וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסחר בבורסה: עכשיו תורכם?

בשיתוף מיטב דש

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 14:37

יותר מ-141 אלף חשבונות למסחר עצמאי בשוק ההון נפתחו בבורסה בתל אביב בשנה החולפת - והיד עוד נטויה ב-2021. רוצים גם? מהם שלבי ההיערכות הקריטיים, איך מתחילים ומהם הכללים להתנהלות ברגעי שיא ושפל. התשובות כאן

הכניסה למסחר בשוק ההון, בין אם עצמאי ובין אם מנוהל על ידי גוף השקעות מקצועי, קורצת לאחרונה ליותר ויותר ישראלים. הסיבות לכך רבות ומגוונות ובראשן היעדר האלטרנטיבות להשקעה. הריבית הנמוכה עד כמעט אפסית במשק הישראלי כבר יותר מעשור, יצרה מצב שבו הפקדת כסף בתוכניות החיסכון או בפיקדונות של הבנקים משיאה ריביות ותשואות כמעט אפסיות. במצב כזה, הכסף ש"שוכב" בבנק למעשה מאבד מערכו מדי יום, בזמן שהיה יכול לעבוד בשבילנו באפיקי שמגדילים את פוטנציאל התשואה.

ההשקעה בשוק ההון ניתנת לביצוע דרך מגוון רחב של מכשירי השקעה. המשקיעים אמנם לוקחים סיכון גדול יותר מהשקעה בתוכנית חיסכון סגורה, אבל גם הרווח עשוי להיות גבוה יותר. המשקיע בשוק ההון זוכה בתחושת שליטה אקטיבית על כספו, תוך ידיעה שהכסף נזיל למשיכה במקרה הצורך בכל רגע נתון.

מסחר בבורסה. אתר 123rf.com,
המשקיעים לוקחים סיכון גדול יותר בשוק ההון, אבל הרווח עשוי להיות גבוה יותר/אתר 123rf.com

להלן כמה מהתנאים המקדימים ליציאה לדרך ותחילת מסחר בורסה:

1. היכרות בסיסית עם השוק: אתם לא נדרשים להיות וורן באפט כדי להתחיל לסחור בבורסה, אבל מומלץ שתערכו היכרות כלשהי עם מכשירי ההשקעה הקיימים, על יתרונותיהם וחסרונותיהם. עליכם לדעת מהן מניות, אגרות חוב (אג"ח), תעודות סל וקרנות נאמנות. זה לא אומר, כמובן, שתצללו מיד למסחר ישיר בקרנות נאמנות, אבל רצוי שתדעו מהי קרן נאמנות אם תרצו להשקיע דרך מכשירי השקעה כמו למשל מיטב דש מנג'ר, שהוא למעשה תיק השקעות דיגיטלי המנוהל במיטב דש ניהול תיקים על ידי מנהלי השקעות ומושקע בקרנות נאמנות בלבד.

2. הגדרת מטרות: שאלו את עצמכם מה הייתם רוצים להשיג בהשקעה בשוק ההון, וכוונו עצמכם למטרות שהן גם ברות השגה. ברור שתרצו, אם רק היה אפשר, להכפיל את כספכם בתוך חצי שנה, אבל קביעת יעד לא ריאלי כזה רק תגרור אתכם להחלטות מסוכנות וקרוב לוודאי שגם להפסדים. הגדרת המטרות קריטית גם ליישום הסעיף הבא - קביעת אסטרטגיית ההשקעה.

3. קביעת אסטרטגיית השקעה: ההשקעה בשוק מתאפיינת באסטרטגיות השקעה רבות, הנבדלות זו מזו בעיקר ברמת הסיכון ובטווח ההשקעה. האם אתם משקיעים לטווח ארוך, המעדיפים לפעול על סמך ניתוח מדוקדק של פעילות החברות הנסחרות ומצבן הכספי - מתוך שאיפה להיכנס למניות בחברות הנסחרות מתחת לשווין הריאלי? או שאולי אתם מעדיפים להשקיע על סמך ההבטחה שמגולמת בחברות מסוימות, או על סמך ניתוח טכני? הכל שאלה של סיכוי וסיכון - ואתם בוחרים במינון הרצוי מבחינתכם.

חישוב הכנסות והצעות של בית עסק. ShutterStock
מוכנים להתחיל? יש כמה דברים שכדאי להכיר לפני שיוצאים לדרך/ShutterStock

כללי יסוד לרגעי שיא ושפל

גם לאחר שקפצתם למים והתחלתם לסחור בשוק ההון, רצוי שתקפידו על כמה כללי יסוד שעשויים להציל אתכם ברגעים קשים, אם יהיו כאלה, ולחסוך לכם טעויות

למה הכוונה? קודם כל חשוב להקפיד לקבל החלטת השקעה לאחר שיש ברשותכם כמה שיותר ידע מוקדם, התומך בהחלטה. שמתם עין על מניה? בדקו מה המגמות הבולטות בסקטור שלה, נתחו כמיטב יכולתכם ובסיוע המידע הקיים ברשת את הדוחות הכספיים שלה, נסו אפילו לברר מה מספר מכפיל הרווח שלה. אל תוותרו ואל תעגלו פינות: ככל שתדעו יותר, כך תקטינו את סיכויי הנפילה שלכם.

מעבר לכך, אל תניחו לרגש לנהל אתכם בשוק ההון - זה מתכון כמעט בטוח לצרות. יש ירידות מבהילות בשוק ובא לכם לברוח? קחו נשימה, קבלו עצה מקצועית. לפעול מהבטן זה אולי רומנטי, אבל גם מסוכן. זכרו מהי תוכנית הפעולה שלכם - והיצמדו אליה. מצד שני, נסו לזהות את הרגעים שבהם נדרשת גמישות ויכולת לשנות כיוון במהירות.

לא פחות חשוב: אל תהיו חמדנים. נכון, הרווחים בשוק עשויים להיות גבוהים וסוחרים שחווים הצלחות ראשונות נוטים בדרך כלל לחשוב שפיצחו את השיטה. שימו לב: זו ככל הנראה התחושה הכי מסוכנת למשקיע בשוק ההון, בעיקר בתחילת דרכו. הימנעו ממנה.

ככלל, מומלץ שתתחילו את דרככם בשוק באימון "על יבש", כלומר: בפתיחת תיק השקעות וירטואלי, שלא מסכן את כספכם. זו הזדמנות מצוינת לצבור כמה הצלחות וכמה כישלונות, לנתח טעויות ולהבין אותן ולהתכונן לדבר האמיתי, עד שתרגישו שבא הזמן לצאת לדרך.

בנקאות דיגיטלית. ShutterStock
הנה כללי היסוד שכדאי לזכור/ShutterStock

מסחר בבורסה: עצמאי או מנוהל?

יותר מ-141 אלף חשבונות מסחר חדשים נפתחו בבורסה בתל אביב במהלך 2020, שנת הקורונה. זה אומר שהרבה מאוד ישראלים שלא סחרו בבורסה קודם לכן החליטו כי בשלה השעה מבחינתם להתחיל. ומה איתכם? אם חשבתם להתחיל לסחור בשוק ההון, דעו שזה תלוי רק בכם, בהבנת השוק שתשיגו, בלימוד שתהיו מוכנים להשקיע, בגיבוש אסטרטגיית ההשקעה וביכולת להתנהל בקור רוח במצבי שוק שונים, הן בהצלחות והן בכישלונות. אם אין לכם עדיין מספיק זמן פנוי, אורך רוח, סבלנות ו/או יידע ההכרחיים למסחר עצמאי, עומדת בפניכם גם האפשרות לפתוח תיק השקעות מנוהל, ברף כניסה של 25 אלף שקל בלבד.

אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ/שיווק לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. יצירת עסקה במעו"ף כרוכה מטבעה בסיכון גבוה ולפיכך אין לבצע עסקה של מכירה בחסר (יצירת) אופציות מכירה (PUT OPTION) או אופציות רכישה (CALL OPTION) או לבצע פעולה בחוזה עתידי, אלא אם יהיה המבצע מסוגל לשלם את הסכום שהוא עלול להידרש לו בעת המימוש, הגם שלעיתים לא ניתן לחשב מראש את מלוא סכומי ההתחייבות על פי העסקאות במעו"ף שנוצרו.

בשיתוף מיטב דש
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully