וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר השיכון נגד האוצר: האשמות שהפכו לכניעה

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 11:42

זאת הייתה כנראה המלחמה הקצרה בהיסטוריה של הפוליטיקה: שר השיכון האשים את שר האוצר ואנשי משרדו בחוסר תפקוד במספר סוגיות מקצועיות. לאחר מספר שעות פרסם הבהרה שכמוה כהתנצלות. בשורה תחתונה, כרגיל - הרבה פוליטיקה ופחות תקווה לצעירים שחולמים על דירה

סימני קורונה בשוק הנדל"ן נמחקו כלא היו, מחירי הדיור שבו לעלות, וההנחה שמגמת ההתייקרות תימשך הפכה לקונצנזוס. נתוני הלמ"ס האחרונים בנוגע לשוק הדיור משקפים קצב עלייה שנתי של 9%.

בעוד שוק הדיור מתלהט בהיעדר תוכנית ממשלתית שתלחם בעליית המחירים, במשרדי הממשלה האחראים על הנושא עסוקים בהאשמות הדדיות, שמקורן כפי שיתברר בהמשך, פוליטי לחלוטין.

שר השיכון והבינוי יעקב ליצמן הפנה אצבע מאשימה כלפי שר האוצר ישראל כ"ץ ואנשי משרדו בנוגע לעיכובים ואי מתן טיפול ראוי לסוגיות התקצוב והמיסוי בענף הבנייה למגורים, ואף הזהיר אותו מפני עליית מחירי הדיור. המכתב נשלח ב-19 באפריל ופורסם לראשונה ב"גלובס", אלא ששעות ספורות לאחר הפרסום לשכת ליצמן הוציאה הבהרת התפייסות.

שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
ישראל כ"ץ - מנושא באחריות למנצח, לפחות במישור הפוליטי/ראובן קסטרו

תחילת הפרשה: ההאשמות של ליצמן

מדובר בפנייה שישית במספר של השר ליצמן אל השר כ"ץ, וליצמן אף ציין שלא זכה לקבל מענה ראוי עד היום. "בשנה האחרונה פנו אנשי משרד שיכון והבינוי אל משרד האוצר מספר פעמים בבקשה למענה עבור ענף הבנייה למגורים על מנת לאפשר שיווק של יחידות דיור חדשות בהיקפים הנדרשים למשק... לצערי, גם היום הנושאים אינם מטופלים ומשרדי אינו מקבל מענה ראוי".

ליצמן מפרט בפנייתו את הסוגיות שלא קיבלו "מענה ראוי" וביניהם תוכניות חומש עבור פרויקטי תשתית בתחום התחבורה, ניקוז וטיהור שפכים, כיתות לימוד וגן. לדבריו, "אי גיבוש תוכנית מונע שיווק מיידי של 60 אלף יחידות דיור שנדרש לבנותן בשנים הקרובות".

בנוסף, ליצמן טוען כי "במסגרת התקציב ההמשכי מקורות תקציביים בבסיס הפעילות של הממשלה אשר למצער אינם מוקצים לטובת הגדלת היצע הדיור. גם פרויקטים שאושרו אינם מבוצעים בגלל מחלוקות פנימיות במשרדך... בשל סוגיית רישום חשבונאי - שיווקן של אלפי יחידות דיור במרכז בארץ אינו מתממש".
ליצמן מפרט בעניין הנושא התקציבי וטוען כי על אף שהממשלה אישרה תקציב של 750 מיליון שקל לטובת תשתיות תומכות דיור, 290 מיליון שקל עדיין "מעוכב במשרד האוצר".

בהמשך מכתבו ליצמן מזהיר בפני ההשלכות של החלטת רשות המיסים לפעול לשינוי שיטת המיסוי של הקצאות מקרקעין המבוצעות על ידי רמ"י, הכוללת הטלת מס רכישה מלא ומע"מ על הוצאות פיתוח הנגבות על ידי רמי"י או משרד השכיון והבינוי.

לתפיסתו, "יישום ההחלטה תביא בהכרח להתייקרות הקרקע המוקצית ועליית מחירי הדיור או לחלופין פגיעה בהכנסות רמ"י. על כן, נדרש להכריע בנושא באופן מיידי לרבות תיקוני חקיקה נדרשים, וזאת בכדי למנוע עלייה נוספת במחירי הדיור שתיגרם בשל העלאת מיסים על ענף הבנייה".

ליצמן מסכם וכותב כי גיבוש הפתרונות לרוב הנושאים שציין אינו דורש תקציב מאושר, "והם בבחינת קבלת החלטות הנמצאות בתחום סמכותנו", ועל כן מבקש משר האוצר להתערב בנושאים שהזכיר.

שר הבריאות יעקב ליצמן בראיון לאולפן וואלה! News. ראובן קסטרו
יעקב ליצמן - מהאשמה להבהרה/ראובן קסטרו

הבהרה שכמוה כהתנצלות

אלא שעדיין לא יבש הדיו על מכתב ההאשמות, וכבר הגיע ההתקפלות - הפעם מדובר בהודעת "הבהרה" שהוציאו ליצמן ומשרדו:

"אין כל האשמה כלפי שר האוצר ישראל כץ וכי קיים שיתוף פעולה שוטף בין השרים ומשרדי האוצר והשיכון. קיימים מספר פערים ועיכובים הנוגעים לקידום לתשתיות ומיסוי, במטרה לקדם פתרונות לדיור שיביאו להוזלת מחירי הדיור בישראל.

השרים ימשיכו את השיח ביניהם יחד עם דרגי המקצוע, בכדי להגיע לפתרונות בהקדם, מתוך תפיסה משותפת שענף הבנייה מהווה המנוע המרכזי לטובת הצמיחה ויצירת מקומות עבודה במשק הישראלי", נכתב בהברה שהוציאה הבוקר לשכתו של ליצמן.

את שעבר בין פרום ההודעה המקורית להודעת ההבהרה, אפשר רק לנחש. מה שבטוח הוא שכל עוד ההתכתשות הפוליטית באה על חשבון העשייה, מתרחק מרבים חלום הדירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully