וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים יניפו הרבה יותר דגלים ביום העצמאות

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 11:41

איגוד לשכות המסחר מדווח על עלייה של 65 אחוז בכמות הדגלים שיונפו השנה ביום העצמאות. מה הסיבות לכך ומה הזכויות שלכם כעובדים?

חרף השנה הקשה שעברה על מדינת ישראל והמשבר הכלכלי שלא פסח על אזרחי המדינה וענפי המסחר והתעשייה, רוחו של העם גברה על כל הקשיים. "לקראת יום העצמאות הקרוב חלה עלייה של 65% בכמויות הדגלים שיונפו השנה. מדובר בגידול שלא היה כמותו מאז קום המדינה. אנו תקווה כי האופטימיות והגאווה בדגל המדינה מצביעים על התאוששות המשק וברצון של הציבור לחגוג את יום העצמאות לצד היציאה ממשבר הקורונה", מסר הווקסילוג (חוקר הדגלים) אבי מרום מילברגר מענף הטקסטיל באיגוד לשכות המסחר, מוותיקי יצרני ויצואני התרנים והדגלים בארץ ויו"ר מפעלי מרום אפ.ג'י.פי יצור יבוא ושיווק בע"מ. מרום עוסק בתחום זה ארבעה עשורים.

לדבריו, "לאחר שביצענו סיכומים של מכירות הדגלים השונים, החל ממתקן קונוס הדגלים הייחודי שלנו ועבור דרך כל סוגי מעמדי ותרני הדגלים ועד לשרשראות הקישוט השונות, נוכחנו כי הגידול במכירות מסתכם ב- 65%. בנוסף, חלה עלייה משמעותית של 50% גם בדרישה לאבוקות הזיכרון שסופקו לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה".

ילדה מניפה את דגל ישראל. ShutterStock
השנה כולנו נוכל שוב להיות בחוץ עם הדגל/ShutterStock

היקף המכירות למשרדי הממשלה השונים, חברות ציבוריות ופרטיות, רשויות מקומיות ואנשים פרטיים מסתכם השנה בכ-15.5 מיליון ש"ח. בין הרוכשים ניתן למצוא גם קהילות יהודיות ברחבי העולם ואוונגליסטים אוהדי ישראל. בלטו השנה ההזמנות שהגיעו ממדינות דרום אמריקה בכמויות המהוות עליה של 80% משנה שעברה. "ההזמנה שהפתיעה במיוחד הייתה מבופטוצואנה. זו הפעם הראשונה שהוזמנו דגלי ישראל ממדינה אפריקאית זו." אמר מרום. "השנה גם חזרו ההזמנות מהקהילות היהודיות בארה"ב שבשנה שעברה כלל לא הזמינו".

בתי המלון ברחבי הארץ הזמינו השנה בעיקר שרשראות דגלונים לקישוט אולמות האירועים, דיגלוני קיסם עם דגל הלאום, וכן מוצר חדש "כחול לבן" תרתי משמע - מגן דוד תלת ממדי לקישוט הלובי, חדרי האוכל ואולמות האירועים. בתי המלון סיפרו במהלך ביצוע ההזמנה כי הם יהיו בתפוסה מלאה בסוף השבוע של יום העצמאות, כמו גם אירועים ונשפים רבים.

עליה של יותר מ50% נרשמה גם בהזמנות ממכוני הכושר והקאנטרי-קלאב השונים; כך גם התמונה בקניונים ברחבי הארץ כמו גם חנויות רחוב רבות. עלייה של 65% בהזמנות העיריות והמועצות המקומיות, וכן קיבוצים ומושבים, כאשר העיריות בפריפריה מובילות את טבלת המכירות.

הלהיט השנה בחברות ההזנק, התקשורת והיי-טק: ערכה המכילה שרשרת דגלונים באורך 5 מטרים של דגל לאום איכותי ושרשרת תאורת לד סולרית לקישוט המרפסות.

צוותי הרופאה בבלינסון נרגשים בעת הגעת המטס לרגל יום העצמאות 29 באפריל 2020. ראובן קסטרו
יום העצמאות 2020. הפעם לא רק רופאים יחגגו, לשמחתנו/ראובן קסטרו

נהלי עבודה ביום הזיכרון וביום העצמאות

בתוך כך, עו"ד סיגל סודאי, מנהלת האגף ליחסי עבודה באיגוד לשכות המסחר, פרסמה לחברי האיגוד סקירת דיני עבודה והנחיות העסקת עובדים ביום הזיכרון ויום העצמאות.

על פי חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג- 1963 ד' באייר, הוא יום הזיכרון ותחילתו משקיעת החמה אור ליום ד' באייר, וסיומו עם צאת הכוכבים למחרתו. השנה, יום הזיכרון חל ביום רביעי, 14 באפריל 2021 עצמאות (המועד הוקדם).

שעות העבודה ביום הזיכרון

  • יום הזיכרון, ערב יום העצמאות, נחשב לערב חג ושעות העבודה המותרות בו, מוסדרות בהוראות חוק שעות עבודה ומנוחה ובצווי ההרחבה בדבר הנהגת שבוע עבודה מקוצר במגזר העסקי (להלן: "צו ההרחבה") כדלקמן:
  • במקום עבודה שבו עובדים 8 שעות ביום, ששה ימים בשבוע, יום העבודה הוא עד 7 שעות (בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה).
  • במקומות עבודה, שבהם עובדים חמישה ימים בשבוע, יום העבודה הוא של 8 שעות בתשלום של 9 שעות, או של 7 שעות, בתשלום של 8 שעות (על פי צו ההרחבה המעסיק ונציגות העובדים יקבעו באיזו חלופה לבחור).
  • במקומות עבודה, שבהם עבדו 6 שעות בערבי חג, בתשלום של 8 שעות, ימשיכו לעבוד כך.
  • על אף האמור לעיל, במקום עבודה שבו חל הסכם קיבוצי כללי /מיוחד ו/או צו הרחבה או הסכם אישי או נוהג המיטיב עם העובד, יש לנהוג בהתאם להוראה המיטיבה.
  • יום העבודה בערב יום הזיכרון (13.04.21) אינו נחשב לערב חג ומדובר ביום עבודה רגיל מבחינת שעות עבודה ובכלל.
  • על פי חוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל השכי"ג-1963, קרובי משפחה של חלל מערכות ישראל, שהם: הורים, הורי הורים, בן זוג, ילדים, אחים ואחיות רשאים להיעדר מן העבודה ביום הזיכרון ללא ניכוי משכרם (סעיף 4א. לחוק). לפיכך, רק עובד שהוא קרוב משפחה לפי המפורט לעיל, יהיה זכאי לתשלום בגין היעדרותו ביום הזיכרון. עובד שהשתתף באזכרה לחללי מערכות ישראל, והוא אינו קרוב משפחה לא יהיה זכאי לשכר בגין היעדרות זו.
  • למרות האמור לעיל, יש לוודא אם במקום העבודה לא חל הסכם קיבוצי ו/או צו הרחבה ו/או הסכם אישי או נוהג, המקנים לעובד יום בחירה במועד זה. כך למשל בהסכם הקיבוצי של לשכת המסחר יום הזיכרון נחשב ליום בחירה. המקנה לעובד זכות להיעדר יום נוסף מעבר לחופשה השנתית ומעבר לימי החג הקבועים בחוק, על חשבון המעסיק.
  • בהתאם לחוק חופשה שנתית עובד רשאי לקחת, יום אחד, על חשבון ימי חופשתו השנתית באחד מהימים המנויים בתוספת 1 לחוק, ובלבד שהודיע על כך למעסיק 30 ימים מראש. ברשימת הימים המנויים בתוספת, מצוי גם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולחללי פעולות איבה וטרור. יודגש, מדובר ביום חופשה על חשבון חופשתו השנתית של העובד ולא בתוספת של יום חופשה.
  • לסיכום, עובד שאינו קרוב משפחה של חלל מערכות ישראל כהגדרת החוק, או שלא חל עליו הסכם קיבוצי ו/או צו הרחבה ו/או חוזה או נוהג במקום העבודה המקנים לו את הזכות להיעדר ביום הזיכרון על חשבון המעסיק, יוכל להיעדר מן העבודה ביום הזיכרון מכוח חוק חופשה שנתית, על חשבון מכסת החופשה השנתית שלו, בהודעה מראש של 30 ימים למעסיק.
  • על פי סעיף 4 לחוק יום הזיכרון, בערב יום הזיכרון, יהיו בתי הקפה סגורים מתחילת יום הזיכרון ועד לזריחת השמש למחרתו. ביום הזיכרון נאסר על פי החוק לקיים עינוגים ציבוריים. עינוג ציבורי לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח- 1968 כולל: הצגות של תיאטרון או קולנוע, קונצרט, דיסקוטק, מופעי מחול, ריקודים, קברט, קרקס, משחק או ספורט, וכל עינוג כיוצא באלה, בין שהם בתמורה ובין שלא בתמורה, למעט הרצאה או ויכוח שמטרתם העיקרית היא חינוכית, אף אם הם מלווים לצורך הדגמה הצגת תמונות או השמעת צלילים. לגבי שאר מקומות העבודה, שאינם בתי קפה ועינוג ציבורי, אין בחוק התייחסות לשעות הפתיחה והסגירה שלהם, במהלך יום הזיכרון. עניין זה מוסדר באופן מקומי של הרשות המקומית הספציפית. יצוין כי עבירה על הוראות סעיף 4 כאמור, הינה עבירת קנס.

יום העצמאות

  • זכאות לדמי חג בעצמאות: יום העצמאות חל השנה ביום חמישי, 15.04.21 והוא יום שבתון שהמעסיק חייב בתשלומו. לגבי עובדים על בסיס יומי/שעתי צו הרחבה לקיצור שבוע העבודה, קובע שלאחר שלושה חודשי עבודה הם יהיו זכאים לדמי חגים. עם זאת, לגבי מעסיקים בענפי יבוא יצוא מסחר ושירותים, שההסכם הקיבוצי הכללי הענפי ו/או צו ההרחבה הענפי, חל עליהם, הזכאות לדמי חגים, איננה מותנית בותק כלשהו, ולפיכך העובדים בענפים אלה, לרבות עובדים על בסיס שעתי, יהיו זכאים לדמי חגים אף אם לא מלאו 3 חודשים לעבודתם.
  • עבודה במהלך יום העצמאות: על פי הנחיות משרד הכלכלה משנת 2016 עובד/ת הנאלץ לעבוד ביום העצמאות (מתחיל בשעה 20:00 בערב יום העצמאות ומסתיים בשעה 20:00 בערב למחרת) ושמקום עבודתו כלול ברשימת מקומות העבודה שמפרסם משרד ראש הממשלה שיש להפעילם גם ביום העצמאות, זכאי העובד לגמול בגין עבודה ביום חג ובנוסף יום חופשה חילופי (או תשלום של 200% בגין העבודה בפועל ובגין השבתון).
  • במקום עבודה שאינו נמנה על מקומות העבודה שיש להפעילם בחג, המעסיק/ה אינו רשאי לכפות על עובדיו לעבוד בחג העצמאות, זאת כנקבע בפסיקת בית הדין לעבודה.
  • עוד באותו נושא:
  • דגל ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully