וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיגזג של שר האוצר: דמי החל"ת לא יקוצצו

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 18:49

הלמ"ס פרסם היום כי האבטלה בישראל עומדת על 9.5% לאחר שבמהלך חודש מרץ חזרו לעבודה 180,000 מובטלים. המשמעות הייתה אמורה להיות קיצוץ של 10% בדמי החל"ת, אך שר האוצר שבתגובה לדוח מהר לברך, התערב והנחה את הביטוח הלאומי שלא לעשות כן עד לפרסום תכנית תעסוקה חדשה

בעקבות הפתיחה הנרחבת של המשק, ירד שיעור האבטלה בחודש מרץ ל-9.5%, שהם כ-385 אלף מובטלים, לעומת 14% בחודש פברואר - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו היום (רביעי).

במהלך חודש מרץ חזרו לעבודה 182 אלף מובטלים. בעקבות הירידה בשיעור האבטלה החודשי מתחת ל-10%, דמי האבטלה של רוב המובטלים שעדיין נמצאים בחל"ת אמורים היו להיחתך ב-10% החל מ-21 במאי. אך שר האוצר, ישראל כ"ץ התערב והורה למאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי להשהות את הקיצוץ עד ל-12.6, כדי שבאוצר יוכלו להשלים "תכנית כוללת לתעסוקה המשכית" כדברי שר האוצר. יש לציין כי הביטוח הלאומי אינו כפוף לשר האוצר, אלא למשרד הרווחה.

כן נודע לוואלה! כסף כי החלטת שר האוצר לא התקבלה בתיאום עם הדרגים המקצועיים. מכל מקום, הכרזתו של שר האוצר מצריכה שינוי חקיקה, שספק אם יוכל להתבצע בקרוב נוכח התסבוכת הפוליטית.

הקיצוץ היה אמור להתבצע בהתאם למנגנון האוטומטי שאושר בתחילת משבר הקורונה, הקובע כי תשלום דמי האבטלה יקוצץ ל-90% מהסכום כששיעור האבטלה החודשי יגיע ל-10% וייפסק לגמרי כששיעור האבטלה יגיע ל-7.5%, או בסוף יוני 2021, המוקדם מביניהם. השינוי אמור היה להתבצע חודש ימים לאחר פרסום הנתון החודשי, כלומר מ-21 במאי.

שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עדיין באווירת בחירות? שר האוצר פעל בניגוד להחלטות הקודמות/ראובן קסטרו

"צריכים להבין שהגיע הזמן לחזור לעבודה"

בפועל, הקיצוץ היה אמור לבוא לידי ביטוי בחשבונות הבנק של מובטלי הקורונה רק בחודש יוני, כאשר ממילא תוכנית החל"ת תסתיים בסוף חודש זה. נכון לעתה, מלבד מספר הצעות שהועלו, לא התקבלה החלטה לגבי הארכת תוכנית החל"ת מעבר לחודש יוני.

ובחזרה לנתוני האבטלה: במחצית השנייה של חודש מרץ ירד שיעור האבטלה לרמה של 8.9%, שהם 361 אלף מובטלים, זאת לעומת 9.8% במחצית הראשונה של מרץ.

כבר לפני שבועיים ירד שיעור האבטלה מתחת ל-10%, אך שר האוצר ישראל כ"ץ החליט שהקיצוץ בדמי האבטלה יתבצע רק על סמך הנתון החודשי ולא הנתון הדו-שבועי. גם באוגוסט האחרון שיעור האבטלה ירד במפתיע מתחת ל-10%, אולם כבר אז הוחלט שלא לקצץ את דמי האבטלה על סמך הנתון החלקי וכן בשל קירבת חגי תשרי.

ירידה בשיעור האבטלה צפויה להימשך גם במהלך חודש אפריל, זאת משום שבמחצית השנייה של מרץ חל חג פסח, וייתכן שחלק מהמעסיקים העדיפו להמתין עם פתיחת עסקיהם או הרחבת פעילותם לתקופה שאחרי החג.

שיעור האבטלה הרחב, הכולל את המובטלים שפוטרו בעקבות סגירת מקום עבודתם ועובדים שהפסיקו לחפש עבודה, עדיין נותר גבוה ועמד בחודש מרץ על 11.8% בממוצע - שהם 494 אלף מובטלים.

דרגים מקצועיים במשרד האוצר אמרו היום לוואלה! כסף כי הקיצוץ בדמי האבטלה יתמרץ חזרה מהירה יותר של המובטלים לשוק העבודה. "המשק פתוח כבר כמעט חודשיים, האנשים צריכים להבין שהגיע הזמן לחזור לעבודה", אמר אחד הגורמים. זאת טרם הודעתו של שר האוצר לפיה הקיצוץ יושהה.

שר האוצר עצר את הקיצוץ

עם פרסום הנתונים מיהר שר האוצר לברך: "אני מברך על עדכון נתוני האבטלה של הלמ"ס לחודש מרץ, שלפיו מספר המובטלים שנעדרו מעבודתם בשל הקורונה עמד בחודש מרץ על כ-9.5% (ללא מתייאשים). נתון זה מהווה ירידה משמעותית לעומת פברואר 2021 שבו עמד הנתון על כ-14%.

נתון זה משקף את המשך המגמה החיובית והתוצאה הישירה של החזרת המשק לפעילות שהתאפשרה בזכות החיסונים ובזכות רשת הביטחון הכלכלית הנרחבת שפרסנו לעצמאים, לבעלי העסקים ולמובטלי הקורונה, ואשר נתנה להם את התשתית הכלכלית לעבור את תקופת המשבר, ואת המשאבים לשוב לפעילות עם פתיחת המשק".

אלא שכחלוף כמה שעות בלבד, ככל הנראה עם ביקורת שנשמעה מהשטח, החליט כאמור כ"ץ לבלום את הקיצוץ בדמי החל"ת עד להגשת תכנית תעסוקה חדשה, או - אם להיות מעט יותר מדוייקים: עד שיתברר אם ישראל הולכת בקרוב למערכת בחירות חמישית ברציפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully