וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורי העל של הכלכלה העולמית

איתי מדהלה, מנהל השקעות בקסם מבית אקסלנס

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 9:25

מאז מלחמת העולם השנייה לא התמודדה האנושות עם אתגר כלכלי כמו זה שיצר נגיף הקורונה. העובדה שהפגיעה לא הפכה להרס וחורבן, קרתה לא מעט בזכות כמה אנשים שנושאים תפקידי מפתח בכלכלה העולמית. הגיע הזמן שנכיר גם את גיבורי העל של המלחמה בנגיף הכלכלי

קשה להיזכר מתי התמודדה האנושות עם אתגר כלכלי כמו זה שיצר נגיף הקורונה. העובדה שהפגיעה לא הפכה להרס וחורבן, קרתה לא מעט בזכות כמה אנשים שנושאים תפקידי מפתח בכלכלה העולמית. מפתחי החיסונים והצוותים הרפואיים היו גיבורי הניצחון המסתמן על הנגיף, אבל מה עם האנשים שבסדרה של החלטות נועזות עצרו את הנגיף הכלכלי?

קרן המטבע הבינלאומי פרסמה בשבוע האחרון את ציפיות הצמיחה של מדינות העולם בשנים הקרובות, פרסום שמממנו נושבת רוח של אופטימיות. הערכת קרן המטבע היא שבתוך שנתיים תיעלם המגיפה מחיינו, לא רק במובן הפיזיולוגי אלא גם במובן הכלכלי.

מדהים לחשוב שרק לפני שנה נראו התמונות מרחבי העולם כלקוחות מסרט מדע בדיוני: שדות תעופה ריקים, סחר עולמי מושבת, מונומנטים תיירותיים, מפסל החירות ועד למגדל אייפל, עומדים בשיממונם ומעל הכל, פחד מפני שיתוק כלכלי, סגירה רחבת היקף של חברות, אובדן של מאות מיליונים של מקומות עבודה שיוביל לכאוס חברתי.

יו"ר הפד האמריקאי ג'רום פאואל. AP
ג'רום פאוול, יו"ר הפד האמריקאי, הזרים למשק מעל ל-3 טריליון דולר/AP

הגיבורים שקשה לראות

רק שאז הגיעו צוות סופר-על והציל את העולם... מה, לא ראיתם? ובכן, כנראה שגיבורי העל החדשים שלהם חבים מיליונים רבים ברחבי העולם את הישרדותם הכלכלית, אינם עשויים מהחומרים שמהם בנויים סרטים הוליוודיים, אבל האמינו לי שהם ראויים להוקרת תודה מצד כולנו.

אם מפתחי החיסונים והצוותים הרפואיים הם גיבורי העל של המלחמה בנגיף, אזי האנשים הבאים הם גיבורי העל של המלחמה בנגיף הכלכלי: הכוונה היא לנגידי הבנקים המרכזיים בעולם.

אותם גיבורים דאגו להגיב מהר ולתכנן תכניות היחלצות מהמצב הנוראי, הזרימו כספים כמעט בלתי נגמרים, התחייבו לקנות חובות של המדינות, דאגו לחלץ חברות גדולות לאומיות גם במחיר של עלייה בגירעונות ועוד. חלק מהצעדים היו שנויים במחלוקת בזמן שנעשו, אבל מקץ כמעט שנה וחצי מאז הופיע הנגיף לראשונה, אפשר לקבוע עתה כי מדובר בצעדים שהצילו את העולם מקריסה כלכלית. לא פחות.

הוספת חתימת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון על שטרות ה-100 ₪ וה-200 ₪. דוברות בנק ישראל, אתר רשמי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון - הזרים למשק כמעט פי שלושה מהסכום שהעביר סטנלי פישר בשנת 2009/אתר רשמי, דוברות בנק ישראל

לסיוע יהיה מחיר

בואו נדבר קצת במספרים: הנגיד האמריקאי מזרים מעל 3 טריליון דולר, הנגיד האירופאי מזרים מעל 3 טריליון דולר, הנגיד היפני מזרים מעל 1.5 טריליון דולר והנגיד הסיני מתקרב לטריליון דולר.

מדובר בסכומים שקל לכתוב, אבל קשה הרבה יותר לאשר, שכן סכומים שכאלה לא נראו מעולם בטיפול במשברים עולמיים, ונדרש לא מעט חזון, ואפילו - זה נשמע קצת פומפוזי, אבל נכון - אמונה בעתיד המין האנושי וביכולתו לשקם את עצמו מפגיעת הנגיף, כדי ליזום את הזרמת ההון האדיר הזה.

אל תבינו לא נכון, ההערכה לנגידי הבנקים המרכזיים אין פירושה התעלמות מכך שלהזרמת הכספים יש מחיר, והחיסרון הגדול בפעולות אלו הוא הרחבת הגירעונות, החוב תוצר של ארה"ב צמח ל131%. במילים אחרות: על כל דולר ייצור לוקחים 1.3 דולר חוב, וכך גם במדינות אחרות כמו גוש האירו עם 101%, יפן 266% או קנדה עם 115%. נתונים אלו הם גבוהים היסטורית ובהמשך יהיו חייבים לנקוט בצעדים, חלקם כואבים, בכדי לצמצם את הגירעונות באופן דרסטי.

איתי מדהלה, מנהל השקעות בקסם קרנות מבית אקסלנס. יח"צ,
איתי מדהלה, מנהל השקעות בקסם קרנות מבית אקסלנס/יח"צ

בינתיים, במזרח התיכון

ואצלנו בארצנו הקטנטונת, הנגיד הישראלי, פרופ' אמיר ירון, הזרים 50 מיליארד שקל בתכנית רכישות האג"ח הממשלתי הרחבה אי פעם שנעשתה במדינת ישראל. רק להשוואה ב-2009 הזרים הנגיד דאז, סטנלי פישר, 18 מיליארד שקל כדי להילחם במה שנראה באותם ימים כמו "סוף העולם" מבחינה כלכלית. ואילו עתה הוזרמו כמעט פי שלושה מהסכום האגדי ההוא...

צריך לציין כמובן כי ההזרמה התאפשרה בזכות יחס של חוב-תוצר נמוך, של 62% בו נמצאה ישראל לפני פרוץ המשבר. מה היחס היום, כאשר נדמה כי המשבר מאחורינו? ובכן, היחס עלה ל- 78% - גידול חד, אך עדיין נמוך בהשוואה עולמית.

עם הפנים לחזרה לשגרה, מדדי המניות נמצאים בשיא של כל הזמנים והכלכלות רואות את האור בקצה מנהרת הקורונה. רגע לפני שנפנה להגדיל את ההכנסות בכדי לכסות על הגירעונות הגדולים, מוטב לרגע שנעצור ונכיר תודה - לא רק למי שלחמו במגפה הבריאותית, אלא למי שהצילו אותנו מפגיעה חמורה בהרבה של הנגיף הכלכלי.

אז תודה לגיבורי העל, נגידי הבנקים המרכזיים שסייעו לאנושות להיחלץ ממה שהיה עלול להיות המשבר הכלכלי החמור בתולדותיה. כדאי לזכור זאת רגע לפני שכמקובל במקומותינו, התשואות יהפכו לביקורות, כשנצטרך להתחיל ולשם את החובות.

הכותב, איתי מדהלה, הוא מנהל השקעות בקסם קרנות מבית אקסלנס.

לחברות מקבוצת קסם ואקסלנס עשוי להיות עניין במידע המוצג. אין לראות באמור תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. במידע עשויות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully