וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור הארץ קורא לכם: תתפלאו כמה קל לעזור לו להסתובב

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 9:44

לשמור על כדור הארץ נשמע כמו משימה מורכבת על גבול הבלתי אפשרית. אך אם נאמץ פעולות מיחזור קטנות, נוכל לעזור. תמיר, תאגיד מחזור האריזות, מפרשים את הפגיעה היומיומית ומציעים טיפים ל"ממחזר המתחיל"

בכל יום מיוצרות בישראל מיליוני אריזות העשויות מחומרים בלתי מתכלים כמו: פלסטיק, מתכת, ניילון וקרטוני משקה, שנזרקות כפסולת ומאיימות לפגוע בקרקע, בים ובבעלי החיים.

את האריזות האלו, שתפקידן רק לארוז את המוצר ולרוב מושלכות מיד לפח, אפשר למחזר וכך להפחית משמעותית, את כמות הייצור של אריזות פוגעות נוספות.

בשנים האחרונות גוברת המודעות לשמירה על הסביבה בה אנו חיים, אם כולנו נסגל לעצמנו התנהגות מתחשבת, נוכל, בפעולה קטנה של זריקת האריזה לפח ייעודי, לעזור מאד להפחתת הפגיעה בכדור הארץ.

כדור הארץ - גודל סקר. ShutterStock
כדור הארץ בידיים של כולנו/ShutterStock

החוק עומד לצד כדור הארץ

לפני כעשור, חוקק בישראל, חוק המחייב יצרנים ויבואנים, לקחת אחריות על האריזות שהם מכניסים לשוק. החוק להסדרת הטיפול באריזות התשע"א - 2011, קודם ביוזמה משותפת של התאחדות התעשיינים, המשרד להגנת הסביבה והארגונים "הירוקים".

מטרת החוק, היא להביא לצמצום כמות הפסולת, הנוצרת מאריזות ולמנוע את הטמנתה לשם הקטנת ההשפעה השלילית הסביבתית.

יצרנים ויבואנים רבים משקיעים מחשבה כבר בשלב תכנון האריזה כך שהיא תתאים באופן מיטבי לתהליכי המיון והמחזור של האריזות בישראל. כיום, יש הסדר הפרדה לאריזות עם פח ייעודי כתום ב- 114 רשויות ולכשני שליש מהאוכלוסיה בישראל, יש פח כזה ליד לבית.

באלה של אריזות פלסטיק. יחסי ציבור,
באלה של אריזות פלסטיק לאחר תהליך המיון, תמיר תאגיד המחזור/יחסי ציבור

השלבים בתהליך המחזור

שלב הפינוי - לאחר שמשאית הפינוי אוספת את פסולת האריזות מהפחים הכתומים, היא נוסעת אל אחת מתחנות המיון הממוקמות בראשון לציון ובעפולה.

שלב הפריקה - פסולת האריזות נפרקת ומועמסת על גבי מסועים לאורכם היא מתמיינת בהתאם לסוג החומר ממנו הן עשויות.

שלב המיון - ללא מגע יד אדם ובעזרת מפריד בליסטי, מופרדות האריזות השטוחות (שקיות בעיקר) מהאריזות תלת המימד (מתכות ואריזות פלסטיק); עיניים אופטיות שולחות גל אינפרה אדום אל האריזות הפלסטיק ובהתאם לחתימה האופטית של הגל החוזר הן מזהות את סוגי הפלסטיק השונים; מגנט ענק מפריד את אריזות המתכת; ושואב שקיות מושך אליו את כל שקיות הפלסטיק.

שלב הפינוי - לאחר שהופרדו לסוגי חומרים שונים כל חומר נכבש לקוביות גדולות (באלות) העשויות מחומר זהה ומשם הן מופנות אל מפעלי המחזור השונים הקיימים ברובם בישראל, לטובת התעשייה הישראלית.

שלב המחזור - תהליך המחזור הוא די פשוט, החומרים השונים נשטפים נגרסים ובתהליכי עיבוד הופכים חזרה לחומרי גלם, מהם יוצרים מוצרים חדשים בתעשייה הישראלית כמו כבלי תקשורת, מוטות ברזל לבניה, צינורות השקיה, עציצים, אדניות ועוד.

כבישה של אריזות לבאלות. באדיבות תאגיד המחזור, תמיר,
כבישה של אריזות לבאלות, תמיר תאגיד המחזור/באדיבות תאגיד המחזור, תמיר

טיפים לממחזר המתחיל:

חשבו על מקום בבית בו תשמרו את האריזות הריקות (מתחת לכיור, בחדר הכביסה, שקית תלויה במטבח).

יעדו פח או שקית שיהיו זמינים לכם רק עבור איסוף האריזות.

כשבידיכם אריזה ריקה, הכניסו אותה לשקית המיועדת לאריזות שהכנתם מראש.

כשהשקית מלאה, אל תתעצלו (!) חישבו על הכדור שלנו ורדו לפח הכתום, רצוי לייצר הרגל קבוע ולהוריד את השקית בזמן הטיול עם הכלב, בדרך לחוג עם הילדים או כל יציאה אחרת.

מובטח: תוך זמן קצר תתרגלו, והשלכת אריזה לפח הרגיל תיראה לכם כמו מעשה לא מתחשב.

רצוי להשתמש לטובת איסוף האריזות בשקית גופיה (כמו זו מהסופר) וכך, להשליך את כל השקית יחד עם האריזות, כי גם היא עוברת למחזור.

לא חייבים להתחיל למחזר הכל, אפשר להתחיל באריזות קבועות (כמו בקבוקי פלסטיק) והשינוי כבר יקרה מעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully