וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקט ישראל חושפת: כ-8% מפליטת גזי החממה בישראל נגרמים כתוצאה מבזבוז מזון

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 9:08

מידי שנה, נזרקים בישראל כ-2.5 מיליון טון מזון בשווי של כ-20 מיליארד שקלים, השווים ל- 1.5% מהתל"ג השנתי, והם גורם אחראי לכ-8% מפליטת גזי החממה השנתית בישראל, כך עולה ממחקר שביצעה 'לקט ישראל' לכבוד יום כדור הארץ

על-פי דוח אבדן והצלת מזון של לקט ישראל בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, שהוכן ע"י פירמת רו"ח BDO, עולה כי 8% מפליטת גזי החממה בישראל, הם תוצאה ישירה של בזבוז מזון.

על פי הדוח, כ-2.5 מיליון טון מזון נזרקים לפח מידי שנה, כמות המהווה כ-35% מייצור המזון הכללי בישראל, כאשר 50% מהמזון שנזרק, הוא בר הצלה.

אישה מרוקנת שאריות אוכל מהצלחת לפח. ShutterStock
50% מהמזון שנזרק הוא בר הצלה, מתוך מחקר שביצעה לקט ישראל/ShutterStock

נתונים על פליטת גזי החממה בישראל

לצד אובדן המזון בישראל לשנת 2019, ירדו לטימיון משאבים נוספים: 1,260 קוט"ש חשמל, שווי ערך לכמות החשמל הנדרשת לייצור כל המחשבים והמכשירים האלקטרוניים בישראל בשנה. 70 אלף טון דלק היכולים להספיק לתדלוק של כ-160 אלף מכוניות במשך שנה. מיליון דונם קרקע חקלאית, שווה ל-20 פעמים שטחה של העיר תל אביב, 180 מיליוני מ"ק מים שפירים ו-190 מיליוני מ"ק מי קולחין.

שווי המזון האבוד, שהינו בר-ההצלה, מגיע לכ- 7.1 מיליארד שקלים, אך מעבר להיבטים הכלכליים, ישנם ההיבטים הסביבתיים. העלות הסביבתית של האובדן היא כ-2.7 מיליארד שקלים, מתוכם כ-1.7 מיליארד שקלים על אובדן משאבי טבע, דוגמת מים וקרקע שערכם נכלל גם הוא בשווי הכלכלי הישיר.

פסטה מושלכת לפח הזבל. ShutterStock
המזון המבוזבז, גורם ל-8% גזי החממה בישראל/ShutterStock

הקטנת הפער החברתי ויוקר המחייה

"מהנתונים העומדים לרשותנו על אובדן והצלת מזון, עולה יותר מתמיד חשיבות האימוץ של הצלת מזון ככלי מדיניות ממשלתי המשפיע על תחומי הרווחה, הסביבה, הבריאות והכלכלה". מסביר גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל".

כרוך מוסיף כי: "נתונים אלה מוכיחים שהצלת מזון אף תורמת לניצול יעיל וחסכון משמעותי במשאבי סביבה המצויים במחסור. הצלת מזון תורמת לצמצום אי-הביטחון התזונתי של השכבות המוחלשות בשליש מהעלות, להגדלת התוצר והפריון במשק, להקטנת פערים בחברה והקטנת יוקר המחיה".

לקט ישראל הוא הארגון היחיד בישראל העוסק בהצלת מזון. הארגון עוסק באיסוף וקטיף של עודפי תוצרת חקלאית ואיסוף ארוחות מבושלות, מיונם וחלוקתם באמצעות עמותות לטובת מאות אלפי נתמכים בכל הארץ. כמו כן, מתקיימת בקרה על איכות המזון המוצל תוך ווידוא שהינו בעל ערך תזונתי גבוה, וכי הוא נשמר בתנאים מיטביים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully