וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קילו שסק ב-50 שקל, כמה נשלם על אבטיח?

עודכן לאחרונה: 26.4.2021 / 15:03

בשבוע האחרון עלה נושא מחירי הפירות לכותרות בעקבות זעם הקונים על מחיר השסק. האם אנחנו משלמים יותר מידי על פירות הקיץ, איך נקבע מחירם ומה לעשות כדי להאריך את חיי המדף שלהם?

נתחיל מהבשורה הטובה: מומחים בשוק מעריכים כי גל החום שפקד אותנו בשבוע שעבר עתיד להוביל דווקא להוזלת מחיריהם של פירות קיץ, בשל הבשלה מוקדמת.

מזג אויר חם ושרבי, עשוי להשפיע, לטוב או לרע על המחירים, תלוי עד כמה הוא קיצוני: "אם התקופה שלפנינו תתנהג ללא שינויים קיצוניים במזג האוויר, אנחנו לא עתידים להרגיש עליות מחירים נוספות בפירות הקיץ", מסביר רון יהודה שטרית, מנהל השיווק של אתר "מושבניק" המתמחה בשיווק ישיר של ירקות ופירות מן החקלאי לצרכן.

"יחד עם זאת, במידה ומזג האוויר יתחמם מעבר לגבולות הרגיל לעונה זו, נוכל לראות ירידה משמעותית במחירים, וזאת בשל הבשלה מוקדמת, או התייקרות חדה של יבולים שנהרסו מיובש קיצוני", מרחיב שטרית.

גם מחירי הירקות מושפעים

אוהבי הירקות בוודאי שמו לב שגם הפלפלים התייקרו בתקופה האחרונה: "בתקופה הזאת של חילופי עונות מבצעים החקלאים מה שמכונה 'חילופי שטחים' ומעבירים את שדות הגידול מזן החורף לזן הקיץ. בתקופה הזאת ניראה פחות ירקות על המדפים והסחורה שתוצג למכירה תהייה פחות יפה. גל החום הקיצוני מהשבוע שעבר, פגע גם בכמויות וגם באיכות הפלפלים", מפרט שטרית.

ללא אירועי מזג אוויר חריגים, צפויים פירות הקיץ שנמצאים כרגע על המדפים לעבור תהליך הדרגתי של הוזלה. אך שימו לב כי פירות הקיץ שעונתם טרם החלה, כמו: משמשים, שזיפים ומנגו למשל וצפויים להגיע לשווקים בתחילת מאי או יוני, ישווקו בתחילה גם הם במחירים גבוהים עד להתחלת הירידה ההדרגתית במחיר".

שסק. ShutterStock
מחיר השסק נסק ל-50 שקלים לק"ג/ShutterStock

צריכת מזון מוגברת למוצרים שזמנם מוגבל

בעוד שהסברה הרווחת הייתה כי המשבר הכלכלי שהביאה הקורונה תביא לצמצום בצריכה העודפת של מזון, נתונים שנאספו לאחר הסגרים מצביעים דווקא על ההפך.

בסקר שיזם ארגון "לקט ישראל", לבדיקת השפעת הסגרים והנחיות החירום על אבדן מזון בקרב הציבור הישראלי עולה כי 70% מהנשאלים דווחו על עליה בצריכת המזון, כאשר בראש הרשימה של המזונות שצריכתם עלתה עומדים דווקא אלו שזמן השימוש בהם מוגבל יחסית: ירקות פירות ומוצרי חלב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
פירות קיץ. ShutterStock
מחירי פירות הקיץ מושפעים ממזג האוויר/ShutterStock

טיפים להארכת חיי הירקות והפירות:

אל תכניסו מיד למקרר:
לצד ירקות ופירות חייבים בקירור, ישנם ירקות ופירות שדווקא מאבדים מאיכותם בקירור, ועדיף לאכסן אותם מחוץ למקרר ביחוד בעונה זאת של השנה בה הטמפרטורות עדיין לא גבוהות.
בין הירקות שעשויים לאבד מאיכותם בטמפרטורות המקרר נמנים מלפפונים, תפוחי אדמה ואבוקדו גם עגבניות מומלץ לאחסן בטמפרטורת החדר וכך גם פירות הדר ובננות.

כדאי לשים לב שאכסון בקירור מאט או עוצר תהליכי הבשלה של ירקות ופירות, מה שרצוי ברוב המקרים אך במידה ורכשתם מנגו או נקטרינות קשות, מומלץ להשאירן מחוץ למקרר עד להבשלה.

טיפ נוסף שתורם להארכת חיי ירקות הוא הנחתם על נייר סופג לחות גם מחוץ למקרר.

אל תערבבו בין זנים:
טעות נוספת היא אחסון משותף במגירת הירקות של כמה זני ירקות יחד: מלפפונים, עגבניות, גזרים ופלפלים ירוויחו ימי חיים מאחסנה במיכל נפרד. במחלקת הפירות, מוטב להפריד בעיקר בין: תותי שדה, נקטרינות, בננות ואפרסקים.

שימו לב לירקות ה"מפונקים":
יש פירות וירקות שדורשים יותר תשומת לב. בקטגוריה הזאת נמצאים העלים הירוקים והחסות למשל - שמצד אחד בהחלט צריכים קירור אך מצד שני נוטים לקבל כוויות קור ברגע שהטמפרטורה נמוכה מ- 4 מעלות. על מנת להאריך את חיי העלים הירוקים מומלץ לאכסן עלים מסוג אחד בשקית סגורה (רבות מהחסות ומהעלים הירוקים כבר מגיעים באריזה מותאמת), להניח בקדמת המקרר, או במגירת הירקות ולא במדף העליון.

דרך מומלצת נוספת שתאריך את חיי העלים הירוקים שאינם מגיעים בשקית אטומה (או לאחר פתיחת השקית) היא שמירתם באריזת ניילון עם מעט אוויר ונייר סופג שסופח את הלחות.

טיפ שרלוונטי גם לתפוחי אדמה וגם לעלים ירוקים הוא לא לרחוץ אותם לפני האחסון אלא רק לפני בישול או אכילה, מדובר בירקות שאפילו כמות מזערית של לחות פוגעת באיכותם.

דגש נוסף שיאריך את חייהם של תפוחי האדמה ולא רבים מודעים אליו: לא מומלץ לאכסן תפוחי אדמה יחד עם בצלים משום שהבצל גורם לתפוח האדמה להתקלקל מהר יותר.

ואם כל זה לא עוזר, תבדקו את המקרר:
אם אתם שמים לב שירקות ופירות מתקלקלים מהר במקרר, יתכן שהגיע הזמן להחליף מקרר. למקררים מדגמים חדשים ישנן מגירות ירקות ופירות בעלות תאורת לד כחולה. טכנולוגיית האור הכחול החיוני להתפתחות צמחים, מאפשרת לפירות ולירקות להמשיך בתהליך פוטוסינתזה גם כשהם נמצאים במקרר. אספקה קבועה של קרני אור כחול מעלה את ערך הוויטמינים של הפירות והירקות במקרר ומסייעת להם לשמור על טריות ועסיסיות לאורך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully