וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי אריזות או לא להיות: התעשייה חייבת להוביל את הקטנת ההשפעה הסביבתית

עמית רון, מנהל פיתוח אריזות בקבוצת אסם-נסטלה

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 16:38

400 מיליון טון פלסטיק מיוצרים מדי שנה בעולם, מתוכם כ 75% מועברים להטמנה או מושלכים בסביבה ומזהמים. התעשייה חייבת להתגייס להקטנת ההשפעות הסביבתיות של אורח חיינו, למען הדורון הבאים

אורח החיים המודרני מוביל ליצירת כמויות עצומות של פסולת, 400 מיליון טון פלסטיק מיוצרים מדי שנה בעולם, מתוכם כ 75% מועברים להטמנה או מושלכים בסביבה ומזהמים. לאוקיינוסים מגיעים בכל שנה כ 8 טון פסולת פלסטיק. למרות היותנו מדינה קטנה, גם אצלנו מיוצרת כמות גדולה של פסולת: כל אדם בישראל מייצר בממוצע כ-2 ק"ג פסולת ביום, שהם כ- 730 ק"ג בשנה וכלל תושבי המדינה מייצרים כ- 6.75 מיליון טון פסולת ביתית לשנה.

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי פלסטיק מהווה 41.1% מנפח הפסולת בישראל, נייר - 15.8% וקרטון -12.25%.
למרבית חומרי האריזה ידרשו מאות שנים בטרם יתכלו, וחלקם לא יתכלו לעולם. פסולת שאינה מטופלת כראוי, עוברת להטמנה וכך תופסת מקום יקר ומזהמת את הקרקע, את מי התהום ואת האויר. מודעות הציבור להתחממות הגלובלית הפוגעת בכדור הארץ הולכת ועולה בשנים האחרונות ואנו רואים יותר קבוצות ויחידים שלוקחים על עצמם אחריות לשמירה על הסביבה באמצעות מיחזור, צמצום שימוש בחומרים מסוכנים, חינוך סביבתי.

כדי לקדם את הפתרון לא מספיקה פעילות של יחידים והתעשייה הישראלית חייבת אף היא להירתם לצמצום הפסולת ולמחזורה. קיימים בשוק הישראלי כוחות חזקים שאם ישלבו ידיים יחד יוכלו לדחוף את הכלכלה המעגלית קדימה לטובת המדינה כולה.

יצירת אקו סיסטם חזק המשלב גורמים מובילים מהתעשייה, מהאקדמיה, מהארגונים הירוקים ומהרגולטור הכרחי לקידום הכלכלה המעגלית. בתחום המזון כבר קיים פורום כזה שעובד מאד יפה ואני משוכנע שאם תעשיות נוספות ישכילו לשכפל את המודל ויוכלו לדחוף פתרונות של כלכלה מעגלית גם מבחינה רגולטורית וגם מבחינה עסקית, זה יאפשר לנו להגיע להישגים משמעותיים כבר בשנים הבאות.

עמית רון, אסם. סטודיו אסם,
עמית רון, מנהל פיתוח אריזות בקבוצת אסם-נסטלה/סטודיו אסם

שימוש חוזר באריזות

אריזות מוצרים מהוות חלק מהותי מהבעייה, אך הן הכרחיות על מנת לתת פתרון לאחסון, שינוע ולהגנה על המוצרים. אז מה עושים? התעשייה צריכה להירתם ולעבור לאריזות סביבתיות. האתגר הראשון ביצירת אריזה סביבתית הוא הפחתת השימוש בחומרי אריזה. צמצום חומרי האריזה דורש פעילות של ביטול אריזות כפולות והקטנת אריזות קיימות בהתאמה למוצרים.
הידע קיים בעולם וניתן להביא אותו לארץ בהובלת החברות הרב לאומיות ולבצע את מהלכי השינוי.

אחת הדוגמאות היא שימוש חוזר באריזות, הנמצא כבר בפיילוטים בחנויות באירופה. דמיינו לעצמכם רכישת צנצנת קפה: כאשר הצנצנת מתרוקנת, חוזרים לחנות וממלאים אותה שוב בקפה מדיספנסר, ומשלמים בהתאם. כך ניתן להשתמש באריזת הזכוכית של הקפה מספר רב של פעמים. אפשרות נוספת של אריזה בשימוש חוזר היא על ידי שקיות למילוי מחדש. לדוגמא: כשצנצנת הקפה מתרוקנת, ניתן לרכוש שקית למילוי הצנצנת.

אני קורא לתעשייה להיות הקטר המוביל של הקטנת ההשפעה הסביבתית. זאת באמצעות פעילות במישורים הבאים: צמצום אריזות במקור, פיתוח אריזות הניתנות למיחזור או לשימוש חוזר, תמיכה בפיתוח תשתיות איסוף, מיון ומחזור, שינוי התנהגותי ויצירת הבנה סביבתית.

רק הצבת יעדים ברורים ומדידים, עם אבני דרך ותוכניות שנתיות מפורטות, לפחות לחמש השנים הבאות, תאפשר להגיע להפחתה של 20% בפליטת גזי חממה עד 2025. זה לא חלום, זו יכולה להיות מציאות שתאפשר לנו לשמור על כדור הארץ למען עתיד ילדינו ועתיד הדורות הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully