וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמנים? אולי אתם אוכלים בשעות שלא נכונות לכם גנטית

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 16:56

אחרי שנים של דיאטות, קארין ארד החליטה להבין אחת ולתמיד איזו דיאטה מתאימה לה. בדיקה גנטית של MYgenes גילתה לה מה היא באמת צריכה להוריד מהתפריט, והאמת הזו לא הייתה פשוטה לעיכול

יודעת כל מי שיש לה הפרעת אכילה כזו או אחרת, ואני מאמינה שאין אישה שלא סבלה או סובלת מכזו ברמה כזו או אחרת - הייתי שמנמנה בגיל ההתבגרות, פיתחתי אנורקסיה שפתרה את הבעיה הזאת, לקח כמה שנים שאחריהן חזרתי למשקל נורמלי, אבל לא חזרתי לנהל חיים נורמליים. אין יום שבו אני לא מתעסקת עם אוכל. סופרת קלוריות, נקודות, עושה צום מיצים, צום סלטים, מורידה סוכר, מוסיפה חומץ - החיפוש המעיק הזה אחרי השליטה הנכספת בכמויות האוכל מעיק ואובססיבי, גורם למצוקות, ובין דיאטה לדיאטה גם להתקפי שנאה עצמית שלא נעלמים גם אם התאמנת חמש פעמים בשבוע במשך עשור.

בקיצור - לא כיף.

אני לא לבד - כל החברות שלי מתעסקות בדיוק באותה מחשבות מיותרות, כולנו עשינו ועושות דיאטות חדשות לבקרים, מרזות חמישה, מעלות שלושה, וחוזר חלילה. מאחר ואף דיאטה לא באמת עובדת כסגנון חיים לאורך שנים, רובינו ממשיכות לחפש אחר גביע הזהב של המורעבות - הדיאטה המושלמת שתאפשר לך לאכול כמה שבא לך ולא להשמין, ואחת לכמה זמן צצה לה שיטה חדשה שמבטיחה בדיוק את זה. כמה שטויות עשיתי רק בשנים האחרונות, שאלוהים ישמרני - פליאו (בשר שומני וירקות בעיקר. משעמם תחת), קיטוגני (בשר, חמאה שומן. מזעזע), ללא גלוטן (טרחני בטירוף), צום לסירוגין (מי לא עשה את זה), ואפילו קראתי שוב את הספר "רזה לתמיד" ברגע של מצוקה. מרזה - כן. לתמיד? לא ממש.


אבל שאני אוותר? לא, מה פתאום. עד המוות.

גבר אוכל סנדוויץ'. ShutterStock
זה החלום - לאכול סנדביץ' בלי רגשות אשם. אמן/ShutterStock

אז עשיתי בדיקה גנטית. זה פשוט. יורקים במבחנה ייעודית אחרי צום של שעה. שמים במעטפה, השליח לוקח את הבדיקה (שמאושרת ע"י משרד הבריאות הישראלי) למעבדה, ואחרי שבועיים שלושה מתקבלות תוצאות. נורא רציתי לגלות שמותר לי לאכול כל היום בורקסים ועוגת שמרים כי הגוף שלי מפרק פחמימות כמו הפלאש, אבל למה שיהיה לי כזה מזל? ססאמק על העולם.

כשהבדיקות חזרו אלי הקלקתי על התוצאות שלי ביד רועדת. ואז קלטתי שאני לא מבינה שום דבר שאני קוראת. כלום. וזה בסדר גמור, כי הבדיקה כוללת גם ייעוץ חינם עם דיאטנית, שמתרגמת את התוצאות שלך, כי גם אם הבנת מה כל תוצאה בפני עצמה אומרת, החוכמה היא לראות את כל התמונה, לשלב בין הממצאים, ולהגיע בסוף לכמה הוראות מעשיות שאפשר לחיות לפיהן, כדי להשיג את המטרה שלך, בין אם היא הורדת משקל, בריאות, או פשוט הגברת האנרגיה. בנוסף, מספר יצחק חזות, מנכ"ל MYgenes, כי החברה הוקמה לפני חמש שנים, במטרה לבנות בדיקה גנטית שמבוססת על מחקרים מדעיים עדכנייים כדי לתת מענה לאנשים שרוצים לאזן רצמות סוכר ושומנים, לרדת במשקל ולהיות בריאים יותר בצורה שמותאמת אליהם באופן מדעי וספציפי.

בדיקה גנטית. אתר רשמי, צילום מסך
ככה האיזור האישי שלי ב-MYgenes/צילום מסך, אתר רשמי

כדי לשפר עוד את ביצועי הבדיקה ואת השירות, לאחרונה הצטרפה לחברה פרופ' רות בירק, דיקנית בית הספר לתזונה באוניברסיטת אריאל, ועוד כחודשיים תושק אפליקציה חדשה שבה מאגר מזונות ענק שתתממשק אל התוצאות הגנטיות שלו וכך יוכל כל לקוח להרכיב לעצמו את הארוחות הנכונות לו יותר מבחינה גנטית. מרגע שהאפליקציה תעלה לאויר כל הלקוחות יקבלו גישה, גם רטרואקטיבית.

הקטגוריות שנבדקות מחולקות לתשע: בקרת משקל גוף, שבודקת בקרת משקל גוף, מטבוליזם של שומנים, פירוק פחמימות, פירוק שומנים, חוסרים בויטמינים ומינרלים, רגישות למזון, אורחות חיים (יכולות פירוק של אלכוהול וניקוטין למשל), העדפה לטעמים, ופעילות גופנית. כל קטגוריה כזו מחולקת לעוד כמה חלקים, שלכל אחת מהן הסברים מפורטים.

שלא תחשבו לרגע שאתם יכולים לקרוא ולפענח את התוצאות שלכם לבד, כן? גם אם במקרה הבנתם מה אתם קוראים, הפענוח הסופי חייב צריך לשקלל בין תוצאות וליישב בין סתירות, ואל תתביישו לשאול.

בדיקה גנטית. אתר רשמי, צילום מסך
רגישויות למזון/צילום מסך, אתר רשמי

איך מתיישבת העובדה שיש לי בעיה בפירוק פחמימות ונטייה לעליה בגלוקוז עם זה שאין לי נטייה לסוכרת 2? ואם אין לי נטייה לסוכרת מה אכפת לי בעצם?
"בדיוק בגלל זה חשובה התמונה המלאה. נטיה לסוכרת נבדקת ביחס לתכונה שנקראת "תנגודת לאינסולין". במצב כזה, תאי הגוף לא מגיבים טוב להורמון האינסולין וכתוצאה מכך מתפתחת סוכרת מסוג 2. עלייה ברמת הגלוקוז בדם היא תכונה הנוגעת לקצב עליית הסוכר לאחר ארוחה. אצלך קצב עליית הסוכר הוא גבוה באופן יחסי, דבר שגורם לעלייה בטריגליצרידים (שומנים בדם) ולהשמנה, ולכן - ההמלצה היא להימנע מסוכרים ככל הניתן ופחמימות פשוטות, בנוסף להמלצה שקיבלת להפחית באופן כללי פחמימות עקב מטבוליזם לא תקין של פחמימות, כפי שעלה אצלך בדוח הגנטי. יחד עם זאת, אין לך בעיה עם פירוק שומנים, ואת בהחלט יכולה לשלב בתפריט מאכלים עם אחוז שומן גבוה, לרבות גבינות ובשר"

איזה יופי לי. למה מעניין אותי איזו העדפות יש לי לטעמים?
מה זה משנה איזו העדפה יש לטעמים? ומה זה אומר רגישות גבוהה לטעם שומני ומרירות?
"זה חלק מהתמונה הכוללת, וזה מעניין. אם הייתה לך למשל רגישות גבוהה לטעם של קפאין כנראה היית צריכה להמתיק את הקפה שלך בצורה קיצונית, ואם היתה לך נטייה לנתרן גבוה, היה חשוב לך לדעת שאת לא רגישה מספיק לטעם מלוח ולכן מוסיפה כמויות מלח לאוכל שיכולות להזיק לך."

הבדיקה לא רק אומרת לך מה לאכול ומה לא, היא גם מגלה לך אם יש לך נטיה גנטית להתמכרות, איך הגוף שלך מפרק אלכוהול, איזה ספורט הכי מתאים לגוף שלך מבחינה גנטית, וגם באיזו שעה הכי נכון לך לעשות את הפעולות האלו - כי מסתבר שיש אנשים שמשמינים רק כי הם אוכלים בשעה הלא נכונה, ואנשים שממש לא מומלץ להם להתאמן בבוקר. אז אמנם אני צריכה להיפרד מפחמימות, ואני לא אשקר, זה הרס לי את החיים, אבל מן הסתם עדיף לדעת מוקדם מאשר מאוחר מה עקב האכילס של הגוף שלך, ולהתנהל בהתאם. שבמקרה שלי זה אומר לאכול גבינות שמנות ולעשן הרבה, כי אסור לי שוקולד, אבל לעומת זאת פירוק הרעלים שלי דווקא מצוין.

מחיר:
בדיקה בסיסית 2760 שקלים - בודקים 130 גנים, שזו הבדיקה הכי רחבה ומקיפה בעולם.
בדיקה מורחבת שבודקת 220 גנים תעלה לכם 3468 שקלים, ובה יתווספו לכם שלושת הקטגוריות הנוספות: אורחות חיים (שעון ביולוגי, שתיית אלכוהול), פעילות גופנית (סוג ספורט, נטייה לפציעות ועוד), ורגישות לטעמים. אם המחיר שווה לכם את זה או לא, אתם כבר תחליטו.

לחצו כאן לפרטים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully