וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בעלי העסקים ייאלצו להחזיר חלק ממענקי הקורונה?

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 12:09

מדובר בדרישה להחזרת מקדמות שניתנו לעסקים על חשבון מענקי הקורונה, שלא אושרו לבסוף על ידי רשות המיסים. שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים: "אחרי שנאבקנו לקבל את מענקי הקורונה, עכשיו מתחילים לבקש החזרים, לפעמים לא בצדק"

רשות המיסים חילקה 32 מיליארד שקל במענקי קורונה - ועכשיו רוצה חלק מהכסף חזרה. מדובר בדרישה של הרשות להחזרת מקדמות שניתנו לעסקים בתחומים שונים על חשבון תביעתם למענקי הקורונה - תביעות שלא אושרו לבסוף על ידי המדינה.

רשות המיסים מציינת ל'וואלה כסף', כי החזר המקדמות נובע מהשלמת בדיקתה את תביעות העסקים למענקי הקורונה, במסגרתן מצאה כי חלקם שולמו ביתר, או לחלופין לא עמדו בתנאי הזכאות שנקבעו במסגרת חוק המענקים.

אחת הדוגמאות שניתנה על ידי הרשות היא עסק שספג ירידה בפעילותו כתוצאה מסגירת סניף או פעילות כלשהי שבוצעה טרום הקורונה, ולכן אותו עסק לא זכאי למענק שניתן לו כתוצאה מירידה בפעילות, שלטענתו נבעה מהקורונה.

בעלי העסקים, עם זאת, לא מתכוונים לוותר, והחלו להילחם על השארת הכסף בכיסם. על פי נתוני רשות המיסים הוגשו לה עד תחילת אפריל השנה כ-14.7 אלף השגות כנגד החלטותיה להחזר המקדמות, וכי כ-10.1 אלף מהם כבר נמצאים בטיפולה.

מדובר בעיקר בעסקים בעלי מחזור הכנסות של בין 1.5 מיליון שקל ועד 400 מיליון שקל, שקיבלו מענקי השתתפות בהוצאות קבועות של כ-7.7 מיליארד שקל. ביניהם גם 4058 תביעות של אולמות שמחות, שקיבלו יחד 308.2 מיליון שקל; כ-19.3 אלף תביעות של עסקים בתחום התיירות שקיבלו יחד כ-1 מיליארד שקל; וכ-28.9 אלף מסעדנים שקיבלו כ-1 מיליארד שקל במענקים ומקדמות.

שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים. אודי גול, אתר רשמי
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים/אתר רשמי, אודי גול

השכירות שולמה, המדינה דרשה את הכסף בחזרה

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, אמר ל'וואלה כסף', כי "עיכבו לנו את מענקי הקורונה בזמן שדיממנו, כדי שיוכלו לבדוק את שהיו צריכים לטובת קבלתם, ואחרי שנאבקנו כל כך הרבה זמן, הם מתחילים לבקש את המקדמות חזרה, לפעמים שלא בצדק. לדוגמא, הרשות מבקשת מאחת המסעדות הנמצאות באיגוד כספים חזרה, כי לטענתה תקרת ההוצאות הקבועות של אותה מסעדה לא הייתה בתקופת הקורונה כפי שאותה מסעדה הגישה. אך מסעדות רבות, לדוגמא, הגיעו להסדרים עם המשכירים, במסגרתם התחייבו לשלם את דמי השכירות עם החזרה לפעילות, ולעיתים בפריסת תשלומים".

עו"ד יוסף תמיר, קרדיט צילום: הדר דולן. הדר דולן,
עו"ד יוסף תמיר: "החלטת רשות המסים לשים את ידה בחזרה על חלק מהכסף אינה מפתיעה"/הדר דולן

בעלי העסקים הסתמכו על הסכומים

עו"ד יוסף תמיר, המתמחה בליטיגציה ובייצוג מול רשויות המס אמר ל'וואלה כסף', כי "החלטת רשות המיסים לשים את ידה בחזרה על חלק מהכספים אינה מפתיעה, אך רחוקה מלהיות מוצדקת. מדובר בפרשנות 'יצירתית' משלה לחוק, ולא ביישומו כלשונו ולכן אין סיבה שהעסקים יוותרו על מה שהם זכאים לו על פי חוק.

לדוגמא, אחד מהעסקים שאני מייצג, בעל מקצוע חופשי, קיבל מקדמות בשיעור של כ-150 אלף שקל כתוצאה מפגיעה במחזור העסקים בתקופה הרלוונטית. חודשיים לאחר העברת הכספים הודיעה לו רשות המיסים כי הוא נדרש להחזיר את הכספים לאלתר, שכן לדעתה הפגיעה בהכנסה אינה נובעת ממשבר הקורונה. איני יודע כיצד הרשות הגיעה למסקנה גורפת כזו, אך הדרישה להחזר יוצרת קושי גדול אצל הלקוח שהסתמך על אותם הסכומים. לראייתי, הרשות, וגם המחוקק, צריכים לבצע בדק בית רציני בנושא".

רו"ח אדי קופמן - קרדיט צילום: עצמי. עצמי,
רו"ח אדוארד קופמן: "הירידה בפעילות נבעה אך ורק מהקורונה"/עצמי

"איזו סיבה יש לבקש כסף בחזרה?"

רו"ח אדוארד קופמן, המייצג חלק מהעסקים שהגישו השגות בנושא, הוסיף, כי "כאשר הגשנו עבור לקוחותינו את תביעות המענקים, עשינו את הבדיקות הנדרשות. הרי אין חולק, לדוגמא, שבעלי אולמות השמחה, סוכנויות התיירות, ומסעדות השף לא עבדו. איזו סיבה יש לבקש מהם המקדמות חזרה? הירידה בפעילות שלהם נבעה אך ורק כתוצאה מהקורונה, ולא ברור כלל מתי הם יחזרו לפעילות רגילה ואיתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully