וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הקריפטו מגיע לשווי של 2 טריליון דולר. מדינת ישראל מתעקשת להפסיד

עו"ד איתי מור

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 15:58

שוק הקריפטו ממשיך לעלות, ובעולם מכירים בחשיבותו ומקלים על בעלי הנכס. בישראל החליטו לייצר מיסוי כבד, מה שירחיק מפה את המשקיעים שרואים בו מטבע לגיטימי לעסקאות. דעה

שוק הקריפטו לא מפסיק לצמוח. רק לפני מספר ימים דווח כי שוק הקריפטו העולמי הגיע לשווי של 2 טריליון דולר. העולם הזה רותח יותר מתמיד. הביטקוין חוצה את רף 60,000 הדולרים וחצה אותו שוב רק לפני כמה ימים עם שיא חדש של 61,200 דולרים. כולם מדברים על ביטקוין - כמה עלה, כמה ירד וכו'. העולם, האנשים והממשלות מבינים - הביטקוין כאן כדי להישאר.

ביטקוין. Chesnot, GettyImages
ורק בישראל לא מכירים בחשיבות המטבע/GettyImages, Chesnot

למרות הבאזז הבינלאומי סביב הביטקוין, אומת הסטארט-אפ שלנו עדיין לא רואה אותו כמטבע אלא כמקור רווח וכסכום חייב במס. מדינות אחרות, ובכן, לא נוהגות כך. גרמניה, למשל, מתייחסת לביטקוין כמו לכסף פרטי, ממש כמו ליורו וכך גם חישוב המס שלו. לא מתייחסים לקריפטו כמו מטבע זר, נכס או מניות שעליה המיסוי שונה. בנוסף, משרד האוצר הגרמני קבע כי גם עסקאות במטבעות קריפטו שבוצעו בין אנשים פרטיים לא חייבים במיסים.

מה לגבי ביטקוין בבלארוס? בשנת 2017 חתם הנשיא לוקשנקו על צו להפוך את המדינה לכלכלה דיגיטלית מבוססת קריפטו. הצו כלל את המטבעות הדיגיטליים יחד עם אותן תקנות החלות על שווקים מסורתיים במדינה. החוק פוטר ממס עד 1 בינואר 2023 אנשים שמנהלים מסחר עם מטבעות קריפטוגרפיים.

פורטוגל, אחת ממדינות המס היותר ידידותיות לקריפטו בעולם, הכריזה בשנת 2019 כי לא תטיל מיסוי על מטבעות קריפטוגרפיים וכי סחר במטבעות קריפטוגרפיים אינו נחשב להכנסה מהשקעה. בכך הפכה פורטוגל לגן עדן לקריפטו, המאפשר לאנשים פרטיים ליהנות מרווחיהם מבלי לשתף אותם ברשויות. בשוויץ, חילופי מטבעות קריפטו נחשבים זהים לעסקת תשלום מסורתית. על פי מנהל המס הפדרלי השוויצרי, כל הרווחים וההפסדים מעסקאות קריפטו שנעשו על ידי יחידים פטורים מדיווח מס. איי קיימן הם גן עדן מס פופולרי נוסף עבור אנשים פרטיים וחברות. אין מיסים עבור כל סוגי הפעילות בקריפטו באיי קיימן. בשל תקנות המס הנוחות שלהם, איי קיימן הם מקום מועדף על חברות קריפטו רבות.

שנמשיך? הונג קונג היא אחת המדינות המועדפות על חברות טכנולוגיה ומשקיעים רבים בזכות מסגרת הרגולציה והמיסוי הפשוטה שלה. יתר על כן, הכנסות זרות בהונג קונג אינן חייבות במס. כך הפכה העיר למוקד פיננסי עולמי ומשכה משקיעים בולטים רבים במרחב הקריפטוגרפי. פורטו ריקו היא אפשרות מעניינת נוספת שמושכת אליה סוחרי קריפטו ומשקיעים, במיוחד אלה המבקשים לחסוך בהוצאות המיסים על אחזקותיהם. אמנם פורטו ריקו נחשבת לשטח של ארה"ב, אך היא נחשבת למדינה זרה בכל הקשור למס. פורטו ריקו ידועה בזכות חוק 22 המאפשר מס רווחי הון על אפס ושיעור מס הכנסה של 4% בלבד.

אז, מה קורה בישראל? מכיוון שהמטבעות ממוסים כנכסים, עליהם מוטל מס רווח הון בשיעור של 25%. בחלק מהמקרים, כאשר ההכנסה מרכישה ומכירה של מטבעות קריפטוגרפיים מגיעה לעסק מדובר במיסוי שונה. ההכנסה המסווגת לשיעורי מס שוליים (עד 53% כולל מע"מ) או מס חברות (23% השנה - מע"מ) ומע"מ בהתאם.

לכן, אם ישראל רוצה להיות מדינת הטכנולוגיה האולטימטיבית, היא צריכה להציע שיטת מיסוי טובה יותר למשקיעים טכנולוגיים - נכון לעכשיו, ישראל מאבדת מיליארדים במיסוי האגרסיבי שלה על מגזר זה. בינתיים, משקיעי קריפטו ייקחו את הונם למקום אחר.

עו"ד איתי מור הוא בעלים של מור ושות', מומחים באזרחות אירופאית

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully