוהות, ובהתאם נדרשו בתשלום מס הכנסה גבוה, קיבלו עם הוצאתם לחל"ת או פיטוריהם, תשלום דמי אבטלה מביטוח לאומי בסכומים נמוכים יותר.

מאחר וההכנסה החודשית שלהם הצטמצמה באופן משמעותי, ייתכן ורבים מאותם עובדים יהיו זכאים להחזר עבור המס ששילמו טרם פוטרו או הוצאו לחל"ת, זאת מכיוון שהמס בתחילת השנה הועבר מתוך ההנחה כי העובדים ימשיכו לעבוד ויקבלו את השכר הגבוה לאורך כל השנה, אולם בפועל בחלק מהשנה שכרם היה נמוך יותר.

שינוי בסטטוס המשפחתי - תינוק חדש הצטרף למשפחה
תקופת הקורונה אופיינה בבייבי בום לא קטן, תינוק חדש במשפחה מזכה גם הוא בהחזר מס. שכירים אשר נולד להם תינוק במהלך השנה האחרונה, זכאים ל- 1.5 נקודות זיכוי נוספות עבור אותה שנת מס. במידה והעובדים לא הספיקו לעדכן את המעביד במהלך שנת המס על הולדת התינוק, או פוטרו או הוצאו לחל"ת ובעקבות כך נקודות הזיכוי לא קיבלו ביטוי בעת חישוב המס, יש צורך להגיש דוח מס להחזר עבור שנת המס שנסתיימה. יש לציין כי נקודות זיכוי בשל הפעוט רלוונטיות הן לאם והן לאב.

יולדת שהוצאה לחל"ת בתקופת ההריון
עובדת אשר ילדה לקראת סוף שנת 2020 והפסיקה לקבל משכורת ממעסיקה, אולם טרם קיבלה תגמולים כלשהן מביטוח לאומי, יכולה אף היא להיות זכאית להחזר מס בשנת 2020, מאחר והלכה למעשה העבירה לרשות המסים תשלום מס גבוה מהנדרש.

הפסדים מהשקעות בשוק ההון
רבים מהשכירים שנקלעו למצב כלכלי לא פשוט, נאלצו במהלך השנה למשוך כספים מהשקעות שביצעו בשוק ההון. גם במקרה הזה קיימת אפשרות להחזרי מס שיכולים לנבוע מהפסדים שנוצרו לשכירים מהשקעה בשוק ההון.

לדוגמא, אם לשכיר יש השקעות בחשבונות שונים, כך שבחשבונות מסוימים היו רווחים ובחשבונות אחרים היו הפסדים, הרי ששולם מס בגין הרווחים בשוק ההון וזאת מבלי להביא לידי ביטוי את ההפסדים שנצברו בחשבונות האחרים. במקרה כזה, ייתכן ועובד שכיר יהיה זכאי להחזר מס רווחי הון ששילם מעל הנדרש. על מנת שיתאפשר לקבל החזר בגין המס ששולם ביתר, יש צורך להגיש דוח מס לשנה הרלוונטית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

איך מגישים בקשה להחזר מס?

שכירים יכולים לבקש החזר לאחר תום שנת המס ולא יאוחר משש שנים מתום שנת המס עבורה מבוקש ההחזר. את הבקשה להחזר יש להגיש באמצעות טופס ייעודי בלשכת פקיד השומה הרלוונטית, ולבקשה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים (טופס 106, טופס 867 וכדומה).

יודגש, בעת הגשת הבקשה להחזר יש לצרף שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון בנק לצורך אימות פרטי חשבון הבנק של הנישום להעברת הכספים. כאמור לעיל ניתן לבקש החזר מס עבור 6 שנים אחורה, אולם חשוב לדעת כי יש צורך להגיש בקשה עבור כל שנה בנפרד.

באתר רשות המסים קיים מחשבון אשר מאפשר לשכירים לבדוק אם מגיע להם החזר מס ואם כן באיזה סכום. כדאי להשתמש בו בטרם מילוי בקשה. בקשת ההחזר היא פשוטה וקלה ונעשית באמצעות הגשת דו"ח מס לשנת 2020, אשר במסגרתו נדרש השכיר להצהיר על כל ההכנסות שהיו לו במהלך שנת 2020 מכל המקורות, לדוגמא: הכנסות ממשכורת, קצבאות ביטוח לאומי, הכנסות מריביות, ניירות ערך, הכנסות שכירות וכדומה.

הכותב, רו"ח תמיר בן שמעון, הוא שותף במשרד רו"ח ליאון אורליצקי ושות'
מדריך זה נועד לסייע לשכיר לגביי זכאותו להחזר מס, ואינו מהווה ייעוץ מס לעריכת דו"ח המס. מומלץ לפנות לגורם מקצועי שיסייע בעריכת דו"ח המס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully