וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרה: "60% מהמשקים החקלאים לפני קריסה"

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 11.4.2021 / 15:00

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בכנס שהתקיים היום: "החקלאות שלנו בסכנה. משרד האוצר מנסה לבצע מחטף ולהעלות את מחירי המים בניגוד לחוק, מהלך שימוטט כ-60% ממשקי החקלאות הישראלית. חייבים לעצור את המחדל"

היום (ראשון) התקיים כנס מיוחד בנושא מחירי המים לחקלאות, אותו יזמו התאחדות חקלאי ישראל וארגון מים לישראל. במהלכו אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, התבטא בחריפות נגד המהלך.

"החקלאות שלנו בסכנה. המהלך החד-צדדי והבלתי חוקי שמנסה לקדם משרד האוצר ינחית מכת מוות על כ-60% ממשקי החקלאות הישראלית שלא יהיו מסוגלים לעמוד בכך - ויסגרו. מדובר באיום משמעותי ואמיתי על החקלאות בארץ.

מעבר לכך, מדובר גם במהלך שיגרום לאלפי חקלאים לאבד את פרנסתם ומקום עבודתם ויגדיל את מעגל דורשי העבודה בישראל - שמונה כבר כיום מאות אלפי אנשים בגלל השלכות משבר הקורונה. הממשלה וגורמי המדינה צריכים לקבל החלטות תוך התחשבות גם בשיקולים משקיים-תעסוקתיים, ולא לגרום במישרין להגדלה ישירה של מעגל האבטלה במדינת ישראל.

זוהי לא פחות מהכרזת מלחמה נגד החקלאות הישראלית, ולא נסכים לשום הסכם שלא יושג ללא הידברות עימנו. אנו יוצאים למאבק, במטרה למנוע את הפגיעה בחקלאות המקומית ולהביא לכך שמחירי המים בישראל יהיו הוגנים ויאפשרו את קיומה של החקלאות".

אבשלום וילן. מאור קורן,
"מכת מוות לחקלאות", מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן/מאור קורן

חד צדדי ומנוגד לחוק?

על פי החקלאים, משרד האוצר, באופן חד-צדדי ובניגוד לחוק ולהסכמים הקיימים (וללא הידברות עם התאחדות חקלאי ישראל, כנדרש בחוק), מנסה בימים אלה להעלות משמעותית את מחירי המים לחקלאות ל-5 השנים הקרובות (החל מחודש יולי 2022).

המשמעות של צעד כזה הוא פגיעה אנושה בחקלאים הישראלים ובחקלאות המקומית, עד כדי חיסול גידולים מסוימים. באופן אירוני, המהלך מתרחש לאור משבר הקורונה - שבמהלכו הוכיחה חקלאות ישראל את חשיבותה הגדולה לביטחון המזון הלאומי. כך, במקום לסייע לחקלאות המקומית, בוחרים במשרד האוצר לפגוע בה.

איתן ברושי, יו"ר ארגון מים לישראל: "צריך קודם כל לחוקק את חוק החקלאות. זה הבסיס שממנו אפשר לצאת למהלכים הבאים. לתשומת לב הממשלה הבאה: תכללו את זה כדרישה בהסכם הקואליציוני, זה התנאי להכל - אחרת לא תהיה חקלאות בישראל. אני פונה לרשות המים: אין מנוס מלקיים את הדיון הזה כחוק, או אפילו לדחות אותו - ממש לא בוער לחסל את החקלאות. מה שהוצאתם זה פקודה לא חוקית בעליל".

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים: "העלאת מחירי המים תמוטט משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ ואף תפגע בענפים שלמים. חקלאי ישראל מספקים תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית לתושבים בעת חירום ושגרה כאחד. אנו לא ניתן יד להעלאת מחירי המים לחקלאות".

שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "נצטרך להיאבק על מחירי המים. יש תכניות להעלות את המחירים, דבר שהחקלאות לא תוכל לשאת. נילחם בכל דרך כדי להבטיח שמחירי המים לא יעלו, ואף ירדו. נפעל גם לפתיחת משק המים, ממשק סגור למשק פתוח, כמו שקורה היום בתחבורה ובחשמל.

לא ייתכן שכל השקעה בתשתית בתחום המים תמומן על ידי העלאת תעריפי המים לחקלאות. אף אחד לא מדמיין שתושבי אילת ישלמו עבור תשתית החשמל, וכך גם לא ייתכן שהחקלאים הם שיישאו בעלויות. בתשתיות, המדינה היא שצריכה להשקיע ולא החקלאים".

עוד נטלו חלק בכנס: ח"כ רם בן-ברק ("יש עתיד"); אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה; ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה האיזורית עמק חפר; ד"ר אסף לוי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר; יעקב בכר, יו"ר הארגונים הכלכליים הקיבוציים; אורי דורמן, יו''ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי גליל עליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully